• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Oct 5, 2005
3.735
1
Sablar, Segrar och Saftkalas

312545.jpeg

Då har det alltså blivit dags att sparka igång den svenska flerspelarspelandescenen (Multiplayer). Vi hoppas att det blir en riktigt rolig kampanj och att ni får en rolig tid tillsammans med oss. Nedan följer lite information om spelet och regler.

Allmän information

GM: Gamlasemlan
Co-GM: Absolut
Speltid: 19.00 - 23.00 CET
Speldag: Onsdag
AAR/Diplomati: Här
Stats: Här
Mod: Watk 3.1 - Denna fil ska extraheras i Eu2 mappen. Var uppmärksam på att du måste ha patchat Eu2 vanilla till 1.09 innan du installerar Watk.
Daniels AAR: Här

Regler

1. Lyd GMen. Annars går det illa.
2. GMen tar sig rätten att editera ut effekterna av en bug när han finner det nödvändigt. Se regel nr 1.
3. Det finns en stabhit regel för att förhindra eviga krig:
  • Om du har varit i krig i 6 år, eller mer med en annan nation
  • Och den nationen har skickat ett stabhittande fredserbjudande
  • Och din stabilitet är på -3
  • Och fredserbjudandt är baserat på en warscore som för dig är -99,
då måste du acceptera erbjudandet
OBS: Det rekommenderas att du pausar spelet och informerar din motståndare att du kommer att tvinga honom till fred så att han kan kolla sin warscore och bekräfta att den är på -99.
4. Efter varje session kommer Semlan att ta bort vassallerna från varje nation som har under 8 centralisation, detta för att inte kunna utnyttja MP buggen
5. Sjönationer (nationer med land/naval slidern lägre än 5) kan inte skriva ett trade agreement med andra sjönationer. Detta för att bryta upp de traditionella handelsblocken som formas
6. Åren 1575 och 1650 kommer Semlan att ge dig 0.3 % inflation för varje 100 dukater du tjänar i guld. Därför måste du skriva i din AAR sessionerna direkt efter 1575 och 1650 vad din guldinkomst är. Om du inte gör det eller skriver fel siffra kommer du att få 1 % för varje 100 dukater du tjänar i guld. Inkomsten på statsen gäller.
7. Preussen kommer att bli skapat vad som än händer. Om någon annan, exempelvis Poeln tar Prussia-provinsen kommer Preussen fortfarande bli skapat
8. Alla som är i tid till sessionen kommer att få en belöning för detta till den efterföljande sessionen. Du kan välja mellan antingen 1% deflation, en state gift eller -3 BB.
9. Om du blir vassalliserad av en annan spelare måste du stanna som vassall i 20 år, om inte din herre väljer att bryta den. Efter 20 år kan vassallen bryta vassallisering och den före detta herren kan då välja mellan att låta dem gå fredligt eller anfalla dem.
Som vassall:
  • Kan du inte gå med i allianser annat än den din herre är i
  • Måste du acceptera erbjudanden om TA och MA från din herre
  • Är du inte tillåten att starta krig utan din herres tillåtelse
  • Är du inte tvingad att anfalla någon på din herres befallning, skicka pengar på hans befallning eller hjälpa honom i största allmänhet, om han är den aggressiva parten i ett krig
10. Det är förbjudet att använda dessa "fusk":

Oskriven Regel: Om du tror att någonting är ett fusk är det förmodligen det också. När du tvivlar på det, fråga GMen.

  • Attackera en fiendeflotta med pirater, såväl som avsevärt mindre flottor bara för att hindra en landstigning/påstigning
  • Släppta en eller flera vassaller fria under ett krig för att hindra fienden
  • Avsiktligt bränna en fiendes manufactories genom att upprepade gånger börja gå och stanna i en provins med ett manufactory
  • Använda lag till din fördel. Detta inkluderar (men är inte begränsat till): Skicka laggkolonister, bygga laggfort, skicka laggmissionärer, använga laggdiplomater (du kan dock använga laggdiplomater för att skicka pengar till en annan spelare)
  • Starta ett 'fakekrig' mot ett annat land, med målet att:
    • Öka det anfallna landets stabilitet
    • Ändra religionen hos ett protestantiskt eller motreformistiskt-katolskt (Counter-Reformed-Catholic) land tillbaka till katolicismen före Edict of Tolerance
  • Utnyttja tillfälligheter: Använda spelmotorn för att bryta en affär som skulle äga rum samtidigt i den riktiga världen. Detta inkluderar (men är inte begränsat till) säljandet av något i spelet
  • Konvertera från katolicismen till antingen motreformistisk katolicism eller protestantismen och sen byta tillbaka till katolicismen före Edict of Tolerance
  • Att byta kartor med AI.
  • Skicka lån till AI.
  • Underteckna en fred med AI, som försätter den i konkurs samma dag.
  • Brytande av vapenvila, utom när vapenvilan är ett resultat av ett provinsbytesavtal i spelet. Du är inte tillåten att attackera alliansmedlemmar åt någon som du har vapenvila med.

Följande är tillåtet:
  • Att inte lämna en spelarallians trots att alliansledaren ber dig göra så
  • Sätta iland arméer i en hamn i det land du är i krig med för att du fortfarande har Military Access
  • Inta huvudstäder för kartor
  • Stjäla belägringar

Slumpade Ledare

1453 - 1500

Shock: 2 - 6 (Medelvärde 2.5)
Fire: 2 - 6 (Medelvärde 2.5)
Manouver: 2 - 6 (Medelvärde 2.5)
Siege: 0 - 4 (Medelvärde 1)

1500 - 1630

Shock: 2 - 6 (Medelvärde 3)
Fire: 2 - 6 (Medelvärde 3)
Manouver: 2 - 6 (Medelvärde 3)
Siege: 0 - 4 (Medelvärde 1)

1630 - 1770

Shock: 2 - 6 (Medelvärde 3.5)
Fire: 2 - 6 (Medelvärde 3.5)
Manouver: 2 - 6 (Medelvärde 3.5)
Siege: 0 - 4 (Medelvärde 1)

1770 - 1819

Fire: 2-6 (Medelvärde 4)
Shock: 2-6 (Medelvärde 4)
Manouver: 2 - 6 (Medelvärde 4)
Siege: 0 - 4 (Medelvärde 1)

För mer information, läs detta.

Kulturanspråk.

Om du har ägt ett visst antal provinser av en kultur en viss tid kan du göra anpråk på den kulturen. Du måste ha ägt: 60 % av en kulturs provinser i 100 år, 80 % av en kulturs provinser i 80 år eller 100 % av en kulturs provinser i 60 år för att göra anpråk på den kulturen. När du vill göra anpråk på en kultur skriver du det i din AAR. Du skriver också hur många procent du ägt i hur många år. Du kan sammanlagt göra anspråk på 2 kulturer.

Länder och dess spelare

England - Lyko - 55-323-830
Brandenburg - Absolut - 206-522-909
Ryssland - Bulldozer - 71-996-456
Österrike - Joohoo - 298-342-882
Spanien - Daniel A - 279-304-318
Det Osmanska Riket - Gamlasemlan - 303-119-418
Frankrike - Mulliman - 119-912-415
Sverige - Lemeard - 60-292-010
Portugal - Cobjor - 316-374-337


Om något av namnet inte stämmer, så säg till så tar jag bort er. Nya spelare accepteras ända tills spelet startar så om ni är intresserade är det bara att säga till.

Är det nu något som är oklart är det bara att fråga. En AAR tråd kommer att skapas när spelet är igång. Eftersom Daniel A har varit en stygg pojke och blivit bannad kommer hans AARs att postas på nåt annat ställe och sen kommer en länk dit finnas i den här posten.
 
Last edited:
1. Brandenburg
2. Ryssland
3. England

Jag kan spela alla dagar utom fredag, lördag och söndag. Kan spela i stort sett när som helst efter 17:00. Scenario spelar ingen som helst roll för mig.
 
Last edited:
Jag spelar helst 1453 scenariot. Då är mina val:
1. Osmanska riket.
2. Castillien.
3. Österrike.

Mitt andrahandsval gällande scenario är 1492. Då är mina val:
1. Spanien.
2. Osmanska riket.
3. England.

Om det skulle bli 1419 vi spelar, är mina val:
1. England.
2. Osmanska riket.
3. Castillien.

Jag kan spela lördagar, söndagar, onsdagar torsdagar. Spelar helst söndagar.
 
1. Frankrike
2. Ryssland
3. Venedig

Spelar helst lör eller sön, kan nog mån och ons också men vore inte uppenbart gynnsamt för mina studier :p
 
Last edited:
Yuriswe said:
1. Milan
2. Kina
3. Muskovy

Yuri, håll dig till ett språk. ;)
 
Välj först av de länder som finns listade i den första posten. Om vi skulle få mer spelare än länder kan vi inkludera asiatiska nationer.
 
Jag är helt klart intresserad! Absolut, lägg till mitt namn i första posten! :)

Vad gäller tid kan jag spela mån, tis, ons och tor. Inte före 19.00.

Scenario, ingen särskild åsikt.

Länder: Jag spelar helst en minor men är ganska flexibel.
1: NL
2: Portugal
3: Sverige (som givetvis inte är en minor!)
 
Last edited:
Ehm fredagar till söndagar går bra nästa måndag är även bra att spela på, ledig då =)
 
Last edited:
cobjor said:
Jag är helt klart intresserad! Absolut, lägg till mitt namn i första posten! :)

Vad gäller tid kan jag spela mån, tis, ons och tor. Inte före 19.00.

Scenario, ingen särskild åsikt.

Länder: Jag spelar helst en minor men är ganska flexibel.
1: NL
2: Portugal
3: Venedig
Cobjor, vad roligt att se dig. Har du lagt ditt tunga arbete åt sidan ett tag bara för att komma hit och spela med oss? :D

Och om jag inte minns fel så fixade jag TS åt dig, eller hur?
 
Gamlasemlan said:
Cobjor, vad roligt att se dig. Har du lagt ditt tunga arbete åt sidan ett tag bara för att komma hit och spela med oss? :D

Och om jag inte minns fel så fixade jag TS åt dig, eller hur?

Har bytt jobb, har ett mycket roligare jobb nu. Men (dessvärre) kräver mitt nya jobb lika mycket tid som det förra om inte lite mer (!!). Men det borde *peppar, peppar* lösa sig.

Skall bli kul att spela lite igen! Vore kul om vi kunde köra TS i spelet. Och än en gång, tack för hjälpen! :)
 
cobjor said:
Har bytt jobb, har ett mycket roligare jobb nu. Men (dessvärre) kräver mitt nya jobb lika mycket tid som det förra om inte lite mer (!!). Men det borde *peppar, peppar* lösa sig.

Skall bli kul att spela lite igen! Vore kul om vi kunde köra TS i spelet. Och än en gång, tack för hjälpen! :)
Humh, jag gillar nog att gå i skolan så länge.

Och TS är en självklarhet för mig numera. Ska se om inte Daniel kan komma online så vi får höra vad som passar för han.
 
Allas, eller så gott som allas, ICQ är inlagda i första posten. Om någon inte skulle vilja detta så säg till. Om något inte stämmer, säg till då också.
 
ok jag e med

ENG
ENG
ENG
ENG
OE

:) aja ni fattar:p