• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Två enkla frågor som kan passa här:

Hur och vad påverkar egentligen läskunnigheten?
Vad är war euxhation (orkar inte kolla upp stavningen :eek:o ) och hur funkar det?
 
Två enkla frågor som kan passa här:

Hur och vad påverkar egentligen läskunnigheten?
Vad är war euxhation (orkar inte kolla upp stavningen :eek:o ) och hur funkar det?

1. Läskunnigheten påverkar hur mycket Oppfinnar Jocke-poäng du får per POP, det påverkar alltså din teknologi mycket direkt. (fast det är ännu viktigare att ha stor % högutbildade POPs)

2. Krigströtthet (war exhaustion) byggs upp hela tiden när du är i krig. Det går upp snabbare ifall du förlorar soldater och provinser, mer krigströtthet ju fler som dör i kriget. Det påverkar revoltrisken och militansen. Om du har hög krigströtthet så kan POPs med låg militans göra uppror och om det håller i sig så gör de uppror även p.g.a militans. Det går ner ganska snabbt (men inte direkt) i fredstid.
Om du efter ett världskrig direkt förklarar krig mot ett ociviliserat land och din krigströtthet är kvar så slutar den sjunka! (gjort den tabben ibland :( )
 
Okej, jag tänkte passa på att ställa en till fråga. Jag spelade ett spel som Preussen, jag har utvecklat rätt bra med teknologier men inte alla och helt plötsligt kan jag inte välja på några teknologier alls att utforska. Att välja på 5 stycken har jag inte kunnat göra på länge, men det har alltid funnits någon att välja i alla fall, men inte nu alltså. Jag har testat att byta mellan dom olika akademiska inriktningarna, men det gör ingen skillnad. Vad gör jag?
 
En gång när jag spelade som Frankrike fick jag vänta väldigt många år innan jag fick påbörja ny forskning. :(

Okej, året är typ 1893 eller nått sånt i alla fall.

Det är ungefär då sådant normalt händer.
 
Nya teknologier kommer att dyka upp år 1900. Under tiden bör du samla på dig forskningspoäng så att du kan köpa andra staters teknologier efteråt.
 
Hallå där! Mycket bra skrivet Flooper, jag tror flertalet spelare hade kunnat ge sin högra arm för denna info när spelet precis kommit ut. Jag ser endast ett fåtal faktafel som jag kan peka ut om så behövs.
 
Last edited:
Hallå där! Mycket bra skriver Flooper, jag tror flertalet spelare hade kunnat ge sin högra arm för denna info när spelet precis kommit ut. Jag ser endast ett fåtal faktafel som jag kan peka ut om så behövs.

Dysken är tillbaka :eek:
 
Hallå där! Mycket bra skrivet Flooper, jag tror flertalet spelare hade kunnat ge sin högra arm för denna info när spelet precis kommit ut. Jag ser endast ett fåtal faktafel som jag kan peka ut om så behövs.

Tack så mycket!
målet är ju att det ska vara rätt (desutom vill jag alltid öka min egen kunskap om spelet :p) så peka ut så många faktafel du vill/kan hitta :)
 
Eventuella fel Flooper gjort kan ju inte vara värre än den där "instruktionsvideon" för Crusader Kings som påstod att protestantism var en av spelets religioner, samt att grön färg i diplomatskärmen innebar att man hade bra relationer med det landet.
 
Eventuella fel Flooper gjort kan ju inte vara värre än den där "instruktionsvideon" för Crusader Kings som påstod att protestantism var en av spelets religioner, samt att grön färg i diplomatskärmen innebar att man hade bra relationer med det landet.

HAHAHA den vill jag se! xD
 
Eventuella fel Flooper gjort kan ju inte vara värre än den där "instruktionsvideon" för Crusader Kings som påstod att protestantism var en av spelets religioner, samt att grön färg i diplomatskärmen innebar att man hade bra relationer med det landet.

...vilket å andra sidan inte säger så mycket :p
 
Det är mest småsaker och personliga taktikval. Vad gäller prästerskapet så sänker de bara medvetenhet (consciousness) hos de lägre klasserna, bönder och grovarbetare. Hos medelklassen (I detta fallet de som jobbar i fabriker) har de ingen effekt och hos de högre klasserna höjer de oftast medvetenheten. Detta är nästan garanterat bundet med det regerande partiets religionsåsikter samt POPens egna åsikter men jag har inte orkat göra någon större undersökning i frågan.

Vad gäller beskattning anser jag att tariffer är alltid att föredra före skatter när det kommer till kapitalisters förmåga att bygga, då en tarriff påverkar dem en tredjedel så mycket som en starkare beskattning.

Vidare, läskunnighet påverkar 2 saker. Den första är tämligen välkänd, nämligen genereringen av RPs, den andra är mindre välkänd nämligen industriproduktionen hos bokhållare och proletärer. Jag har för mig att produktionen är som följer

Proletärer: =.50 + läskunnighet/2
Bokhållare = 1 + läskunnighet/2
där 100% läskunnighet är 1.0

Så vid 0% läskunnighet är bokhållare dubbelt så produktiva som proletärer medan vid full är de endast 1.5x så produktiva.

Bokhållare och Prästerskap tillverkar lika många RP i början, senare när darwinismen sparkar igång producerar bokhållare 25% mer medan prästerskapet tillverkar 25% mindre. Men eftersom bokhållare kan jobba i fabriker samtidigt som de tänker så är de nästan alltid att föredra.

Jag är sen till en föreläsning men jag kanske kan skriva lite mera när väl på plats. Lycka till.
 
Last edited: