• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Van der Gent

Old Guard Admiral
42 Badges
Sep 16, 2004
3.548
273
  • Hearts of Iron IV: Death or Dishonor
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Hearts of Iron IV: Colonel
  • Hearts of Iron IV: Field Marshal
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Imperator: Rome Sign Up
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Hearts of Iron III
  • Arsenal of Democracy
  • Crusader Kings II
  • Darkest Hour
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • For The Glory
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria 2
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Cities: Skylines Deluxe Edition
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
Hej alla!

Det här är min första bollnäs någonsin, så jag hoppas att ni är varsamma! Det här är en minibollnäs och det här inlägget utgör hela bollnäsen. Den är inte alls ett seriöst försök till en bollnäs men man måste ju börja någonstans.

Äventyr i öknen - en minibollnäs

Spel: Hearts of Iron 2
Land: Sverige

Äventyr i öknen


screensave45.png


Tunisien 8. december 1942

En enorm armada bestående av hundratals bombplan närmade sig snabbt de svenska ställningarna. När flyglarmet gick igång var det nog ingen som redan inte hört det öronbedövande ljudet av de hundratals bombplanen som snart skulle släppa sin dödliga last över de svenska ställningarna.

Den svenska pansarfördelning som ingick i den svenska expeditionskåren var ledd av Generalmajor Carl August Ehrensvärd. Fördelningens försvarsställningar var dock väl utbyggda och skulle se till att bombanfallets verkan blev ringa.

Fördelningens luftvärnskanoner av Boforsmodell - tillverkade i sköna Värmland - öppnade eld mot de fientliga flygplanen. Bombluckorna öppnades och bomberna droppade liksom hagel från skyn. Den som tyckt att ljudet från armadans motorer var öronbedövande insåg nu att ljudet från explosionen av tusentals bomber snart såg till att alla de svenska soldaterna förlorade hörseln i ungefär en timme.

Efter anfallet var avslutat påbörjade armadan sin återfärd till baserna i Italien.

Och efter ungefär en timme hade de flesta fått tillbaka sin hörsel och man kunde nu konversera utan teckenspråk.


"Vilket j*vla anfall!"

"Det var det, men jag kan för mitt liv inte begripa vad Rumänska och Ungerska bombplan gör i Tunisien."

"Jovars, men å andra sidan är det väl bättre att fråga vad svenska pansarvagnar gör i den tunisiska öknen."

"Det är väl ändå ganska självklart vad svaret på den frågan blir."

"För mig är det långt ifrån självklart, du får gärna förklara för mig."

"Tusan, jag hoppades du skulle kunna besvara din egen fråga. Jag har inte en j*vla aning vad vi gör här."

"Vi kanske helt enkelt bara måste bita ihop och gilla läget, hur absurd situationen än är, och gå ut, lägga oss på marken och förbättre solbrännan en stund."

"Låter som ett bra förslag."


Den svenska expeditionskåren var mycket framgångsrik och man lyckades tillslut befria Tunisien och avancera in i Algeriet där man tillslut möttes av amerikanska trupper.

Den svenska expeditionskåren återvände hem till Sverige som hjältar och skulle ett år senare bilda kärnan i den svenska trupp som deltog i befrielsen av Tyskland.

De flesta fortsatte att fråga sig varför svenska trupper stred i Tunisiens öken. Ingen kunde dock någonsin leverera ett svar och det svenska äventyret i Tunisien fortsätter än idag vara ett mysterium som fortfarande förbryllar de flesta.


Då var min mini-bollnäs slut. :cool:
 
Spelet är dock inte slut ännu. Men saken är den att för det första känns det som jag vill göra något seriösare än en gameplay-bollnäs och för det andra har jag inga screenshots som rör Sverige innan 1942.

För övrigt så är jag och leker i Tunisien (och medelhavet, ni ser min flotta) därför att Tyskland invaderade aldrig Norge och Danmark samt att 1943 så är det fortfarande fred mellan Sovjet och Tyskland. Ingen molotov-ribbentroppakt kom till, men Sovjet slukade ändå Estland och Lettland. Litauen lever dock.

En del andra knasigheter har också hänt. Jag kan posta några bilder i konstiga bilder-tråden sen. :)

Förresten är jag bara någonstans i 1943, så "fortsättningen" är påhittad. ;)
 
Trevligt!
Använde du dig av min taktik?
 
Trevligt!

:)

Använde du dig av min taktik?

Den hade jag glömt. :p

Sen eftersom mina spel är ganska tungt moddade så kan jag aldrig applicera andras strategier.

I det här spelet började jag med 30 IC dock. Bara för skojs skull, inte en särskilt historisk modifikation om jag inte skulle haft peace time IC.

Total craziness. :rofl: Sverige invaderandes nordafrika... rofl

Inte nog med det, den svenska kustflottan är den mest fruktade flottenheten i medelhavet. Kan återkomma med hur många skepp kustflottan sänkt i medelhavet. :cool:
 
det är inet okej att göra en minibollnäs, man blir ju nyfiken på fortsättningen!
 
det är inet okej att göra en minibollnäs, man blir ju nyfiken på fortsättningen!

Den fiktiva fortsättningen finns i slutet av inlägget. :p

Du ska se att jag gör en lång Bollnäs en dag. :)

Undrar hur stor chans det är att få forumkategorins namn utbytt till bollnäs istället?

Underbart är kort? :D

Desto kortare tid, desto fler gånger. WIN

:p
 
Haha den här var ju bra! ;)