• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Flooper X

Field Marshal
40 Badges
Mar 26, 2006
2.986
0
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Europa Universalis: Rome
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • Rome: Vae Victis
  • 200k Club
  • 500k Club
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Victoria: Revolutions
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Stellaris
  • Stellaris Sign-up
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Prison Architect
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
Den fria republiken Krakow har ett i Victoria aldeles unikt läge. En ensam provins belägen mellan tre skrupelfria länder, varav ett har events som startar krig mot dem, 7 pops, tre utav dem producerande bönder, endast en av dem av en accepterad kultur, och ingen större än 20.000, har inte så stor chans att lyckas. AIn blir annekterad av österrike 100% av fallen, Och när jag tidigare spelat som dem har jag inte varit mycket bättre. Likväl bestämde jag mig för att ge dem en till chans, och inte nog med det, jag skall ge dem en till chans inför hela den svenska paradoxvärldens ögon. På en så storslagen scen kan jag omöjligt misslyckas, när jag beger mig ut på mitt uppdrag: att förvandla Krakow till en stormakt...

Rzeczpospolita Krakowska
- En ambitiös Vicky-AAR




Krakow, 1836:
Startup.png

Jag har tre grannar, mina vänner Preussen, som har cores på alla sina provinser, mina fiender Österrike, som hatar mig, och Det stora, snälla Ryssland, som gillar mig, och inte har någonting emot att ge ifrån sig lite av sina polska besittningar.
Jag bestämmer mig för att de sistnämnda ska bli mitt fösta mål, eftersom jag vet att Österrike kommer att anfalla behöver jag en provins som Österrike inte kan ta sig till, för att hindra dem från att annektera mig. Eftersom Österrike och Preussen är allierade finns det bara två sådana provinser, Warsawa och Siedlice.

Först måste jag dock pumpa upp mina relationer med Ryssland, och för det behövs pengar. Därför startas det sparprogram som syns i bilden ovan.

Efter att ha använt alla mina diplomater för att skicka avtal där jag ger Ryssland £100 lyckas jag erbjuda dem följande avtal:
offer1.png

Det är en stor chansning, men en nödvändig för att säkra min framtid. Jag tvingas nöja mig med den fattigare Siedlice istället för warsawa, det var i alla fall vad jag trodde. Ryssarna håller inte med:
offer1svar.png

:mad:

Med 0 diplomater, grovt reducerade relationer och 1 diplomat per år ser läger inte ljust ut, tiden håller precis på att rinna iväg, men ödet går än en gång in, denna gång på Krakows ärbara sida:
godanyheter.png


det visar sig att Ryssland, det stora och mäktiga, inte har lyckats uppnå riktigt så hög nivå på sina gruvor som Krakow, så inte nog med att vår effektivitet ökar, vi kan snabbt erbjuda dem följande goda erbjudande:

annubattrenyheter.png


Ett sådant erbjudande kan de inte motstå, och trots den ökade prestigeförlusten är jag nöjd över det nya Krakow:
nyagranser.png


det visar sig att jag inte bara säkrat min överlevnad, jag har fått en sällan skådad möjlighet av det Polska folket:

interaktivtelement.png


Detta är dock ett svårt besut. Mina tre grannländer kommer garanterat att ogilla detta, samtidigt blir jag räddad från det garanterade kriget mot Österrike, och min huvudstad blir det mer logiska valet, Warsawa, som ligger bättre till när jag väl köpt tilbaka hela Polen.
Dessutom får jag en helt ny färg och flagga :cool:

Chansen det innebär att byta styrelseskick till Monarki, åtminstone kortsiktigt, helt gratis, skall ju inte heller förkastas. Min Plurality är skylåg, och även om det just nu ser ljust ut kan min ekonomi inte klara av några pengahatande Laissez Faire/Freetrade-liberaler.

Valet är inte gjort ännu, så det finns möjligheter att påverka, innan Krakow tar sina första steg mot det slutgiltiga målet, att bli den världsledande Stormakten...​
 
Lycka till, Krakow är en kul nation att spela.
 
Alla länder borde sträva mot att bli Polen, så ditt val bör inte vara specielt svårt ;)

Lycka till!
 
Länge leve Polen!
 
Hmm, varje gång jag loadar buggar sig priset på Livestock och fastnar under flera månader på £999, vilket gör att jag tjänar drygt 3000 om dagen :wacko:
 
Flooper X said:
Hmm, varje gång jag loadar buggar sig priset på Livestock och fastnar under flera månader på £999, vilket gör att jag tjänar drygt 3000 om dagen :wacko:

På det sättet kan man också vinna ;)
 
Tja, valet verkar vara mellan att avbryta eller acceptera den gåva på 50 000 som spelgudarna verkar vara fast bestämda att ge mig. Även om det känns ganska B kan det inte hjälpas, dock bestämmer jag mig för att inte använda pengarna till varken Diplomatic deals med Ryssland, eller järnvägar (återstår främst soldater och dagliga förluster, de tidigare än ändå så begränsade av Manpower och det senare gör bara marginell nytta och kommer ändå att undvikas så gott det går) Med andra ord skall jag hålla min penganivå över 50 000 istället för över 0. Vi får se hur bra jag lyckas hålla mig till det, men jag ska iaf. försöka :p

Update kommer snart nog/nog snart
 
Yeah! VIP?
 
Kan du inte ge dem typ till Tibet eller något annat land som inte har någon användning för pengarna?
 
Rzeczpospolita Krakowska
-
Kapitel 2

-
De Mörka Åren


Vi börjar där det förra kapitlet slutade, efter en lång diplomatisk kamp har den ärbara Republiken Krakow lyckats övertala Ryssland att överlåta Warsawa till dem, och nu tvingas presidenten taa ställning till den mycket viktiga frågan, skall Krakow fortsätta vara Krakow, eller skall Polen återfödas, efter att ha hållits från kartan i över 50 år.

interaktivtelement.png


Efter lång och noggrann övervägning bestämmer jag mig för att välja alternativ 2. Den Polska republiken är född, och Republiken Krakow finns inte mer. Warsawa blir den nya huvudstaden, då den har drygt tio gånger större befolkning.

När den grundas ser den Polska republiken ut på följande sätt:
Starthup.png


För att fira detta bestämmer sig Presidenten och hans rådgivare för att slakta och sälja varenda djur som hålls som boskap i Warsawa med omnejd, världen häpnar och efterfrågan på dessa djur höjs markant. Under tre månader, kända som "De Gyllene månaderna" tjänar Polen ihop £50 000, drygt 1000ggr mer än vad Republiken Krakow någonsin hade samtidigt i sin statskassa.

Menallt är inte positivt. Det var verkligen i grevens tid som ryssarna gav med sig och sålde Warsawa, endast 7 månader efter att jag gjort mig hemmastadd i warsawa får jag ödesmeddelandet, Österrike strtar krig. Eftersom jag bara fick en diplomat om året innebär det att jag fick warsawa på sista chansen.

Som det är nu kan jag lugnt sitta i Warsawa och skratta åt Österrikarnas försök att lyckas. Kriget börjar 1846, 4 år senare har Österrike drabbats av massiva uppror och förlorat krig mot Storbrittanien och Schweitz, men har hela tiden vägrat en vit fred med mig. :mad:

år 1848 börjar läget bli hotat när den temporära Rysk-Österrikiska alliansen bildas för att ta hand om Ungern. Biverkningen blir att Österik får Access genom Ryssland, och jag får allvarlig panik.

krieg.png


Så för att säkra min överlevnad erbjuder jag ryssarna en myckt riskabel deal, 3 uppfinningar för två provinser, Siedlice och Lomza. Trots att det bara är 19% chans accepterar de och min inkomst mer än fördubblas.

Men detta är även början på de Mörka åren för Krakow. Med sin ekonomiska betydelse minskad väljer jag att acceptera Österrikes fredserbjudande och ge upp Krakow, med ett tyst löfte om att inte vila förrän Krakow är tillbaka i mina händer.

Då märker jag detta:
relationer.png

På någon mystisk vänster har Frankrike boostat upp våra relationer till sällan skådade nivåer, utan att jag märkt något. Eftersom jag under det Italienska upproret 1848 blev allierad med Sardinien kan en allians med Frankrike sätta mäktig eldkraft bakom Sardiniens offensiv, vilket gör det möjligt för mig att smyga in och ta hand om österrikes östra delar medan de ät upptagna med att kämpa mot Frankrike i väst.

Men först måste jag se till att få en gräns med Österrike, eftersom Ryssarna i sin oändliga visdom vägrar att ge mig military access.
Efter några mindre budgivningar med Ryssarna får jag Spiff, vilket gör större delen av Ryska Polen avskuret från resten av Ryssland
icon_twisted.gif


Medan jag väntar på att vapenvilan ska upphöra får jag en gyllene chans:
kreig2.png


snabb titt på Kriget:
krieglage.png


Jag accepterar, och får som tur är möjligheten att dra in mina egna allierade i kampen.
Trots detta, och trots att Ryssland säljer ytterligare en provins till mig, lyckas österrike vd ett tillfälle ockupera hela mitt land, och endast tack vare att Ryssland nu bestämt sig för att ge mig Access kan min armé räddas, och ta tillbaka riket. Och just som jag säkrat min gräns, och ska påbörja en attack mot Krakow, får jag en lektion i nackdelarna med att gå med i någon annans krig. Ungern har haft det väldigt svårt, men håller precis som jag på att trycka tillbaka österrikarna. Tyvärr saknar de min planeringsförmåga, i stället sluter de en vit fred med Österrikarna.
På grund av detta tvingas jag istället för ett tappert återtåg till Krakow acceptera denna fred och nöja mig med mitt befintliga, nyligen ockuperade och ruinerade land:

efterkrig.png

Tdigare tjänade jag £12 och förlorade £6 varje dag, nu tjänar jag så gott som ingenting, trots att jag har två provinser och nästan en miljon innvånare mer än innan kriget.
Fler tysta löften om hämnd uttalas, men även löften om hjälp, ifall Österrike skulle bli attackerat. Det är nämnligen uppenbart att läget i Tyskland inte kommer att hålla mycket längre, och skulle det bli krig är det viktigt att det ambitiösa Preussen stoppas, så att Tyskland aldrig enas.

Och mycket riktigt, strax efteråt kommer följande meddelande från Wien:
tyskkrig.png


De polska arméerna har redan mobiliserats och står redo vid den Preussiska gränsen, 100 000 man strömmar över de små gränsposteringarna, samtidigt dras alla mina Allierade in, Preussens läge ser inte ljust ut:
satn.png


men i sann deterministisk anda hinner Preussen bara förlora några slag vid sina gränser, om än på alla fronter, innan Österrike, vars arméer för övrigt intagit Breslau och belägrar större delen av Schlesien, inser att de trots extremt numerärtöverläge och sina många allierade uppenbarligen har förlorat. Preussen blir Tysklands ledare, och annekterar de flesta tyska staterna. Man måste bara älska VIP...

Hursomhelst är mitt största problem löst nu, Österrike är inte längre allierat med resten av Tyskland, och det dröjer inte länge innan jag, nu även med Ryssland som allierade, startar krig. Denna gången går det mycket bättre, och med rysk hjälp lyckas hela Galizien ockuperas. Sorgligt nog sluter både Frankrike och Ungern separata freder, och jag tvingas nöja mig med ett tappert återtåg till Krakow, innan hela de kejserliga arméerna slår ner på mig.

valkommenhem.png


Trots den snöppliga segern har Krakow slutligen återtagits, men den österrikiska Ockupationen har lämnat djupa spår i staden. Innan det Österrikiska övertagandet var det en rik stad med 100 000 innvånare. Av dessa har två tredjedelar antingen dött eller flyttat, och endast 36 000 återstår.
Likväl är staden åter i Polska händer. Republiken Krakow och den Polska republiken är åter ett, och Polen har visat att deras expansion inte bara är beroende av Rysk välvilja.
De Mörka åren är över, men kampen för att bli en stormakt fortsätter.






 
Eärendil said:
Kan du inte ge dem typ till Tibet eller något annat land som inte har någon användning för pengarna?
jag gav bort det mesta till Ryssland i (redan innan) säkra deals, resten hade redan smält bort under krig. jag gjorde mitt bästa för att inte ha deficit, men kontrollrar man inga provinser är det ganska så omöjligt :p
 
Ah, Polen! Jag spelar inte mycket Vicky, men Polen har ju en tradition av att vara övriga Europas bitch, så det här blir intressant. :p
 
Fick du tillbaka Krakow i en peace deal? Skulle man i så fall kunna få se vad du hade för warscore?
 
Eärendil said:
Fick du tillbaka Krakow i en peace deal? Skulle man i så fall kunna få se vad du hade för warscore?
Har tyvärr inte några screens, men jag är ganska säker på att jag hade 5% (krakow kostade 7%)

Dock var Ryssland alliance leader, och AIn är alltid extra villig att sluta separata deals. Tog ändå tre försök dock

Ahura Mazda said:
Två hela uppdateringar!

I en svensk AAR!
:eek: Jag är shockad själv faktiskt

En tredje på väg dessutom!
 
*applåderar*

Jag prövade din taktik, men Österrike förklarar alltid krig runt 1839-1840, så jag hinner aldrig få upp mina relationer med Ryssland till en nivå som tillåter mig att köpa en provins. :mad:
 


Rzeczpospolita Krakowska
-
Kapitel 3
-

De polska industrierna



OK, så jag har precis återtagit Krakow, drömmarnas stad och denna AARs hemvist.
Dess arbetssamma befolkning har minskat lite sen jag var där senast, och ser nu ut såhär:
Krakow.png


Trots att det ser väldigt lovande ut med 7 pops är produktionen otroligt låg, och dessutom är antalet pops mycket lägre än mina andra städer. Dessutom är två av tre producerande pops av fel kultur och därför hälften så produktiva.
Men framför allt är det en exklav, och jag är inte beredd att hålla mig med skepp för att få inkomsterna från staden.
Det stora snälla ryssland är förstås alltid berett att hjälpa mig med alla problem som är relaterade till brist på provinser, och snart nog är Polen enat:
Polenhelt.png


Men jag får ingen rast och ro, faktiskt så lite rast och ro att jag glömmer ta screenshots, för Preussen är ständigt på jakt efter att ena mer av tyskland, och denna gången är det min allierade frankrike som står på tur. Jag mobiliserar och flyttar mina soldater till gränsen, men var tyvärr inte lika förberedd som förra gången. Preussen förintar snabbt min reguljära armé, och det är i grevens tid som jag mobiliserar större delen av hären i plock. Undantaget Plock faller hela Polen inom några månader, men Preussen underskattar min mobiliserade här, och går vidare in i ryssland, med endast 2 divisioner kvar för att hålla ordning i Polen. jag beger mig hastigt till Warsawaoch återtar det, men innan jag hinner skära av de Preussiska arméerna genom att återta Radom (Ryssland har tagit över Ostprueussen) accepterar frankrike, vars arméer lyckats bryta igenom de preussiska linjerna och marcherar mot Hessen och Rhenlandet, Preussen som segrare, och Kejsardömet Tyskland skapas. Någon borde ta och se över VIP-eventsen för detta :mad:

Så Min nuvarande situation är följande:
helvettejagtroddejagstoppadedetta.png


Inte nog med att alla mina chanser att expandera västerut är krossade för en lång tid framöver, vid en inzoomning märker jag att min armé av värnpliktiga lämnade landet i en allt annat än ideal situation:
efterkriget.png


Jag panikbygger en division, innan jag tittar på arméerna och märker att den ena består av 120 man och den andra av 250. den mindre av dem försvinner kort därefter pga. attrition. Jag förintar snabbt den återstående rebellarmén, och bygger 3 divisioner till. Det är viktigt, trots att min ekonomi inte riktigt är återhämtad, att jag bygger tillräckligt stor armé för att kunna upprätthålla min mobilisering (på 12 divisioner) innan nästa val, annars kommer min militära återhämtning bli både längre och dyrare.
När min armé är tillbaka på 4 divisioner (plus 12 mobiliseringsbara) börjar jag tänka på min ekonomi. Jag har än så länge bara den järnväg som Ryssen/Österrikarn råkat lämna efter sig när jag fått provinserna från dem. Det summerar min industrialisering ganska bra, eftersom jag inte heller har några fabriker. Min 2000 man stora Kapitalistpop i Warsawa tjänar pengar i en extremt långsam takt, och mitt dumma regeringsparti vägrar låta mig bygga egna Industrier, så under tiden som jag väntar bygger jag ut järnvägen:
industrialiseringsteg1.png


Då kommer VIP ntligen in på min sida istället för de förbannade Preussarnas, Industrier för £1000 stycket är värt att hamna i skuld för, och skuld hamnar jag i. Men med följande resultat bryr jag mig inte så mycket:

Industrierna i Polen:
industrialiseringsteg2.png


Industrin i Krakow:
Industrialiseringsteg3.png


Utöver det går järnvägsbyggena toppen:
Industrialiseringsteg4.png


medan jag väntar kikar jag runt lite i omvärlden, och ser till min förvåning att Balkan lyckats springa om Polen i "Konstiga gränser"-tävlingen:
CPgrenzer.png


När de sista järnvägarna är klara, och de sista industrierna ( undantaget hopplösa Krakows :mad: ) är fulla, händer det som jag fruktat länge. Mina två alliansblock, Frankrike/Ungern och Ryssland, hamnar i krig med varandra. Ungern startar krig mot Rumänien, som är garanterat av Ryssland. Ryssland har inga krav på att jag ska hjälpa, det har inte heller Frnkrike, men däremot Ungern. Eftersom Ryssland vid dethär laget har runt 30 divisioner i min närhet offrar jag alliansen med Ungern, och bidar min tid. Men när alliansen med Frankrike tar slut ställs allting på sin spets. Frankrike bönfaller mig att återskapa alliansen, vilket får mig i krig med Ryssland. Samtidigt Håller de Franska arméerna ryssen upptagen runt Krim, och endast två-tre divisioner står mellan mig och Petersburg. Det är en möjlighet för att snabbt återta flera polska provinser, men riksen är uppenbar. Jag har inga allierade förutom rysslnd som är kapabla att hjälpa mig att skydda mitt territorium, skulle något gå snett kommer jag sannolikt förlora om inte allt så i alla fall väldigt mycket.

krigsläget:
odesfragan.png


Och här är lite information om läget i Polen just nu:
1.png
2.png

3.png


Industrialiseringen är på god väg att bli klar, även om man alltid kan bygga fler fabriker, nu är frågan åt vilket håll framtiden skall föra det lilla landet Polen