• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Host_Per

Corporal
19 Badges
Apr 20, 2008
47
0
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Magicka
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Art of War
I enlighet med vår diskussion om att komma med förslag om spelregler så har jag funderat.

Jag tyckte om idén om allianser på två och två. Jag gillar även tanken på att alla "lag" har ett överskridande "game-goal". Dessa skall enligt mig krocka lagom mycket, dock inte till 100%. När man nått sitt mål så vinner laget automatiskt. Med detta i åtanke har jag funderat på följande specifika setup:

Lag -> Mål

Portugal, Castile -> Ha core på 75% av Italian cultures + Alla öar i medelhavet
France (solo) -> Ha core på 30% av Germanic cultures
England, Burgundy -> Ha core på 30% av Germanic cultures
Poland, Livonian order -> Ha core på 30% av Germanic cultures
Austria, Venice -> Ha core på 75% av Italian cultures
Muscowy (solo) -> Ha core på 100% Finnish culture + Ha core på 100% Georgian culture
Ottoman (solo) -> Gör svarta havet till insjö + 100% av Greek cultures, (eventuellt något mer)

Jag har funderat hur alla lag kommer behöva agera och det känns som rätt roliga mål. Målen är svåra och krockar en del vilket gör att man måste vara sneaky, vilket är kul.

Det har kommit till min uppmärksamhet att denna setup kan ta så lite som tre måndagar att spela klart. Det är möjligt, men jag tror personligen att det är osannolikt då alla vet allas goals och koalitioner uppstår väldigt lätt...

Eventuella modifikationer är klart välkommet!

Mvh,
/Per
 
Last edited:
Mitt förslag, lag om 2 spelare. länder kan justeras beroende på spelares önskemål och skillz givetvis, men något sånt här:

brittany + burgundy
milan + bavaria
bohemia + pomerania
norge + danmark

Om vi blir 11:
byzantium + hungary + *

*ett till lag att slängas in här
theodoro, genoa, georgia, karaman kunde vara kul

om vi blir 12:
hungary + serbia/bosnia
portugal + marocco eller annat kul nordafrika land.
 
Kan inleda med att förslag på förändringar/modifieringar är högst välkommet.

11 spelare

Uppdelade i fem lag. Victory condition: Poäng.
(Blir vi 12 spelare så 6 stycken lag)



Lag 1: Två spelare. Efter varje runda så lägger laget ihop sina poäng och delar på två.*
Lag 2: Två spelare. Efter varje runda så lägger laget ihop sina poäng och delar på två.*
Lag 3: Två spelare. Efter varje runda så lägger laget ihop sina poäng och delar på två.*
Lag 4: Två spelare. Efter varje runda så lägger laget ihop sina poäng och delar på två.*
Lag 5: Två spelare. Efter varje runda så lägger laget ihop sina poäng och delar på två.*

*(Ett lag blir det 3 spelare i och de delar då sina poäng på tre)

Efter varje runda så postar alla lag första siffran i sin gemensamma poäng så att man får en liten hint om
hur folk ligger till.
Dvs. Om de två spelarna i lag ett har 1200 och 1500 poäng så postar de i forumet efter rundan 1xxx.
(1200+1500/2=1350)

Och om lag två har fått 1300 och 600 så postar de 9xx. (1300+600/2=950)

Kommer man upp på femsiffriga poäng så skulle jag föreslå att man får uppge de två första siffrorna t.ex 12XXX.


Vidare så ser vi att det är rätt stor skillnad i erfarenhet hos de olika spelarna vilket gör att vi känner
att vi inte vill lotta in lagen hur som helst riktigt heller.
I nuläget har vi tänkt att man tar 5 av de mer erfarna spelarna som nån form av seedning så att de inte
hamnar i samma lag.
Så t.ex Seedade. Hannes(Lag 1),Christian(Lag 2),Gunnar(Lag 3),Martin(Lag 4),Johan(Lag 5)
(Här önskas gärna synpunkter på om det finns bättre lösningar då jag knappast är rätt person för att
avgöra hur erfarna alla är)

Övriga spelare lottas ut i lagen.

Val av länder:

Finns ju ett antal olika varianter man kan använda sig av.
Jag är ju själv ett fan av att man inte får välja helt fritt, det funkar däremot inte att köra helt random
i sådana här spelomgångar dock.
Förslaget är följande:

Spelarna som lottas ut i lagen (en av spelarna i det lag som har 3 medlemmar) lottas även ut som en major power.
De major powers som vi har valt ut som möjliga i nuläget är.

England
France
Castille
Burgundy
Austria
Poland
Ottomans
Muscovy
Timurids

(Har valt att inte gå längre österut med majors än så)


De övriga spelarna får välja en hyfsat närliggande medium/minor i närheten av sitt lags major power.
(En viss vetorätt mot en del nationer kan jag anse bör förekomma)



Förslag till husregler:
Offensive,defensive,quality,quantity. - Max två av dessa fyra idégrupper.
Om en spelare blir annexerad så får man hoppa in i sin allierades land och styra det tillsammans
(Tills man förslagsvis släpper loss spelaren som en vassal)
 
Jag skulle kunna modda mitt slumpgenereringsprogram också så att man kan välja ett antal lag var som man sedan slumpar emellan, för att få det någorlunda jämnt utspritt. Detta skulle även gå att kombinera med lag ifall man vill det.
 
Portugal, Castile -> Ha core+äga 25 provinser i Italian Region + Alla öar i medelhavet
France (solo) -> Ha core+äga 25 provinser i German Region
Burgundy(solo) -> Ha core+äga 25 provinser i German Region
Poland, Livonian order -> Ha core+äga 25 provinser i German Region + 20 ports i Östersjön(gräns vid kattegat, inte inklusive)
Austria -> Ha core+äga 20 provinser i Italian region + core+äga Austrian region
Muscowy (solo) -> Ha core+äga 100% Finnish region + Ha core+äga 100% Kaukasus Region
Ottoman (solo) -> Gör svarta havet till insjö + core+äga 100% av Greek region, + tre öarna i östra medelhavet som inte är del av greek (eventuellt något mer)

Förslag på spelare, kan givetvis ändras om folk vill, men lite lätt seedat.

Portugal-> Fredrik
Castile-> Mats

France-> Erik

Burgundy-> Martin

Poland-> Hannes
Livonian Order-> Jocke

Austria-> Per

Muscovy -> Gunnar

Ottoman Empire-> Johan
 
Last edited: