• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Portugal, session XII

Inte helt oväntat bröt ett nytt krig ut i Europa. Portugal valde att avvakta, eftersom kriget inte berörde oss eller något inom vår intressesfär. Kriget bjöd dock på en hel del överraskningar.

Målet att ha 200 provinser är uppfyllt! Att få fler provinser än Spanien är inte inom räckhåll (särskilt inte som vi hjälper dem att bli av med Algeriet). Det som återstår nu är att fylla igen några tomma rutor på kartan, sedan är vid färdiga med kolonisation.

I övrigt ökade inkomsten (som vanligt) och Portugal tjänar snart mer än Spanien (såväl före som efter inflation). Detta beror dels på att Spanien sedan en tid har nått "taket" för sin handel (merchants i alla COTs) medan Portugal alltjämt kan förbättra sin, dels på grund av att Spanien går de-centra och aristrokrati. Återigen till vår förvåning fick vi inget deflationevent denna session, och inflationen börjar stiga. Hur som helst spelar den ingen roll längre.

De pengar vi samlade ihop slösades dessvärre inte på vin, kvinnor och sång utan på CC, fort och något shipyard. Vilket i och för sig inte är så illa.

Kungen av Portugal börjar dock bli trött på att bada i pengar. Det kliar lite i hans fingrar. Soldaterna är rastlösa och matroserna mumlar något om att de vill testa sin styrka. What to do, what to do...
--
Ledare: 3 Admiraler, 1 General
I tid: Deflation
AAR: Deflation
 
Sagan om lille João​

Lille João tittade på alla de andra, och hur de skuttade runt och lekte i Europa. Tjoff och poff sade det när alla leksaker flyttades runt och när alla andra tog områden från varandra. Ser kul ut, tänkte lille João, det vill jag också göra!

Men lille João visste inte vem han skulle skutta runt och leka med. Och tidigare hade han valt att köpa områden och inte använda sina leksaker - man kan ju bli av med leksakerna, tänkte lille João. Men samtidigt började han bli trött på bara ha sina skinande leksaker ståendes i hyllan.

Så lille João började titta sig runt i världen och var någonstans han skulle kunna vara med och leka med alla de andra. Plötsligt såg han [lite hemligt liksom] som tillhörde [mer hemligt, typ] och tänkte: Det vill jag ha! Och där kanske jag kan använda mina leksaker!

Kanske de andra inte tycker om att jag är med och leker, tänkte lille João. Sedan kom han på att det struntar han i, för om de andra är elaka, så kunde han alltid be snälla faster Maria Theresia om hjälp.