• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Raz999

Second Lieutenant
19 Badges
Feb 6, 2009
127
3
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV
  • Hearts of Iron III Collection
  • Hearts of Iron III
  • Hearts of Iron III: Their Finest Hour
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Stellaris
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Mount & Blade: Warband
  • For the Motherland
  • Semper Fi
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
Suomi - Ei Finland (EU3)

Tänkte göra min första efterspelrapport och spela Finland, självklart krävs det lite fusk, då Finland inte dyker upp förrens 1809 (varför firar vi att båda länderna fick dubbelt så mycket riksbyråkrati?) Min finska är dock väldigt begränsad, jag kan räkna till 3, säga öl, fråga om hon vill knulla med mig, säga att två håller i och en knullar, kan säga: slå dem i huvudet nordiska pojkar, samt landet Finland och Sverige, och lejonen(hockeylaget). Men jag har en vän som har östnordiskan som modermål, så när jag vill sätta knorr på historien med lite finska kommer jag slänga spörsmål mot han.

Målsättningen är att vara spela väldigt nationalistiskt, men fortfarande smart, jag skall försöka vara en trogen vassal till Danmark som oftast är dem som skapar Skandinavien i mina spel, så jag får bra skydd mot Roussana satana och svensken som vill införliva mig, här lyser antagligen min kassa finska igenom, jag menar i alla fall Ryssland. Ej att förväxla med Routsiana antar jag. Men områden som Åland kommer inte stanna i Soumi ägo, lappriket är också en målsättning att ordna. Mycket för att goda möjligheter för Danmark innebär så litet Sverige som möjligt. Lappriket eller Sapmi som det heter i spelet finns i hela världen modden på fullständig EU3 som jag spelar. Hur nu EU3 kan vara fullständigt när det kommer ett ytterligare antagligen utmärkt tillägg. (Känner mig smått lurad, men 300 riksdaler är inte så mycket).

Likväl, välkommen till en efterspelsrapport som skrivs förhoppningsvis med ett leende på läpparna, eller kanske i fyllan och villan då EU 3 ibland åker fram klockan 02:30 på söndagsmorgnar när man inte lyckats hitta något vettigt att sova med. ;)
 
Last edited:
Lycka till :D
 
Suomi - Ei Finland

Prolog.

1. Vi börjar lite lätt med att ställa in inställningarna. Inga konstigheter.

28547405.png


De första Åren kommer vara lite märkliga då jag ibland kommer gå in i spelet som Sverige, før att t.ex. köpa Åland før 1000 dukater, før att sedan kunna flytta huvudstaden och ge Åbo tillbaks till Sverige. Det bor faktiskt svenskar där. Samt att förlusten för Sverige inte skall vara för stor bara för de sanna finländarna lyckades bryta sig loss 1399.

2. Hertig Jaakko är det som styr. Nu måste stabiliteten ordnas så huvudstaden kan flyttas till Uusima(Nyland), så svenskarna kan få tillbaka Åbo.
Förutom att ordna stabiliten måste koloniseringen upp mot Kola gå snabbt så att renskötarna inte blir svenskar eller ryssar.

90280342.png


En festival gör att folk blir glada och stabiliteten höjs, nu har den hamnat på +2. Så Åland säljs till Sverige för den nätta summan av 1000 dukater.
Sverige vill självfallet att alla Svenskar skall bo i Sverige, så dem godtar handelsförslaget. Med de nya dukaterna så har Suomi råd att flytta huvudstaden till Uusima. Flytten bidrar till hiskelig otrygghet i befolkningen. Det går rykten om att satan själv skulle komma upp från underjorden där den gamla huvudstaden låg. Folket vill göra uppror, men de vet inte riktigt emot vad.

Ett försök att centralisera makten gör att 3 regementen från Viipuri(Viborg) ledda av Jyri, gör uppror. Efter att snabbt tagit Viipuri går de till Savo(Savolaks) som också faller väldigt fort.
Därefter får Jaakkos här duktigt med smisk i den nya hufvudstaden, och avsättningen är ett faktum. Ny hertig över Suomi blir Jyri I. Å hans 3 regementen slås ihop med Suomis vanliga här. Nu har Suomi dubbelt så mycket trupper som de kan underhålla.

Västerut så gjorde nationen småland ett försök tappert försök att göra sig fria från Sverige men blev relativt snabbt nedslagna utav Sveriges här. Unionen under Danmark är i krig med Tevtonerna, Münster och Böhmen. Av någon underlig anledning har inte Sverige frågat Suomi om de vill vara med.

3. Samtidigt som de första riktiga finländarna skall försöka nybygga i Kemi så har gränsen mot Sverige stabiliserats. En ny tid har kommit för Suomi.

50380760.png
 
Last edited:
Kapitel 1 Koloniseringen

Nybyggandet i Kemi gick alldeles utmärkt, men för statsfinanserna var den nya koloniseringen fatal. 4 av de 7 regimentena måste skrotas. Befälhavaren anser att 2 är det som landet egentligen kan bära.
Så hären är nu 3000 man. Men allt krut måste läggas på koloniseringen.

Finanserna är åt helvete, Soumi kan inte stödja alla de nybyggare som vill iväg till Kemi. Så ytterligare ett regimente skrotas.

År 1404 så tycker Sverige att vi skall vara allierade, å Soumi som livegen nation måste tacka ja till det enda förslaget om allians som går att få.
Sveriges biskop är även påve, och lyckas få Gotland som brutit sig loss från teutonerna att anses som hedningar som alla bör kriga med. Soumi har inga intressen på Gotland.

I ett försök att verkligen påskyda koloniseringen så skrotas hela hären. Men det gjorde ingen större skillnad.
Efter en genomgång av budgeten så framgår det att det är de förbannade svenskarna som skäl alla pengar.
Hertig Jyri funderar nu på hur detta problem skall lösas.

De förbannade svenskarna lyckas kolonisera det som kallas Karelia i hela världen modden, att det är egentligen är norra finska lappland verkar tydligen inte vara så viktigt.
Hertig Jyri har ytterligare ett problem, hur skall sameriket nu skapas? 1409 har Kemi 409 invånare. Det går alldeles för långsamt tycker hertigen. Det svenska handen i skattekistan måste ut.

4. Så händer det som verkligen kan ordna allt. Danmark förklarar krig på Sverige. Nu skall finland gå med i kriget mot Sverige och slita sig fria.

30241621.png


5. Med en snabb marsch över kolonierna och sedan ta det osyddade västerbotten så finns det en chans att Sverige går med på fred. Något Suomis 1000 hästar vill se fort. Den vita freden är ett faktum Sverige har väl tillräckliga problem med Danmark och Norge som redan ockuperat södra Sverige.
Efter freden säljs österbotten till Danmark för den nätta summan 140 dukater, detta är utmärkt för Soumis statskassa som skulle och har havererat totalt med 3 eller ungefär hälften av alla provinser som kolonier.

11236301.png


6. Det korkade namnet Karelian som inte ens karelerna anser som sitt kan nu bytas när vi äger provinsen, den får istället heta Lappi. Det kan senare få heta Sapmí om nu Samerna skall få ett rike.
I ett försök att skydda Kola från ryssarna så skickas nybyggare dit, om de nu lyckas kommer statsfinanserna gå åt helvete. Självfallet lyckas de riktiga finnländarna. Så nu ser kartan ut såhär.

72958588.png


7. I Danmarks krig mot vår nemesis Sverige så går det bra. Jyri undrar hur stor del av Sverige som skall bli danskt, desto mer desto bättre.
Danmarks lyckas av någon anledning inte få något i freden, och Sverige tar tillbaka västerbotten.

66123613.png


1416 lyckas äntligen Kemi bli självförsörjande, efter ett par år när Soumi haft inga soldater och tagit så många lån de kunnat. Men koloniseringen fortsätter även om så Suomi skall vara skyldiga hela världen.

En vanlig dag förklarar fåntrattarna i Sverige krig mot Suomi, men uppbackade av både Novgorod och Moskovieterna så är Sverige inte någon match. Sverige Förlorar både lappland till det nyskapade landet Sápmi, samt alla efterfrågningar på det sanna Suomi.

8. När nu koloniseringen är klar, och efter alla krig mellan Danmark-Sverige-Norge-Finland-Sami-Novgorod-Tevtonerna så ser kartan ut såhär. Som ett lapptäcke. Som en bra start så kommer det en ny hyfsad kung med ett namn som är helt omöjligt att uttala.

74600938.png


Fråga till er. Hur långt ner på skandinaviska halvön tycker ni samerna skall få gå?
 
Last edited:
Ser bra ut, men ordna finanserna lite nu :)

Tycker Sampis färg är helt jävla underbar låt dem spridas lite till :D
 
Det går fan inte att spela Suomi. Provinserna innehåller inge folk, samt att de som gör uppror inte går till Finland som i vanliga spelet utan till Estland, Karelen, Neva osv.
 
Det går fan inte att spela Suomi. Provinserna innehåller inge folk, samt att de som gör uppror inte går till Finland som i vanliga spelet utan till Estland, Karelen, Neva osv.

Därför får du spela senaste MMP! Kom ju en ny version förra veckan! :D Gör om, gör rätt! :D
 
Kapitel 2 Ny fiende

Med koloniseringen klart så behöver Suomi nu ett nytt mål. Men med 3000 man så är det svårt att påverka något, kung Väaähäsdgklkl funderar på om lappjäv, renskötarna faktiskt skall få ha ett eget land. De har en förbannat ful flagga desstuom, Vähjoaslkj förstår inte att svenskar om 600 år skulle älska idén att renskötarna fick sköta sina egna kostnader.
Norra balitkum skulle också göra Suomi starkare men, att förklara krig på vännen Novgorod är kanske inte det bästa.

9. Soumi hamnar i ett kortare krig med tevtonerna och Litauen, åtminstone Ösel blir danskt. Men någon i hela världen modden måste förlorat vettet, varför skulle ungrare och finnar vara av samma kultur? Men direkt det blivit danskt efter så ockuperas det av Litauen. För Soumi är så många nationalitetsbyten som möjligt bra, så att de kanske till slut ledsnar och vill vara del av Suomi.

60392580.png


10. Suomi bestämmer sig i alla fall att att förklara krig på Samerna, våra trogna allierade Danmark går självfallet med.

83611366.png


11. Att smiska upp några jävla renskötare är inga problem för sisu suomalainen. Tillbaka med provinsen Sapmi som var ett stort misstag att ge bort, sen får renskötarna finna sig i att bli livegna.
Kung Vaskjfasdsöakl trodde kriget med Sverige skulle gå åt helvete, men Novgorod styr upp det hela. I oaktsamhet så lyckas Novgorod få Åboland i freden med Sverige.
Österbotten byts med Danmark med det nytagna Ösel. Suomi blir långsamt större och större.

32584404.png


12. Norden ser som vanligt ut som ett jävla lapptäcke. Karelen har tydligen lyckats skapats från Novgorod, de skall snabbt införlivas.

49436821.png


13. I och med att någon i moddtillverkarna rökt crack så finner Ungern det viktigt att garantera Karjalas säkerhet. Som tur är så går Litauen inte med i kriget, det var en chansning från kung Väaefwjojaföl som visade sig vara lyckosam. Nu är det bara ungern som ligger ljusår bort som är med i kriget.
Då tyvärr Norge hinner till Karelen först så finns det egentligen bara att se till att Karjala blir livegna, tråkigt men sant. Dock bör de vara i Suomi om 10 år.

97237142.png
 
Last edited: