• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

himreusan

Incognito
76 Badges
Mar 1, 2012
5
0
  • Darkest Hour
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Hearts of Iron IV: La Resistance
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • 500k Club
  • Europa Universalis IV
  • Imperator: Rome Sign Up
  • Hearts of Iron IV Sign-up
  • Victoria: Revolutions
  • Europa Universalis III: Collection
  • Crusader Kings III: Royal Edition
  • Hearts of Iron IV: Field Marshal
  • Crusader Kings II
  • Imperator: Rome Deluxe Edition
  • Victoria 2
  • Hearts of Iron III Collection
  • Mount & Blade: Warband
Halloj!

Jag har letat runt efter ett riktigt bra mod för Crusader Kings 2 som riktigt fokuserar på en speciell tidsperiod eller någon specifik sida av spelet såsom lagar, religion eller traits. Men har bara hittat stora overhauls som vill ändra allt om spelet eller det mesta, vilket jag inte tycker blir så bra(även om mods som Game of thrones och HIP har många bra sidor).
Paradox själva tycker jag har gjort detta misstaget då de expanderade kartan till Indien och mycket av ryska stäppen, istället för att fokusera helt på att ändra den religiösa aspekten av spelet eller på själva korsfarandet.
Av det har jag dragit slutsatsen att det inte blir så bra för att de försöker fokusera på för mycket samtidigt och därför inte briljerar i något(vilket igen är en generalisering, det finns bra mods och bra saker i dem).

Nu till idén;
Jo, som ni kanske läste i titeln har jag funderat på att göra ett mod som fokuserar på Skandinavien, eller själva Östersjöområdet. Idén har tagit inspiration från paradox gamla spelserie Svea Rike, främst Svea Rike III, då det är det enda som jag har spelat i serien.
Tyvärr utspelar sig Svea rike från år 1275 och framåt, vilket gör att den som spelar bara kan spela i några år innan spelet tar slut, om man inte förlänger slutdatumet förstås. Den perioden är förstås väldigt intressant, speciellt från svensk synvinkel, med Sverker och Erikska ätten som slåss om Sveriges tron, men är som sagt väldigt kort.
Därför tänkte jag att man istället kunde ha begynnelse datumet någon gång runt år 1000, då det var då som Skandinavien börjar kristnas, det egentligen inte finns någon centralstat för något av länderna och det finns många små riken och ätter som kan slåss om tronerna. Detta skulle kunna göras väldigt intressant genom fler olika typer av lagar och en form av eventsystem för att sprida religionen från Danmark och västra Norge, till Skåne och så småningom Sverige och Finland. Spelaren skulle då kunna välja om man vill behålla den gamla tron, eller konvertera och ge sig ut i strid för att sprida tron vidare.

Kartan skulle kunna se ut såhär någonting:
scandinavie06.png

Där det gråa är wasteland, det gröna är Novgorod eller Rus och det bruna kan vara det tyska riket. Det tyska riket skulle ju också kunna fungera som Kina gör i paradox nya expansion Jade Dragon, Novgorod skulle ju eventuellt också kunna fungera så, eller bara vara en stark Merchant Republic.

Men nu går jag för mycket in på själva mod biten, så tillbaka till det jag faktiskt är ute efter.
1) Finns det något mod för CK2 som redan gör detta, som jag ej har hittat?
2) Är detta en bra idé och är något ni eventuellt skulle vilja prova?
3) Finns det några i denna delen av forumet, som har moddat innan eller bara är sugna på att prova för första gången?
4) Finns det någon som är intresserad av Nordisk historia och vill lägga ner tid på att hitta information om denna tiden?
5) Finns det någon som är bra på att rita och kan använda Photoshop, till att göra bilder på events, traits, vapensköldar och så vidare?

Låt mig höra vad ni tycker och så kan vi ju diskutera där nere.

Ps. Observera att jag förstår att det skulle vara smartare att fråga om detta i den engelskspråkiga delen av forumet eftersom det finns fler människor där. Men för att moddet i så fall skulle utspela sig i norden hade det varit roligare med ett nordiskt team bakom det, även om teamet i framtiden skulle kunna komma expanderas till ett utomnordiskt team också.
Moddet skulle ju självklart även vara på engelska så att alla på CK2 forumet skulle kunna spela det.
PPs. Har själv aldrig moddat i ett stort team, utan har bara småsaker i spelen som jag tyckt har behövts, därav finns det ingen press eller något krav på hur bra man ska vara.
 
Jag tycker att det låter som en kul idé. Själv skulle jag nog tyvärr inte kunna delta då min tid är begränsad, liksom min energi, då jag har andra förpliktelser och intressen, samt att om jag gjorde något vore jag mer intresserad av en mod för Occitanien. Men jag tror absolut att det skulle finnas material för hel del saker som skulle kunna vara intressanta och kunna omvandlas till intressanta "features" i moden, så som det fornnordiska samhällets långsamma förvandling, kungamaktens växande styrka, Kalmarunionen, korstågen, Tyska orden, Hansan, drottning Margareta etc.

Men lycka till! Det vore kul om du fick ihop ett gäng som kunde ta sig an detta projektet. Både för att det vore kul att spela i det kalla norr men också för att det sannolikt skulle vara gott för folk som tror att det i Skandinavien var tomt mellan vikingarna och den moderna välfärdsstaten. Fast kanske bara är jag som tror att folk tror så...
 
1) Vad jag vet finns det inget mod som har skapat någonting liknande för norden, men Winter King är ett exempel på ett mod so fokuserar lokalt, på de brittiska öarna.

2) Jag skulle gärna testa ett sådant mod centrerat kring norden och om det är välgjort kanske jag kan använda det till en AAR! Jag antar dock att projektet kommer ta tid och jag vet inte hur min AAR-framtid ser ut när moddet är färdigt.

3) Jag har moddat tidigare, men jag har alltid kört fast och aldrig skapat någonting större som fungerar. Jag kan dock grunderna och försöker gärna hjälpa till med lite moddning. Någon större mängd kan jag tyvärr inte lova eftersom jag ofta saknar tid.

4) På grund av att jag som sagt saknar tid känner jag att jag saknar intresset för att läga ner min lediga tid på att sortera fram historisk information.

5) Har tyvärr minimal erfarenhet av de konstnärliga aspekterna av ett mod och är troligtvis inte till någon hjälp på den punkten.

För att sammanfatta; jag försöker gärna hjälpa till med lite mindre modding-uppgifter (lite events, decisions, karaktärer o.s.v.) om någon kan bidra med infromationen som krävs för att jag ska skapa dem. Hoppas att du hittar personer som kan fylla alla roller, det skulle vara kul om vi kunde genomföra den här idén!:)
 
Vad som hade varit underbart, hade varit om PDX gjorde ett spin-off spel fokuserat på norden, enligt mig allra helst på Kalmar-unionen.

Tänk er scenariot, de tre nordiska länderna skulle ses som seperata kungariken, varpå spelaren spelar en adelsätt inom union med syfte att stärka sin egen makt. Antingen genom att värka för unionens upprätthållande, vinna unionkonungens gunst och stärka sitt eget internordiska landinnehav. Alternativt bryta sig loss från unionen och själv bli kungamakarare eller kung i sitt eget land! Finns oändligt många scenarion man kan ta, och i äkta unionsanda, byta de vind för våg efter vad som passar en. Äktenskapsallianser, sjöröveri, bondeuppror, adelsvälde och unionsvälde. Så mycket gott material att arbeta med!

För kringliggande områden så är ju hansan med holstein och novgorod nog de viktigaste. Även om enbart nordiska adelsätter är spelbara kan andra politiska aktörer vara:

Hansa-städerna, Grevskapet Holstein, Ev grevskapen Pommern och Mecklenburg. Tyska ordensstaten i Preussen samt dess Livländska gren. Handelsstaten Novgorod. Hur det blir att förhålla till andra politiska makter.
Holstein och Hansastäderna var ju djupt involverade i Nordisk politik. Mecklenburg inte så mycket så eventuellt enbart förhålla spelet till Mecklenburgska hansastäder som Rostock och Wismar känns mer aktuellt, även så med Pommern trots Kung Eriks härkomst och inblanding i landskapet kom det att ha synnerligen lite betydelse för Kalmar-Unonen. Visserligen Försökte Erik få sin kusin, hertigern av Pommer-Stolp vald till sin efterträdare så ha några nordtyska furstar som möjliga kungar har sina fördelar. Förövrigt hade ju då också Oldenburg kunnat finnas med som provins.

Det något mer komplicerade blir att förhålla sig till de makter som ligger direkt bakom, men interagerade med de länder kring östersjöns kuster så som Polen-Litauen som var djupt involverad med tyska orden och bragde den till dess knä i 13-årskriget 1454-1466, eller Moskva som erövrade Novgorod 1485. Även Nederländerna med deras stora handelsinflyttande rivalitet med tyska orden hade varit en intressant aktör.

Ordensstaterna är lite svårare att förhålla sig till för de ingrepp inte märkbart i nordisk politik, ifall de implementeras i spelet så får de göra det som i huvudsak passiva aktörer. Den Livländska orden var ju något som flera unionskungar och individuella svenska kungar försökte blanda sig i men i slutändan hade ingen riktigt kapaciteten att göra det då interna unionsproblem och de mer trängande problemen med Holstein och hansan kom i första rum. Dock vill man ju fortfarande ha Livland där för den riktigt ambitiöse.

Frågan om stater söder om östersjön handlar lite om hur mycket tid och hur pass avancerade mechanics som kommer behövas för att representera så pass obetydliga aktörer i unionsspelet.

Novgorod kan också representeras som ett något passivt land, som svårligen erövrar något från unionen men som också svårligen kan erövras.

Holland skulle kunna representeras som en strikt sjö- och handelsmakt utan egna provinser.

Jag minns också i Svea Rike II hur alal fiendestater har provinser man inte kan erövra, vilket gör att de alltid kan komma tillbaka. Något sådant hade kunna vara användbart för vissa av staterna i spelet.

Sist, några intressanta bokmärken för spelet att satsa på:
Erik av Pommern (1396, 1412 eller 1429?):
Startdatum är något diskutabelt. 1396 ter sig som det naturliga men är känns väldigt tidigt. Också Erik av Pommerns de facto trontillträde vid Margharetas död 1412 känns tidigt i relationtill när det faktiskt hettar till i unionspolitiken. Kanske bättre stardatum då är 1429 (införandet av den väldigt betydelsefulla Öresundsskatten) annars gå direkt in på när det knackar till på allvar på första gången vilket i vilket fall borde bli sitt eget bokmärke, nämligen:

Engelbrektsupproret (1434/1435):
Bokmörket börjar antingen redan 1434 med Engelbrekt som en upprorsledare i det annars fortfarande Unionsstyrda Sverige eller 1435 då Engelbrekt är utsedd rikshövitsman och därmed de facto kung. Också här Karl Knutsson bonde börjar göra sig hörd

Kristoffer av Bayerns död (1448):
processen att avsätta Erik av Pommern och göra Kristoffer av Bayern kund var en lång och betydelsefull sådan men kan bättre ses som en fortsättningen av Engelbrektsupproret än ett eget bokmärke. Kristoffer av Bayerns regering från 1442 var relativt händelselös och stabil tid innan hans död utlöste ett kortare interregnum (där bokmärket skulle börja med ingen kung) Innan Karl Knutsson Bonde utropas till Svensk kung, Christian av Oldenburg som dansk kung och de bägge som norsk kung innan Karl blir tvungen att avsäga sig sin huvudsakligen formella norska krona 1450.

Fängslandet av jöns Bengtsson (1463):
Det finns mycket som hände mellan 1448 och 1463, men det som kom att bli en av de stora punkterna i ett särdeles tumult decenium var när Kristian I lät fängsla den svenska ärkebiskopen Jöns Bengtsson Oxenstierna. Detta var ett långtgående resultat av de stora extra skatter Kristian pålade Sverige efter att ha förskansat sig arvsrätten till Scheswig och Holstein efter Greve Adolfs död 1459. Det kom att leda till ett par tumultartade år där Kettil Karlsson Vasa leder ett uppror som för tillbaka Karl Knutsson till svenska tronen i ett drygt halvår, innan Kettil avsätter honom och själv blir riksföreståndare, dör samma år (1465) och efterträds av Jöns Bengtsson som 1466 kuppas bort och ersätts av Erik Axelsson Thott som året därpå låter återinstallera Karl Knutsson. Varpå Knutsson dör 1470 och Sten Sture på oklara vägar lyckas bli riksföreståndare:

Slaget vid Brunkeberg (1471):
Sten Sture är ny riksföreståndare och kommer snart drabba ihop med unionskungen utanför Stockholm i Brunkeberg (1471)

Christian I död (1481):
Ett årmärke som fokuserar mer på norrmännen som här gör ett av sina sista försök att hävda sig mot danmarks överhöghet. Med stöd av Sten Sture tvingas nya danska kungen Hans till stora eftergifter i Norge innan han kan bli vald kung. Jan Smör var vald riksföreståndare i två år innan det nya avtalet ingåtts.

Hans blir enad unionskung (1497):
Hans är kung över hela norden efter Sten Sture tappar för mycket stöd bland den svenska adeln. Dock återför Sture adelsstödet och blir regent igen redan 4 år senare. Inte jätte intressant datum och kan eventuellt luskas fram någon intressantare händelse från 1490-talet att gå på)

Svante Nilssons död (1512)
Svante Nilsson efterträde Sten Sture men var aldrig lika populär. 1511 har hans popularitet danat så mycket att det är fråga om att avsätta honom, på väg till riksmöte i januari 1512 avlider han dock. Unionsvänlige Erik Trolle utses först till riksföreståndare men ersätts snart av Svante Nilssons son Sten Sture den yngre

Spelet slutar 1523, oklart om et eget bokmärke borde göras för 1520 (Sten Sture d y dör, Christian II blir sista unionskungen, stockholms blodbad och Gustav Vasas uppror)
 
EDITED: Även om jag sade att jag inte hade tid var det svårare än jag trodde att hålla sig ifrån denna tråd.

Ett förslag är också, om man har någon som kan kolla upp det, att göra events baserade på medeltida sägner, folkvisor och sånger och vidskepligheter från historien. Exempelvis ett event som handlar om att folk försvinner och det går rykten om att de blir bergtagna av trollen och som kan antingen, om man kör med fantasyelement, vara så att man besegrar eller förhandlar med trollen eller att det handlar om någon mer realistisk förklaring till det hela som att de blivit kidnappade av ett gäng med fredlösa som klätt ut sig som troll eller vad man kan komma på.
 
Både för att det vore kul att spela i det kalla norr men också för att det sannolikt skulle vara gott för folk som tror att det i Skandinavien var tomt mellan vikingarna och den moderna välfärdsstaten
Det är just det. En väldigt intressant period som det nästan aldrig talas om.

För att sammanfatta; jag försöker gärna hjälpa till med lite mindre modding-uppgifter (lite events, decisions, karaktärer o.s.v.) om någon kan bidra med infromationen som krävs för att jag ska skapa dem. Hoppas att du hittar personer som kan fylla alla roller, det skulle vara kul om vi kunde genomföra den här idén!
Bra att veta! Men det är en bra bit kvar till det stadiet, då moddet inte ens har lyft från idéplanet ännu...

Vad som hade varit underbart, hade varit om PDX gjorde ett spin-off spel fokuserat på norden, enligt mig allra helst på Kalmar-unionen.
Jag håller med dig, men det lär aldrig hända. Speciellt med tanke på vilket flopp March of the Eagles blev försäljningsmässigt.

Frågan om stater söder om östersjön handlar lite om hur mycket tid och hur pass avancerade mechanics som kommer behövas för att representera så pass obetydliga aktörer i unionsspelet.
Det skulle kanske bli svårt att implementera något sådant eller väldigt tidskrävande, men med tanke på att Danmark enades tidigt och var mycket starkare än Sverige under en lång tid så skulle en tysk stat behövas för att hålla balansen i området. Jag tror i alla fall att det skulle bli en bättre utmaning för någon som spelade som Danmark att ha en stor stat i ryggen som närsomhelst skulle kunna anfalla om relationerna mellan länderna var dåliga.
Beror väl också på under vilken tidpunkt spelet skulle starta på, då man som sagt kunde ha en stark Hansa istället, för att uppnå samma mål som med ett tyskt rike.

Holland skulle kunna representeras som en strikt sjö- och handelsmakt utan egna provinser.
Holland är också en intressant tanke. Men kartan hade varit tvungen att vara större och jag vet inte om Holland var speciellt involverad i det nordiska maktspelet mellan 1000 och 1500.

Ett förslag är också, om man har någon som kan kolla upp det, att göra events baserade på medeltida sägner, folkvisor och sånger och vidskepligheter från historien. Exempelvis ett event som handlar om att folk försvinner och det går rykten om att de blir bergtagna av trollen och som kan antingen, om man kör med fantasyelement, vara så att man besegrar eller förhandlar med trollen eller att det handlar om någon mer realistisk förklaring till det hela som att de blivit kidnappade av ett gäng med fredlösa som klätt ut sig som troll eller vad man kan komma på.
Det hade man kunnat göra. Speciellt om spelet skulle börja lite tidigare runt år 1000, då det ändå inte finns jättemycket dokumenterat från den tiden vad jag kan finna. Det skulle bara bidra till den redan mystiska känslan om den tiden.


Jag vet inte vilket tid man skulle satsa på. Att ha startdatum runt år 1000 när Olof Skötkonung blev kung av Sverige kanske blir för svårt då det finns få källor från den tiden. År 1200 och framåt kanske är lite bättre och kanske kan göras lite mer intressant, med fler historiska händelser som är lite mer pålitliga.
 
BLev det något av den här mod idéen? Jag skaffade Crusader Kings II nu när den fanns gratis
 
Tror tyvärr att den kortlivade idén är död nu. Jag känner iallafall inte till att man gått vidare med den.
 
BLev det något av den här mod idéen? Jag skaffade Crusader Kings II nu när den fanns gratis

Kul att du skaffat CKII, roligt spel även fast det inte är min favorit bland Paradox-titlarna.

Tror tyvärr att den kortlivade idén är död nu. Jag känner iallafall inte till att man gått vidare med den.

Har tyvärr ganska dåligt med tid nuförtiden. Men en grundkarta är nästan klar (behöver finlira lite), sedan behövs egentligen bara en province-karta och en definition fil för att kunna köra moddet.
Har haft lite problem med att hitta en karta över hur gränserna för de olika staterna gick, då det inte är så väl dokumenterat och vill inte gärna gå efter paradox eller ett annat mods uppfattning om hur gränserna gick. Fortsätter att leta efter en trovärdig källa, men tills dess kommer jag tyvärr inte att lägga ner så mycket tid på själva moddandet
 
.
Har haft lite problem med att hitta en karta över hur gränserna för de olika staterna gick, då det inte är så väl dokumenterat och vill inte gärna gå efter paradox eller ett annat mods uppfattning om hur gränserna gick. Fortsätter att leta efter en trovärdig källa, men tills dess kommer jag tyvärr inte att lägga ner så mycket tid på själva moddandet

Pratar du om tiden runt år 1000 nu? Jag skulle kunna hjälpa med ett par källor, bland annat en bok av Dick Harrison. Spelar egentligen ingen roll vilket århundrade du väljer, kan hitta dugliga källor på det mesta för jag suttit gansk mycket med just sveriges tidiga enande, dock är prim'rkällorna dåliga så man arbetar med mycket spekulationer och oklarheter, så en poetisk licens får det alltid bli men jag tror t.ex. att det går att gräva fram en vettig hypotetisk karta för sig 1066 ifall man så vill.

Danmark och Norge är ju för det mesta lättare, även nordtyskland. Baltfolken har jag också suttit mycket med så skulle kunna bidra där med, svårare med källor för nordöstra fennoskandia
 
Något sådant, ja. Mycket intressant tid för norden då man börjar att lämna sin asatro och börja centralisera sina kungariken, samt åka på korståg erövra besittningar i Finland och Baltikum. Hade varit väldigt uppskattat om du vill hjälpa till med detta.

Har du moddat tidigare eller är någorlunda hemma i det? Tittade lite på dina länkade trådar och du verkar ju vara intresserad av sådant i alla fall.
 
Jag tänkte mest hjälpa med källor, om det hade vehövts. Modda har jag inte riktigt lust att ge mig på, för dålig i ps