GUIDE: Så får du Havets Vargar att fungera på Windows XP/2000!

  • We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

mute

Private
Apr 24, 2005
10
0
Förord...

Jag vet att det är många som länge velat spela Havets Vargar på nyare operativsystem, med det är inte många som vet hur man fixar till detta. Jag tänkte därför posta en guide jag själv skrivit för att hjälpa de av er som söker hjälp ^-^ Försökte göra det idiotsäkert så att alla ska kunna njuta av Havets Vargar på nytt :D Om någon mod ser det här vore det kanske en bra ide att klistra tråden, eller kanske inte?

Innan Guiden vill jag bara passa på att tacka maclof som fick in mig på spåret att använda Dosbox. Ett stort tack för det! :) //Mute

havetsvargar.jpg


====<||Guide för att få Havets Vargar att fungera på Windows XP/Win 2000||>====

================================================================================

havetsvargar2.jpg


1.Plocka fram Havets Vargar skivan och installera spelet på din Windows dator. Du kan tvingas att själv starta installationen. Gör detta genom att dubbel klicka på WININST.EXE som du kan se genom att utforska skivan.

================================================================================

Havetsvargar3.jpg


2. X = Hårddisken du väljer att installera spelet på. Installera spelet på X:\Havets

================================================================================

Havetsvargar4.jpg


3. Efter installationen får du välja ljudkort. Om du inte vet vad du har och om sökningen inte ger några träffar är det troligen Soundblaster du skall ha.

================================================================================

Havetsvargar5.jpg


4. Öppna upp mappen X:\Havets som du installerade spelet i, öppna även upp skivan i ett fönster brevid.

================================================================================

havetsvargar6.jpg


5. Från mappen HDMEERE på skivan ska du kopiera över följande mappar till mappen X:\Havets, välj att kopiera över mapparna trots att de har samma namn, tryck 'Nej' i rutan som kommer upp ...Följande mappar:
ANIM
DATA
MUSIC
PICTURES
SOUND
SPEECH
SVE

================================================================================

havetsvargar7.jpg


6. Tanka nu DOSBOX förslagsvis från adressen: http://dosbox.sourceforge.net/
--> Downloads --> Windows 0.71 (Om det inte finns en nyare version)

================================================================================
 
Last edited:
================================================================================

havetsvargar8.jpg


7. Installera DOSBOX, observera var du lägger det.

================================================================================

havetsvargar9.jpg


8. Öppna mappen som du instalera DOSBOX i. Höger klicka på filen DOSBox.conf och välj att öppna med Notepad/Anteckningar.

================================================================================

havetsvargar10.jpg


9. Gå in på Den här datorn och kolla vad för bokstav din cd/dvd läsare har. (Normalt D, men min är t.ex. J, beror på hur många hårddiskar/läsare du har).

================================================================================

havetsvargar11.jpg


10. Kom nu ihåg att X = Hårddisken du installerade Havets Vargar på. (OBS: Allting är rätt, så börja inte undra om att det står med C i raderna.) Y i raderna nedanför = Din cd/dvd läsares bokstav. Längst ner i DOSBox.conf skriver du dit följande:
mount c X:\Havets
mount d Y:\ -t cdrom
c:
Havets

Exempel, för mig ser det ut såhär:
mount c c:\Havets
mount d j:\ -t cdrom
c:
Havets

================================================================================

havetsvargar12.jpg


11. Starta nu Dosbox med ikonen "Dosbox", har du gjort rätt skall spelet nu starta. Det kan ta ett tag för det att ladda. Tryck Alt+Enter för att få fullscreen.

havetsvargar13.jpg

Arrg, det skulle stå Väldigt >.<

Läs guiden tre gånger, och förstår du fortfarande ingenting så kan jag hjälpa dig på min msn tobbe_mat@hotmail.com

Allting för att flera skall få njuta av denna pärla! :D

================================================================================

Folk har bett om lite screens, så... Here you go:

Det finns flera olika kartor i spelet, ni kan nog gissa er till vilken det här är...
Du börjar med en hemma-hamn...
Här kan du köpa skepp...
Eller bygga skepp...
Du kan sköta din handel...
Och du kan köpa "fabriker" som ger dig gratis godis...
Vi ger oss ut på ett litet äventyr...
Klart till drabbning!
Realistisk vind-fysik som tvingar dig till att kryssa...
Giv eld!...
Alle man till livbåtarna!


//Tobias M. aka. Mute
 
Last edited:
Ambitös guid. Gillar upplägget, nu är bara frågan, är spelet bra? :)
 
Ge oss lite screenies nu! :D Jag har velat se hur Havets Vargar ser ut ända sedan jag hörde talas om det :D
 
Håller med Wetew, posta gärna lite screens!
 
Hmm... Vet att spelet ligger nånstans och dammar hos min far, kanske ska rota fram det en dag. Visa screens så får vi se :cool:
 
Tack för komplimangerna! Bilder kommer innan kvällen :)

Om ni har spelet så _MÅSTE_ ni spela det igen. Helt klart ett av världens bästa spel! (Iaf. ett av världens mest underhållande :rolleyes: )

//Mute
 
mute said:
Tack för komplimangerna! Bilder kommer innan kvällen :)

Om ni har spelet så _MÅSTE_ ni spela det igen. Helt klart ett av världens bästa spel! (Iaf. ett av världens mest underhållande :rolleyes: )

//Mute

Så! Nu finns det screens längst ner i första (egentligen andra) posten!
 
mute said:
Så! Nu finns det screens längst ner i första (egentligen andra) posten!
Hehe... Det ser verkligen "gammalt" ut men faktiskt också väldigt skoj :)
 
Oj, det verkar ruskigt roligt.
 
Oj Oj Oj! Det här är innan Jag fanns! :cool:
 
Bra:confused:


Detta spel är bäst :D Var ett av mina första spel jag fick och spelade i timtals. :D:D:D

FAIL.

Mitt första 'riktiga' spel var Age of Empires 2 :cool:
 
FAIL.

Mitt första 'riktiga' spel var Age of Empires 2 :cool:

Mitt första spell war Bobble Bobble, Draconus och Cobra på C-64:an.


På PC var det Sopwith Camel och Sokoban.