• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Flopper varför erövrar du inte Korea + Japan? Varav du sedan använder all ný manpower du får via Defence spending att erövra Spanien? :D
 
Tack alla, ny uppdatering kommer inte förrän imorgon tidigast :)

Flopper varför erövrar du inte Korea + Japan? Varav du sedan använder all ný manpower du får via Defence spending att erövra Spanien? :D

Det hade kanske gått att erövra Korea, men jag är inte säker på det och vill i vilket fall inte studsa runt min fina välbalanserade budget genom gigantiska nyerövringar. Om inte annat skulle ovan nämnda manpower (och defence-spending som följer med) riskera att krossa mig.
Sen har jag aldrig varit en fan av att erövra Korea, jag vet inte varför men jag glömmer alltid bort det, och kommer inte på det förrän stormakts-japan tagit över allting...
Det skulle antagligen fungera (även om jag inte skulle ha råd att bygga någon armé ändå)

Nu valde jag tyvärr en annan väg, men jag slutade ändå som stormakt, så det finns ingen anledning att ångra sig ;)
 
Har testat både Portugal och Belgien nu vilket har varit mycket roligare med hjälp av denna bollnäs dock undrar jag om det finns något annat förslag på land i samma storleksklass som kan vara kul att spela efter denna bollnäs instruktioner?
 
Har testat både Portugal och Belgien nu vilket har varit mycket roligare med hjälp av denna bollnäs dock undrar jag om det finns något annat förslag på land i samma storleksklass som kan vara kul att spela efter denna bollnäs instruktioner?

Schweiz, Sverige, Danmark eller Hannover/Annat tyskt land
 
Min absoluta favorit är Bayern. De har en förvånansvärd potential att bli det starkaste tyska landet. Men man kan använda vilket land som helst egentligen, det handlar bara om hur mycket man vill hantera eller hur sugen man är på att kriga.
de som är mest lika portugal/belgien är de som ahura mazda sa, latinamerikanska länder är ungefär samma sak, fast man måste få invandring för att det ska gå eftersom de har så ofantligt låg befolkning i början.
 
Min absoluta favorit är Bayern. De har en förvånansvärd potential att bli det starkaste tyska landet.

Har testat Bayern lite nu och märker hur otroligt lätt det är att få igång en bra ekonomi. Läskunnigheten är på topp och befolkningen ökar snabbt. Tack för alla förslag!
 
Ok, jag tror inte jag komemr kunna skrapa ihop mer än en uppdatering till, fokuserandes mest på industrier och uppbyggandet av dem (mest av allt är uppdateringen dock händelselös och en upprepning av den senaste)

Jag kommer inte kunna skramla ihop den förrän torsdag i vilket fall, men om det nu råkar finnas någon här som använder sig av min AAR till det den är riktad till: att lära ut Victorias ädla art, så säg till om det är något som ni inte förstår/alltid misslyckas med, så kan jag försöka skruva in det i sagda uppdatering :)
 
Mitt problem brukar vara att få till full sysselsättning i fabrikerna. Kapitalisterna bygger ganska ofta fabriker, men jag har sällan befolkning nog att fylla ut alla 5 arbetsplatser.

Sen så är det väldigt irriterande att man inte kan omvandla befolkningsenheter ur andra kulturer, om inte det regerande partiet har fullt medborgarskap som viktiga politisk fråga. Och partier som har det brukar aldrig bli valda, hur ska man göra för att åtgärda dom två problemen?
 
Mitt problem brukar vara att få till full sysselsättning i fabrikerna. Kapitalisterna bygger ganska ofta fabriker, men jag har sällan befolkning nog att fylla ut alla 5 arbetsplatser.

Sen så är det väldigt irriterande att man inte kan omvandla befolkningsenheter ur andra kulturer, om inte det regerande partiet har fullt medborgarskap som viktiga politisk fråga. Och partier som har det brukar aldrig bli valda, hur ska man göra för att åtgärda dom två problemen?

1. Man kan försöka få immigration, (t.ex. kan man erövra en befolkningsrik del av Kina och tvinga immigration därifrån). Annars är det inte mycket att göra, lämna en fabrik tom så slutar kapitalisterna att bygga.

2. Finns ingen lösning förutom att få det partierna valda eller klara sig utan att konvertera de POParna :(
 
Att spela Holland i VIP:R visade sig när jag testade, vara väldigt lätt. Det tar inte så lång tid innan man börjar dra in väldigt mycket pengar. Det jobbigaste är att man har Wallonerna som 'främmande kultur'. Men ja, min flotta var oövervinnerlig och jag hade så SJUKT mycket pengar när jag slutade ~1890.

Detta är angående tips på nationer att spela som. Holland har ett bra läge och möjlighet till en god ekonomi. Om man är kompis med Frankrike och Tyskland också kommer man ha det trevligt för det mesta. Sen får man ju se till att inte stöta sig med England tidigt...
 
Walloner i Holland? Är det inte i Belgien det bor walloner? Eller behöll du några belgiska provinser?

Jag vägrade att erkänna Belgien, så även om de kontrollerade ett ganska stort landområde i några (ganska många) år så fanns de aldrig. ;) :p

Jag återtog så småningom allt.
 
Jag vägrade att erkänna Belgien, så även om de kontrollerade ett ganska stort landområde i några (ganska många) år så fanns de aldrig. ;) :p

Jag återtog så småningom allt.
Jaha okej på så vis, fiffigt.

Jag blev sugen på att testa Victoria nu efter floopers Bollnäs så jag testade som Bayern. Det gick riktigt bra och mitt kungarike blev snabbt industrialiserat samt producerade duktigt med resarch points så jag började sälja lite teknologier för att slippa låna pengar till alla befolkning som skulle konverteras. Ett problem uppstod dock efter ett tag, jag kunde inte längre öppna förhandlingar med andra stater, vad beror det på? Jag har dom 100£ som krävs men knappen syns inte ens till. Vad händer? Sedan så minskar min läskunnighet också, trots att jag investerar max i utbildningsbudgeten. Vad beror det på?
 
Ska tilläggas att varje teknologi du säljer som inte byts mot antingen en annan teknologi, en annan provis eller en annan kolonialbyggnad komer dra ner din prestige med 10. Så att sälja teknologier mot pengar är ett säkert sätt att förlora mycket prestige (och därmed bli av med möjligheten att sälja fler teknologier)
 
Jaha okej, på så vis. Det förklarar den biten i alla fall, men läskunnigheten då? Den minskade ibland, ökade ibland, ja den var i konstant förändring, trots att jag alltid investerade max i utbildningsbudgeten.
 
Jaha okej, på så vis. Det förklarar den biten i alla fall, men läskunnigheten då? Den minskade ibland, ökade ibland, ja den var i konstant förändring, trots att jag alltid investerade max i utbildningsbudgeten.

Det kan jag faktiskt inte svara på, den borde öka om du investerar max. Jag är dock inte insatt i exakt vad som påverkar läskunnighet.
 
Jaha okej, på så vis. Det förklarar den biten i alla fall, men läskunnigheten då? Den minskade ibland, ökade ibland, ja den var i konstant förändring, trots att jag alltid investerade max i utbildningsbudgeten.

Du skall inte bry dig om vart pilen pekar, ty den har konstant fel.