Att ge Europas kungar erbjudanden de inte kan tacka nej till - Ett Sicilien-AAR

  • We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Three Cheers för "De Italienska Fiskarna" o deras Marmelad Färgade Vassaler ;D Mot VärldsherraVälde 09' :D
 
7. Till Damaskus, och vidare

Youtubevideon uteblir tyvärr även i denna del, då det inte finns många gamla jazzlåtar el. dyl. som handlar om ekonomi och ännu mer krig.

org1.jpg


Till Damaskus. Det sitter nämligen några rebeller där som inte vill ha den kristna religionen. Vägen dit är lång, så soldaterna får tid på sig att tänka över de stora frågorna. Sentida författare ska skriva böcker om saken:


51846853_O_1.jpg


org2.jpg


Undrar hur många religionsbyten som genomförts i Judéen sen historien början? 67? Jag menar, judendom, nån annan religion när judarna var i exil, judendom igen, mer exil, perser, greker, romare, judendom igen, ingen judendom och mer romare, kristendom, islam, och nu igen kristendom. Och då har jag säkert glömt typ 50, och gissar mest bara ändå.

org3.jpg


Med de nuvarande statfinanserna klarar vi att förlora massor av pengar varje år det närmsta seklet.

org4.jpg


Här har ni ekonomin.

org5.jpg


Vilken placerar oss strax under Polen, strax över Milano.

org6.jpg


Vår flotta är däremot maffigast i Europa. Visst, Mamlukerna har fler båtar, men de har å andra sidan förlagt dem alla till röda havet, dumskallarna.

org7.jpg


Sneglar på Athens enda provins, och upptäcker, att där har vi minsann en core. Då är det bara att förklara krig då och ta vad som rätteligen är vårt. Men nej! Vi sitter ju med en ungersk jävla knug! Nemzetközi szervezetekben!

org8.jpg


22 000 rebeller har plötsligt ordnat nåt slags stormöte i Bursa. Jag blir skrämd till livet, men upptäcker sedan att de flesta av dem är ottomanska pretendenter på genomtåg bara.

org9.jpg


Allt är inte szervezetekben med att ha en ungersk kung. Han kan ju faktiskt hjälpa till att reformera armén också.

org10.jpg


Som om inte 22 000 pretendenter säger nog om det kan jag ju använda den här bilden för att visa att turkarna har stora problem.

org11.jpg


Sen dör kungen! Och vår nya kung är rätt sämst!

org12.jpg


Och Ungerns nya kung, ja han är...bäst i världen. Kanske skulle vi stannat inom den dynastin? Jävla EU3.

org13.jpg


Laszlos frånfälle får mig att konsolidera mitt numera återigen oberoende rike, och så ser jag att jag ju kan inrätta ett Centre of Trade i Palermo. Detta kostar 500 och ger mig stora inkomster i Palermo.

org16special.jpg


Och så var det det där med Athen. Numera ägs den provinsen av byzantinarna. Som ju här har hamnat i en uppenbart pinsam situation.

org15.jpg


Nämen sedär. Ungern. Trevligt. Egyebek között!

org14special.jpg


1. 14000 snubbar.
2. 11000 snubbar.
3. 20 båtar
4. Morea, Siciliens vassal. De har en minimal armé och jag har inte fraktat dit några hjälptrupper, utan förväntar mig att de förstörs fullständigt av byzantinarna i Grekland.
5. Här är Athen, krigets orsak. Och andra hälften av byzantinarnas armé.
6. Det leverfärgade kungariket, aka Ungern.

org17.jpg


Denna rödgröna röra är inget annat än det stora kriget mot Byzantinarna och Leverpastejlandet.

org18.jpg


De ovan nämnda snubbarna börjar slåss.

org19.jpg


Om gamla serietidningar istället för "BANG! POW!" skulle ha såna här siffror när det slogs, så skulle effekten bli mycket mer slående.

org20.jpg


De ovan nämnda snubbarna slutar slåss.

org21.jpg


Eftersom segern i Konstantinopel är given vid det här laget, lägger min kampanj nu kraft på viktiga slagfältsprovinser i norra italien, och skickar till exempel en flotta till Siena med förstärkning.

org22.jpg


Samtidigt gör Milano allt för att vinna över det ännu viktigare Ferrara till sig.

org23.jpg


Klantigt nog har min kampanjstab inte varit så noggranna med finanserna, och vi får dras med över 3% inflation.

org24.jpg


Milano tror sig ha säkrat Ferrara och rör sig nu på offensiven på vanligtvis sicilisk mark!

org25.jpg


Hela deras satsning mördas dock av rabiata siciliska fundamentalister.

org26.jpg


Och plötsligt tror alla att det är Sicilien som kommer segra! Ett hårt slag mot Milanokampanjens självförtroende. Hädanefter får de ägna sig åt smutskastning i form av spioneri med uppskattningsvis 22% chans att lyckas.

org27.jpg


Åh, så gulligt! Mina allierade skickar små båtar för att besegra fiendens små båtar.

org29.jpg


SICILIEN/FERRARA 1448! Förändring som vi kan tro på!
 
Absolut härlig AAR! Du har inspirerat mig att skriva en jag med! Tyvärr är mitt spel som Svea Rike så pass framskridet redan att det inte är nån idé att börja skriva i detta skede.
 
Mannisks said:
7.
Hela deras satsning mördas dock av rabiata siciliska fundamentalister.

Var det inte fiskare? Eller har dom gott o blivit lite mer fokuserade? :D Ialf grymt bra AAR ;) Tror ni att en AAR om Imperiet Japan skulle bli intressant? Elr ialf uppskattat? :p Keep Up the Good Work
 
PhilleP said:
Var det inte fiskare? Eller har dom gott o blivit lite mer fokuserade? :D Ialf grymt bra AAR ;) Tror ni att en AAR om Imperiet Japan skulle bli intressant? Elr ialf uppskattat? :p Keep Up the Good Work

Rättelse 2:
Sicilianska fiskare.

Inte Siciliska...
 
soos said:
Rättelse 2:
Sicilianska fiskare.

Inte Siciliska...
Tror faktiskt jag använt såväl siciliska som sicilianska och sicilienska i detta AAR. Verkar ju ganska godtyckligt det där. Australien blir australiensiska, så varför inte också siciliensiska? ...

Starta AAR:er! förövrigt. Och justja, nästa uppdatering lär dröja lite (kanske en vecka), pga plugg.
 
soos said:
Rättelse 2:
Sicilianska fiskare.

Inte Siciliska...
Grammatik Polisen :D Och, rättelse 1 var?
 
Last edited:
Bra jobbat, keep it up! :)
 
PhilleP said:
Hahahaha xD Håller med soos ! Måste ta med den låten :D'
Iallafall, någon som tycker att Jag ska göra ett Svenskt AAR om Japan?
Jag e grymt nära att göra ett men Ja skulle behöva lite åsikter från er sida ;)

Jag uppmuntar alla att göra allt som berömmer min musikstil. :)
 
8. Hegel har rätt igen

300px-Hegel_portrait_by_Schlesinger_1831.jpg


Hegel säger att världshistorien utvecklas på ett sätt som kan förklaras genom de tre begreppen tes, antites och syntes. Om vi väljer "Vi har fred med ottomanerna" som vår tes, blir då anti-tesen "vi är i krig med ottomanerna". Ur dessa får vi syntesen, som är en slags blandning av tesen och antitesen.

org28.jpg


Typ "Ottomanerna förklarar krig". En krigsförklaring kräver ju både en fred och ett krig för att kunna existera, så det blir vår syntes.

org30.jpg


Jag vet inte om Hegel nånsin har sagt nåt om det, men ur somliga synteser följer att en massa jävla turkiska soldater stormar över gränserna.

org31.jpg


Mamlukernas dynasti grundades ju historiskt sett av slavar, som gjorde sig till herrar i sitt land istället. Typiskt hegelskt. Hegel skriver ju i Andens Fenomenologi: "Men på samma sätt som herraväldet visade att dess väsen är omvändningen av vad det vill vara, kommer också slaveriet att i sin fullbordan bli till motsatsen till det det omedelbart är; det kommer att gå tillbaka till ett i sig tillbakaträngt medvetande, och omvändas till sann självständighet." Vad har det att göra med att Mamlukerna invaderar Sinai? Jag vet inte, jag har aldrig riktigt fattat Hegel.

org32.jpg


Såhär bra går det för det allierade Aragonien. Om man kollar på den här bilden med 3D-glasögon kommer Aragonien se ut att sträcka sig ut ur skärmen. Förövrigt kan ju Aragonien sägas vara syntesen om Spanien är en tes och Frankrike är en antites. Kanske.

hegel3d.jpg



org33.jpg


Idén om att ta över delar av Italien blir till verklighet. Eller som Hegel hade sagt, det-i-sig-varande försonas med det-i-sig-varande, en process vilken på alla sätt är ett fullbordande av det-i-och-för-sig-varande, alltså den absoluta andens fenomenologi.

org34.jpg


Detta fullbordande ger mig 2 nya lärdomssäten. Wooo.

org35special.jpg


1. Min armé tog just över Edirne från turkarna, som jagats iväg.
2. De-i-och-för-sig-ivägjagade-turkarna
3. Vänta nu, om jag är i krig mot både den byzantinsk-ungerska alliansen och turkarna, fast de inte är i krig mot varandra, betyder inte då det att ifall jag tar över en turkisk provins som gränsar till en byzantinsk, så kommer byzantinar-ungrarna gå in där? Jo, det betyder det ja. Fan.
4, 5, 6. Är helt oväsentliga, med tanke på att världens största armé är påväg in på vår mark. Det är förövrigt armén vid 3 man ser statistik för nere i hörnet. Vad göra åt saken? Vad? VAD?

org36.jpg


Detta kanske? Byzantinarna är visst väldigt krigströtta, och ger mig utan protester min rättmätiga Core-provins.

org38.jpg

548859-Stone-caricature-of-an-ancient-theater-mask-2.jpg

En teatermask, numera del av vårt lands kulturarv. Tack för det!

org39.jpg


Shit shit shit, turkarna/mamlukerna rycker in i Syrien. (Lägg märke till triaden av "shit" här. Hegel, och många andra 1800-talsfilosofer uppskattade att använda sig av tretal av den typen i sin filosofi.)

org41.jpg


Tidsanden, zeitgeist, tillåter tydligen inte att Bursa är en del av den sicilianska staten. Således upphävs deras band.

org42.jpg
org43.jpg


Jag vinner en strid i Syrien, men förlorar nästa, och tvingas fly. (PS. HERREJÄVLAR vad mycket PRESTIGE första striden gav! DS)

org44.jpg


I flykten fångas min armé av mamlukernas, och om turkarmén där uppe skulle hinna fram innan striden är slut skulle det kunna innebära att min armé förintas av övermakten. Ve!

org48.jpg


Men istället blir det jag som förintar turkarna. Minns inte riktigt hur det gick till dock.

org46.jpg


På Balkan går det också bra.

org49.jpg


Men inte i Egypten.

org50.jpg


Den här bilden ska egentligen säga något om vem som vinner och vem som förlorar det här kriget, men just nu är den mest bara förvirrande. Min allians har visserligen förlorat alla de senaste striderna, och ligger under med 16%, men Ottomanska riket har 18,96 i war exhaustion. En sak som är tydlig är dock att mina vassaler är helt sönderslagna.

org51.jpg


Här till exempel ser vi ett sönderslaget Tripoli.

org52.jpg


Mitt i det eviga kriget får jag välja policy-grejs. Hade ju från början tänkt att gå mot Free Trade så långt det gick och sedan bli ett stort handelsvälde, men nu krigar och erövrar jag ju så mycket (nåja), att jag undrar om det inte skulle vara bättre att gå tillbaka mot Mercantilism, som ju passar stora krigiska stater bättre? Vad tycker ni?

Tvivlet får mig att gå mot Centralisation istället så länge, det behövs alltid.

org54.jpg


Sedan förklarar Algeriet krig igen!

Karl Marx säger någonstans, att Hegel nånstans anmärker, att alla stora världshistoriska faktan och personligheter förekommer, så att säga, två gånger, men att han glömde tillägga: första gången som tragedi, andra gången som fars. Jag för min del tycker att Marx glömde tillägga: Tredje gången som idiotisk jävla AI i Europa Universalis III. Gngngngng.

org55.jpg


Sedan jag tillintetgjorde Turk-Mamlukernas arméer i Syrien har jag kunnat rycka fram på annat håll och snart är jag inne i Egypten igen. Vem var det nu som sa att alla världshistoriska fakta förekommer så att säga två gånger? Måste varit en klok man.
 
(forts.) (Det går tydligen inte att ha hur många bilder som helst i ett inlägg!)

org56.jpg


Onödig fakta: I området som på den här bilden syns ockuperat av sicilienare växte under antiken växten laserpicium, som romarna använde som preventivmedel. På grund av det sistnämnda dog växten ut rätt snabbt, och finns numera inte kvar.

org57.jpg


Här skulle jag åter kunna citera Hegels ord i Andens fenomenologi, men nöjer mig med att torrt konstatera att det är jag som är herren och de som är slavarna.

org58.jpg


Detta herradöme resulterar i ett ganska fult Egypten.

org59.jpg


Turkiet har dock blivit mycket vackert. Deras war exhaustion får till effekt att deras stora armé i mitten här blir jättefeg, och därför står den bara skräckslagen där och vågar inte göra något.

org60.jpg


Vilket firas med nya cores i Syditalien.

org61.jpg


:|

"Hegel remarks somewhere that all great world-historic facts and personages appear, so to speak, twice. He forgot to add: the first time as tragedy, the second time as farce."
- Karl Marx, Der 18te Brumaire des Louis Napoleon

org62.jpg


Pjush, eftersom vi åter är i krig mot Milano & C:eek: (vilket innefattar skräck-Ungern) blir det väl till att vi fixar en snabbfred med ottomanerna.

org63-1.jpg


Hegel säger som sagt att historien upprepar sig genom tes-antites-syntes, vilket i historisk mening typ betyder från "primitiv enhet" till splittring och från splittring till nån slags högre enhet. Här ser vi ett Sicilien mitt i splittringen, år 1459. Vi ligger i krig mot Milano och Ungern, och det finns inte längre något som ligger emellan oss och Ungern. Och precis alla mina vassaler och allierade är helt förstörda av uppror och krig.

(Fast jag har 500 dukater i statskassan!)
 
Härligt flum :rofl:

I övrigt tycker jag din utrikespolitik verkar ganska riskfylld. Att nappa åt sig små bitar land här och där gör ens rike svårare att försvara, och ökar sårbarheten mot storallianser. Finns helt enkelt för många länder som vill åt ens små utposter här och där. Men du tycks kompensera genom, tja, att helt enkelt äga dem i krig :rolleyes:
 
Quinton said:
nyss lärt dig om Hegel eller? :p annars vill ja bara säga att det är en intressant AAR
Haha, jo delvis, i och med min research till denna AAR...(och så pluggar jag idéhistoria...) egentligen avskyr jag Hegel...
 
Mannisks said:
Haha, jo delvis, i och med min research till denna AAR...(och så pluggar jag idéhistoria...) egentligen avskyr jag Hegel...
Usch :s IdeHistoria xD Försökte mig på de en gång men njae... Annars som vanligt, grymt bra AAR ;)