• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Henning

Major
31 Badges
Nov 13, 2003
572
0
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • Crusader Kings III: Royal Edition
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis III: Collection
  • 500k Club
  • Rome: Vae Victis
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2
  • Rome Gold
  • Victoria: Revolutions
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Hearts of Iron III
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV
  • Divine Wind
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II
Det Västra Kalifatet

Maome.jpg

Året är 1453 och i västra Nordafrika styr sultan Ali Marocko; det rikaste och mäktigaste av de nordafrikanska rikena. Även om Marocko är den regionalt största makten finns de starka kristna rikena Kastilien och Portugal i norr. De besitter territorier som har tillhört Marockos forna härskare, Almohaderna. Sultan Alis mål är att ena Nordafrika under sitt styre, och föra befäl över dess trupper i sitt erövringståg mot de kristna.

DVK1-1453-1.jpg

Detta är sultan Alis rike. Det är ett land med vacker natur och bebos av gudfruktiga män som skulle offra allt för sin sultan. Det är snart dags att ge sig av på det första fälttåget mot Ahmad II i Al-Djazair. Men först måste ekonomin ses över så att armén har en god grund att stå på. Vi har för tillfället en inkomst på 9,4 dukater i månaden. I inkomst är vi den 23:e starkaste nationen i världen.

Vår militär består av 3000 fotsoldater. Kapaciteten för vårt rike är 8000 och det är målet för militärens expansion innan den tar sig österut.​





Regenter:

Wattasidiska dynastin:
1448-1470 | 'Ali
1470-1476 | Yahyâ II
1476-1486 | Muhammad I
1486-1507 | Ja'far I
1507-1530 | Hishâm I

Osmanska dynastin:

1530-1548 | Mehmet III

Saaditiska dynastin:
1548-1550 | al-Mustadî I
1550-1554 | 'Abd al-Malik I
1554-1555 | Muhammad II
1555- | Sulaymân I
 
Last edited:
Det här blir min första AAR, jag får se hur långt den håller :) . Jag är också en relativ nybörjare när det gäller EU3. Har aldrig riktigt fastnat för det, men den här AARn kanske får mig att göra det. Så det blir antagligen roligt! Det kommer inte att bli en walkover kan jag säga :p .
 
Jag lär mig också EU3 så det ska bli kul att följa.
 
Det första Nordafrikanska kriget
Den 6 november förklarade Ahmed II av Al-Djazair krig mot Muhammad IX av Granada. Denna attack på detta redan försvagade och utelämnade muslimska välde väckte stor vrede i den muslimska världen. Granada var den sista utposten av Islam på den Iberiska halvön, och behövde om något stöd. Med den muslimska eliten i landet bakom sig såg Ali sin chans att påbörja sitt erövringståg. Ekonomin hade förstärkts något av ökade handelsförbindelser med Mameluckerna i Egypten. Den månatliga inkomsten låg nu på 10,5 dukater. Upprustningen av armén påbörjades.


Den 14 augusti 1454 stod 7000 marockanska soldater på gränsen till Algeriet. Anfallet kunde nu börja. Den marockanska eliten hade dock inte förstått alvaret i Alis agitationer. De verkade inte tycka att kriget var en så bra idé, och stabiliteten hemma i Marocko sjönk drastiskt.
DVK-1454-Frberedelse.jpg


Ahmed II:s armé verkade till en början inte vara särskilt väl förberedd för ett anfall. Enstaka 2000 man väntade på Alis trupper.
DVK-1454-Attack.jpg



De repade sig dock snabbt, och fick även hjälp av Uthman, tunisiernas hövding. Läget såg inte alls så säkert ut.
DVK-1454-Motstnd.jpg



När de marockanska trupperna var ute i fält fick också de marockanska kuststäderna för sig att kräva ökat självstyre. Ali lät deras önskan gå igenom. Han hade inte råd med bråk på hemmaplan nu. Det fick vänta till efter kriget. Som dessutom för närvarande inte gick så bra. Ahmad II hade samlat ihop sina trupper som nu var marockanerna överlägsna. Den positiva nyheten var att tripolitanerna önskade ett militärt förbund. Något som Ali självklart gick med på.
DVK-1455-Krigetvnder.jpg


Den 1 december 1456 hade kriget pågått i två och ett halvt år. Tunisierna och Algerierna nu under Ali I, Ahmed II son, hade fått övertaget. Tunisiernas flotta hade landsatt flera arméer längs den marockanska kusten och övertagit flera viktiga hamnstäder, bl.a. Melilla. Ali lyckades dock belägra och överta Al-Djazair, och tvinga Ali I till en status quo-fred. Freden slöts i Oran. Det fanns hat i de båda härskarnas blickar när de åtskildes. Ali drog sig tillbaka till Marrakech för att slicka såren, och planera sin nästa attack på sina grannar.Alla visste att det var fråga om ett vapenstillestånd mer än fred.
DVK-1456-Fred.jpg
 
baserat på mina erfarenheter av EU3 kommer du att bli annekterad av Kastilien innan spelet är slut ;)

lycka till under tiden, krossa Algeriet grundligt :)
 
Flooper X said:
baserat på mina erfarenheter av EU3 kommer du att bli annekterad av Kastilien innan spelet är slut ;)

lycka till under tiden, krossa Algeriet grundligt :)

OK, Kastilien förklarade krig och krossade mig grundligt. Försökte med att ladda om och förbättra relationer. Räcker dock inte. Vet inte vad jag ska göra. Vill ju inte att AARn ska misslyckas efter en halv dag :p . Jag kan ju alltid modifiera en guarantee of independence från osmanerna, men jag vet inte om jag vill vara så fuskig. Å andra sidan så vill jag ju fortsätta :/.
 
det är nordafrikas eviga förbannelse, jag vet inte om ens en guarantee från osmanerna hjälper, men det finns ju de som klarar sig som Granada, så helt omöjligt kan det ju inte vara.
Antar att det handlar om att låna kopiösa mängder pengar och använda alla till soldater, möjligen skaffa allians med en nordlig granne
 
Sultan Ja'far I

Saladin2.jpg


Alis armé hade visat sig underlägsen den som Ahmed II och Uthman hade ställt upp med. Dessa stater var större, och kunde därför rekrytera fler soldater. Ali bestämde sig därför för att upprätta en militärakademi i Fez. Den kungliga militärakademin (ال [ميليتري كدمي] ملكيّة) skulle framöver utbilda kompetenta generaler som framgångsrikt skulle leda Marockos styrkor i krig. (Military Drill)

För att i framtiden kunna föra krig mot sina grannar i öst var Ali tvungen att försäkra sig om att ett angrepp från nord inte skulle komma. Lösningen var att närma sig det Osmanska Riket, det starkaste muslimska riket i världen. Sultanens dotter giftes bort till en av Selim I:s närmaste vesirer. Detta skulle hålla Kastilien borta från Marocko.
DVK-1463-Osmansktskydd.jpg



1470 dog Ali efter en regeringstid på 22 år. Efter honom skulle en lång tid av fred följa. Fram till 1486 skulle det tillträda inte mindre än tre sultaner. Yahya, Muhammad och Ja'far. Marocko upplevde en teknologisk och ekonomisk utveckling som kulminerade under Ja’far I:s regeringstid. Verkstäder byggdes över hela riket vilket gav ekonomin en rejäl sjuds. Runtomkring i Europa krigades det dock för fullt. Kastilien, hotet från norr, var en av de aggressiva makterna. Men när Enrique V för andra gången avancerade genom Aragonien tröttnade resten av Europas makter. Österrike och Frankrike ingrep och slog sönder Enriques arméer.
DVK-1489-SpansktNederlag.jpg


Yahya och Muhammad hade fokuserat på en fredlig och ekonomisk politik. Muhammads son Ja’far fortsatte som sagt med den här utvecklingen, men han var inte helt lik sin far och farfar. Han var liksom sin farfarsfar Ali en starkt troende muslim och hade tagit till sig Alis idéer om återupplivandet av ett nordafrikanskt muslimskt rike. Med sin nyvunna ekonomiska makt rekryterade han ytterligare 5000 man till armén vilket stärkte den till 13000 man. Ja’far såg nu liksom sin förfader österut. Algeriet hade just avklarat ett krig med Sicilien och var inte särskilt starkt. Konung Mustafa I var heller inte en god militär ledare som han förfäder hade varit. Vägen låg öppen.

Fredagen den 17 april 1502 förklarade Marocko krig mot Algeriet. Tunisien ställde upp på dess sida och Tripolitanien på Marockos. De två marockanska arméerna under Ja’far I och Yahya Sellami krossade allt motstånd och kunde efter två år inta Al-Djazair. I det följande fredsfördraget överlämnade Mustafa I nästan halva sitt rike till Ja’far. Den nordafrikanska staten var på gång. Spaniens attack mot Algeriet var dock ganska skrämmande för marockanerna.
DVK-1504-Algerietfred.jpg

 
gratulerar, med lite tur kommer kastilien att försättas ur stridbart skick av frankrika, så att du kan expandera norrut själv, algeriet bör iaf. inte längre vara ett problem
 
Flooper X said:
gratulerar, med lite tur kommer kastilien att försättas ur stridbart skick av frankrika, så att du kan expandera norrut själv, algeriet bör iaf. inte längre vara ett problem

Nej, Algeriet tar jag väl inom ett decennium. Kastilien är ju fortfarande väldigt starkt (Frankrike har slutit fred), men jag kan tänka mig att dom blir attackerade så fort de försöker göra någonting. Dessutom borde jag kunna stå emot om jag annekterar Algeriet och Tunisien :) .
 
Alah skall leda oss till segern min sultan!
 
Bra inledning! Jag instämmer ivad Mr.G sa ovanför.
 
Tackar, tackar :) . Vill ni i fortsättningen ha så mycket screenshots eller vill ni hellre ha mycket text? Alltså snabb ingame läsning eller mer RP-hållet om ni förstår :p ?
 
Lite RP och mycket screenshots!