• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Mr. G said:
har du hört talas om kameran? ;)
mm, men har du hört talas om plocka ner spelet i lådan efter att man är klar? :p

med rekonstruera menar jag självklart att jag skulle sätta upp spelplanen som den var och fotta den :)
 
jojo, det brukar heta så... ;)
 
Flooper X said:
mm, men har du hört talas om plocka ner spelet i lådan efter att man är klar? :p

med rekonstruera menar jag självklart att jag skulle sätta upp spelplanen som den var och fotta den :)

Sätt igång! :D
 
Kapitel 6: Vasarnas fall och början på Sturetiden

Gustav IV Adolf

Gustav IV Adolf är känd som en galenpanna i den svenska historien.
Han utnyttjade sin fars regeringsform, men han var inte tillräckligt intelligent för att kunna styra landet klokt. Han ansåg att Kronan hade rätt till all makt, och ville motverka den totala ökning av inkomsterna som adelsätterna åtnjutit. Eftersom han inte ville eller kunde göra jordbruken mindre effektivt igen, beslutade han sig för att ta ut extra skatter från adeln i stället. Adeln, som var vana vid att inte behöva betala några skatter alls, blev vredgade, men med kunglig makt över arméerna fanns det inte mycket de kunde göra åt det.

Varje ätt skulle betala hälften av sin skattkammare till Kungen, för Sturarna, som sparat alla sina pengar de tjänat under hundra år, led hårdast av detta, det sägs att kungen trodde att Sturarna hade betalat hela sin förmögenhet, enligt logiken: "SÅ mycket pengar kan man inte ha" sturarnas skatt var ca 160% av den totala kungliga skattkammaren innan skatteindrivningen.

Att tvingas ge upp allt sitt guld sågs inte med blida ögon av Sturarna, som förgäves försökte bygga upp allting igen. De lyckades aldrig få tillbaka sina tillgångar helt.

Pengarna gick till en utökning av Armén, precis som alla kungar tidigare sedan segern mot ryssland trodde Gustav IV Adolf att ryssland skulle anfalla under hans regeringstid, och han satsade hårt på utvidgningen av Armén, och grundade även militärakademier i Stockholm och Visby, kronans två städer.

Detta hade endast effekten att ryssland inte vågade anfalla, en bra effekt visserligen, men opinionen i Stockholms elit började nu luta mot att man faktiskt startade krig mot ryssland, för att få dt överstökat.

Gustav IV Adolf ansåg dock att den allmäna opinionen var till för att brytas, och denna totala vägran att "låta sig styras" som han uttalade det, kombinerat med hans begränsade intellekt, gjorde att landet i övrigt blev mycket vanskött.

När Napoleons fälttåg påbörjades bönföll samtliga stånd honom att alliera sig med England, och använda sveriges starka arméer för att stoppa honom. Detta fick effekten att han förklarade Sverige neutralt i konflikten, och sände till och med sändebud till Frankrike. Detta fick folket att tröttna på hans styre, och 1809 arresterades han av Carl Johan Adlercreutz, tillsammans med några andra befälhavere i Armén.

I stället utsågs kungens farbror Hertig Karl till riksföreståndare, och sedan Kung, tills en ny kung utsetts.

Detta tog inte så lång tid, för såväl adel som riksdag bönföll Sturarnas huvudman Filip Danielsson Sture att bli ny kung, och göra det som krävdes för att få sverige på rätt köl igen.

Filip I

Kung Filip I var den första av ätten sture som besteg tronen, men ätten skulle komma att styra Sverige ända till modern tid, och förde riket in i Industrialiseringen utan problem, även om Sturarna alltid föredragit jordbruket.

Redan år 1810 förklarade Sverige krig mot Frankrike, och vid slaget vid Lübeck besegrades Napoleon av Sverige. Frankrike tvingades avsäga sig stora lanoområden, och Kung Filip I blev även kung av de Förenade Nederländerna, samt Hannover.


Han var även den som besegrade ryssen för andra gången, då de taktiskt överlägsna svenska Arméerna krossade allt motstånd, och Moskva föll.
Han kan sägas undantaget som bekräftar regeln att man inte kan vinna ett krig mot ryssland.

Med den mesta marken i Kronans hand skulle sverige aldrig mer se samma splittring som tidigare, och Sturetiden, som vi fortfarande befinner oss i, är troligen Sveriges höjdpunkt, men vem vad framtiden har att förtälja?


SLUT!
 
Mr. G said:
Sätt igång! :D
orkhar inte, det är slut nu ändå.

som bonus får ni i stället se Kapitel 7: Varför jag inte gjorde en logg-AAR:
Code:
Gustav Vasa: startposition, köpte närke
Erik XIV: kpte österbotten
Johan III: köpte nyland
Sigismund: köpte hälsingland
Karl IX: köpte norrbotten, viborgs fästning
Gustav II adolf: förlorade krig mot Preussen, högförräderi räddade
Kristina: vann krig mot Preussen, fick pommern
Karl X: vann krig mot Ryssland, fick Amerikanska kolonier
Karl XI: fred, jordreform
Karl XII: goda skördar, sparade pengarna
Ulrika Eleonora: sparade pengarna
Fredrik I: köpte karelen
Adolf Fredrik: köpte Estland
Gustav III: goda skördar, sparade pengarna
Gustav IV adolf: skatteindrivning, väck med pengarna, sparade så mycket som möjligt
Karl XIII: krig med ryssland, vann en kammarordförande

Karl XIII sket jag i :D
 
Slut?... Redan?...

Nåväl, har inte PC eller brädversionen av SveaRike men ser iallafall interessant ut från att läsa dinAAR! :D

...
...

Har till och med fått en son där konstig lust att kolla upp spelet på google!
 
Svea Rike-brädspelet är en riktig pärla måste jag säga, tyvärr blir inte omgångarna så långa :( och jag orkar inte hitta på ALLT som händer, man måste ha ett manus, om än så litet.

Vi köpte spelet för två år sen, efter vad jag hört är det utvecklat av paradox det med (brädspelet altså) men har inte fått bekräftat av någon med rätt avatar (p-dox avatar) dock är det ju troligt eftersom de stått för de andra paradoxspelen också.
 
Synd att det var slut. :/ Men, men. Flooper kommer väl med mer någon dag antar jag. :)
 
ni kan ju sticka in till EU3-forumet och läsa min münster demo AAR om ni vill, den är inte alls som den här dock.

länk
 
valzoz_p94 said:
Redan läst den, nu befaller jag dig att skriva en ny AAR! :D :D

Det är rätta takter det!
 
valzoz_p94 said:
Redan läst den, nu befaller jag dig att skriva en ny AAR! :D :D
hmm, OK, jag kanske skriver en HoI2DD:AAAR, vilket land?
 
köpte det i förrgår, så jag kan inte modda än (har inte försökt)

men kanske skulle försöka
 
:eek:o måste nu installera om det pgamisslyckat försök, tror att jag skippar det.

om inte någon annan kan hjälpa mig?
 
Flooper X said:
:eek:o måste nu installera om det pgamisslyckat försök, tror att jag skippar det.

om inte någon annan kan hjälpa mig?

beror på vad det gäller :)
 
en ny nation vid namn Götaland, som äger götaland, samt en rejäl boost av IC och resurser, så att det blir ett hyfsat starkt land
dessutom vill jag ha bornholm
huvudstad malmö
 
Flooper X said:
hmm, OK, jag kanske skriver en HoI2DD:AAAR, vilket land?

Hmm...

Sverige?
...
Norge?
...
Tyskland?
...

Äch, villket som helst går bra bara du skriver den :p

Flooper X said:
måste nu installera om det pgamisslyckat försök, tror att jag skippar det.

om inte någon annan kan hjälpa mig?

Har inte DD, inte ens HOI2 för den delen. (så det blir nog ingen hjälp från mig :p ) Men, ettan kommer nog att bli flitigt spelat efter du har gjort din AAR :D :D