• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Skarion

Field Marshal
23 Badges
Jul 3, 2004
3.436
2
  • Heir to the Throne
  • Crusader Kings III
  • Crusader Kings II: Holy Fury
  • Stellaris: Distant Stars
  • Age of Wonders III
  • Stellaris - Path to Destruction bundle
  • Stellaris
  • Pillars of Eternity
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • 500k Club
  • 200k Club
  • Magicka
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV
  • Divine Wind
  • Europa Universalis III: Chronicles
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: Charlemagne
Jag vet, jag har inte utökat "Just another fantasy, like all other". Har några till kapitel skrivna men först försvann jag iväg till Stockholm sedan har jag sommarjobbat. Inte känt för att spela EU2 för tillfället heller...

Istället plocka jag upp HoI2: DD och kom ihåg att jag alltid tänkt göra någon gång som Elias och lägga upp screenies från olika kampanjer jag gör. Reglerna är att varje kampanj ska utföras på svåraste nivån och jag ska inte fuska (alltså inte ens att få mina fiender i krig med varandra o.s.v.).

Sedan ska jag lägga upp bilder, grundstrategierna och frågor på saker jag fundera på under kampanjen. Oftast kommer det vara rätt enkla länder (Tyskland i HoI2: DD t.ex.).

Vem som helst får också posta screenies av deras spel i det här threadet om de vill, men spela på svåraste nivån och använd inte några riktigt avancerade fusk i de kampanjer ni postar. :)
 
Studentkampanjen 1936+

Spel: HoI 2: DD
Mod: SMEP
Scenario: 1936
Settings: Very Hard / Normal
Nation: Tyskland


Grundläggande strategier:

Notera att det här är de jag använt, berätta gärna era åsikter och hur ni själva skulle ha gjort.

- Allmänt

Försöka hålla freden tills kravet av Danzig. Gör Ungern till allierad istället för det historiska valet. Arbeta hårt för att förbättra relationerna med framtida allierade (Italien, Japan, Thailand, Argentina, Rumänien och Bulgarien). Länder såsom Portugal, Brasilien m.m. kommer jag också försöka få bra relationer med och kanske få med i min allians.


- Research

Försök fokusera research på Infantry, Cryptograhpy och Manufacturing. Dessa tre grenar ska jag alltid försöka ligga först på medan jag använder resten av research på nyttiga uppfinningar som uppfanns under det år jag är på.

Fokuseringar inom research ska annars vara att Agriculture, Synthetic Oil och Land Doctrines ska alltid vara uppfunna det årtal man är på. Airdoctrines för CAS och olika stöd för land eller flygplan ska uppfinnas först medan jag struntar helt i uppfinningar för vatten.


- Construction

Den här gången kommer jag försöka maximera möjlig skada för det IC jag lägger ut. Därför arbetar jag hårt med serial runs för att minimera IC kostnaderna.

Tills slutet av 1938 har jag fokuserat fullständigt att bygga IC. Jag hade runt 269 IC (om jag inte räknar med förlusterna av IC ifrån att jag spelar på Very Hard då jag snarare hade 203 IC som egentligen kunde använda) i 1939. När 1939 fokusera jag byggandet av vapen på infanteri och CAS.

När kriget mot Polen startade 1939 hade jag:

20 flygplan
(dessa inkluderar de man börjar med och de man fick ifrån Österrike när det annekterades. Resten är bygga CAS).
5 pansarvagnar
(kommer bygga mer tills kriget mot USSR startar så jag lättare kan slå ut ryska linjer)
Resten är infanteri och 5 HQs.

Jag har dessutom 20 Air Carriers i queue (1 serial run på 20 skepp som kommer bli klart 1958).


- Taktik

Mycket tid kommer läggas på att få rätt general på rätt plats. Alla befodringar gör jag manuellt. Jag kommer ha infanteriet uppdelat i mindre enheter av mellan 1-5 infanteristdivisioner för varje befälhavare. Alla pansarvagnar kommer läggas under en befälhavare (Guderian som jag har som Marshall) under Poleninvasionen. Jag delar upp pansarvagnarna i två delar under invasionen av Frankrike. Ska dela upp i fler delar under invasionen av USSR.


- Screenies

polenng8.jpg

(brukar Sweichz flagga se ut så där?)

frankrikeml0.jpg

(precis efter Nederländerna proper var annekterat och jag förklara krig mot Belgium för att invadera Frankrike)

spanienez0.jpg

(Vichy har precis förklarats. Flyttar trupper för att ta ut Luxemburgh och Spanien. Det orange färgade landet är Dietsland som finns i SMEP. I vanliga DD skulle jag släppt Flandern istället men Dietsland är bättre i SMEP. Släpp aldrig Wallonia fri, sämsta någonsin)​

Kommer lägga till fler bilder eftersom.


- Strategiska kampanjer

- Grundidéer
För att stoppa en fransk invasion genom Alsace-Lorraine har jag byggt lvl 10 fort på de tre gränsprovinserna där (blev klara under 1939). La också en vakt av 10 divisioner på varje provins för att se till att Frankrike inte ens skulle våga attackera där medan jag invadera Polen. Hoppades att de skulle komma till hands vid invasionen av Frankrike med.

Dessa 10 (30 totalt) bestod till största del av mountaineers och infanteriet som jag fick ifrån anschluss av Österrike.


- Polen

- Danmark

- Norge

- Frankrike

- Spanien

- USSR

- England

(kommer läggas till exakt information och fler strategiska kampanjer eftersom)


- Frågor

Jag försökte mig på ett blitzanfall genom Nederländerna, norra Belgien och in i Frankrike men mina pansarvagnar stoppades i Lille och blev förstörda på direkten då av någon anledning den provins de hade tagit över inte blivit tyskt. Någon idé varför detta hände?
 
Last edited:
Ser intressant ut, måste säga att det är en mycket bra idé att skapa en sån här tråd. Det är helt enkelt intressant att se vad andra åstadkommit med sina länder!

Schweiz flagga var verkligen skum.. Ser ju ut som om de kapat den nedre delen på Nationalist Spanien och lagt in den i Schweiz flagga. :p
 
Freddan said:
Schweiz flagga var verkligen skum.. Ser ju ut som om de kapat den nedre delen på Nationalist Spanien och lagt in den i Schweiz flagga. :p

Eftersom Schweiz' flagga är mindre så blir det så på events av något skäl.

Annars finns det inget "under" Schweiz' flagga. :p
 
Van der Gent said:
Eftersom Schweiz' flagga är mindre så blir det så på events av något skäl.

Annars finns det inget "under" Schweiz' flagga. :p

Jaha, har spelat HOI2 alldeles för lite märker jag nu, har nämligen aldrig sett det där förut men det är lite små roligt. :)
 
Det är inte med i vanliga HoI2 dock. :)
 
Van der Gent said:
Eftersom Schweiz' flagga är mindre så blir det så på events av något skäl.

Annars finns det inget "under" Schweiz' flagga. :p
1914 har lyckats få bort det där under Schweiz flagga, men jag vet faktiskt inte om det gäller events också. Det funkar i alla fall vid diplomati.