• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

beachner

Carolean
41 Badges
Nov 20, 2004
81
0
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Mount & Blade: Warband
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Cities: Skylines
  • Cities: Skylines - Natural Disasters
  • Cities: Skylines - Mass Transit
  • Surviving Mars
  • Cities: Skylines - Green Cities
  • Cities: Skylines - Parklife Pre-Order
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Cities: Skylines Industries
  • Cities: Skylines - Campus
  • Victoria 3 Sign Up
  • Heir to the Throne
  • Crusader Kings II
  • Diplomacy
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • Hearts of Iron III
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria: Revolutions
  • Europa Universalis: Rome
  • Supreme Ruler 2020
  • Victoria 2
  • 200k Club
  • 500k Club
Medelhavet – Ett Spanskt innanhav
Ett försök till en Bollnäs
Inspirerad av alla de nya Bollnäsarna som dykt upp så tänkte jag ge mig på att skriva en själv. Efter att ha funderat över vilket land jag skulle spela och vilka mina mål skulle vara, kom jag på att för ungefär sex månader sedan så började jag på ett spel där jag skulle försöka göra medelhavet till ett spanskt innanhav. Detta fick alltså bli mitt mål med denna omgång, men jag tänkte också att jag skulle försöka klara av alla uppdrag jag blev tilldelad.

Denna första omgång täcker åren 1399 till 1435.

”So it begins” :p

Det första jag bestämmer mig för att göra är att driva ut morerna, lägligt nog får jag uppdraget ”No Truce with the Moor” så den förste december 1399 förklarade jag Granada krig. I detta krig var min allierade Portugal kloka nog, och Granadas Allierade Marocko dumma nog, att delta i. Även om Portugals insatser skulle komplicera saker och ting för mig när de bestämde sig för att inta provinsen Almeria, vilket resulterade i att jag bara kunde kräva Gibraltar i fredsslutet, ??? men kampanjen i Granada var fort över och efter två års icke-stridande var kriget mot Marocko också över.

skrmklipp1xo1.jpg

Under denna tid hade jag fått, och avslutat, uppdragen ”Good Relations with Aragon” och ”Protect against Aragon” och höll på med uppdraget ”Create an army for our Nation” vilket jag egentligen aldrig tyckt om. Har alltid tyckt det kostat för mycket att hålla en så stor armé ståendes, men eftersom jag visste att ett krig mot Aragon inte var långt borta gjorde jag det, nästan, med glädje. Jag fick även chansen att instifta en National Bank i kampen mot den fruktade inflationen

Nästa uppdrag som dök upp var ”Finnish the Reconquista”, vilket passade bra in i mina planer och den 1 november 1406 började mina trupper att marschera in i Granada. Efter ytterligare ett krig och på dagen 7 år senare försvann Granada från den Iberiska halvön.

Onsdag en den 24 april 1430 bestiger Hans Majestät Konungen Enrique IV tronen som Kastiliens nya Konung efter den mycket begråtna Enrique III.

skrmklipp2rp1.jpg

Fredagen den 17 Maj har äntligen Granada konverterats och den Iberiska halvön är helt katolsk igen. (Och här borde uppdraget ha avslutats men något stämmer inte riktigt med det uppdraget verkar det som, om jag har förstått allt rätt)

Under tiden får jag även en core på Alicante vilket passade mig utmärkt efter som det gav mig ett Casus Belli mot Aragonien.

Den 12 februari 1431 förklarar Kastilien och Portugal krig mot Aragonien och dess allierade Burgund. Kriget svänger fram och tillbaka och länge är utgången oviss. När Burgund slutligen blivit nedslagna vänder krigslyckan för mig (Portugal hade redan blivit uträknade när de försvarade Kastiliens mark mot Aragonien och Burgund), och den 20 mars 1435 avslutas kriget mot Aragonien och Burgund.

skrmklipp3mc4.jpg


skrmklipp4wx2.jpg


----------------------------------------------------------------------------​

Detta var således min debut när det kommer till Bollnäs och kanske om inspirationen flödar blir nästa lite mer av en berättelse:p

Tacksam för et uppmärksamhet och jag hoppas jag inte slösat bort eran dyrbara tid
 
Jag tror att uppdraget Finnish the Reconquista är sönder... Du måste nog ta Portugal och Aragonien också...

Bra start!
 
Una Bollnäs en Español :D
 
Ohh! En till Bollnäs :D
 
F*n, acceptera Bollnäs som ett seriöst uttryck och sluta spamma om det, nu får det räcka. :mad:
 
Tack för era kommentarer!
Här kommer fortsättningen


DEL II
Denna del täcker åren 1436 till 1454​

De första fyra åren av denna del gick fredligt förbi medan jag lät mina arméer återhämta sig efter det första kriget mot Aragonien, men i årsskiftet -39 -40 förklarade jag Aragonien krig en andra gång. Även denna gång valde min allierade granne i väst att gå med i kriget mot grannen i öst. Dock valde Aragoniens allierade, Burgundy, att inte gå med i kriget, möjligtvis för att han inte kunde ta sig igenom Frankrike.

Kriget gick inledningsvis bra, men jag stötte på problem när jag skulle invadera Aragoniens öar inne i Medelhavet. Deras flotta var mig helt enkelt övermäktig och jag förlorade varje slag, men efter lite kryssande mellan öar och fientliga flottor kunde jag inte Maltas huvudstad Valletta. Därefter föll Sardinien och Balearerna som korthus och den 4 september 1445 slöts freden på Malta med Spanien som klar vinnare.

skrmklipprd7.jpg

Efter detta krig följde några år av lugn medans jag väntade på att krigströttheten skulle försvinna. När den var borta bestämde jag mig för att bråka lite med Marocko och i mitten av april 1449 förklarade jag Marocko krig. Även denna gång valde Portugal att gå med i mitt krig. Kriget gick inledningsvis bra och jag jagade Marockanen på flykten men snart gjorde bristen på förstärkningar från hemlandet att krigslyckan vände. Innan detta hände hade jag dock tagit Tanger ifrån Marocko och jag blev väldigt glad att jag kunde kräva Tanger i en fred i augusti 1450.

skrmklipp2gc4.jpg

I oktober 1451 blev Granada en av Kastiliens kärnprovinser.

I maj 1452 kände jag att det var dags för det näst sista kriget mot Aragonien och jag förklarade således krig. Till min lycka märkte jag att Portugal hade bestämt sig för att alliera sig med Aragonien också och gick således med i kriget på Aragoniens sida.

skrmklipp3cm6.jpg

Kriget gick bra och snart hade jag kontroll över det lilla land Aragonien hade kvar, fred slöts och jag kunde vända blicken mot Portugal, som vid det här laget hade intagit Andalucia. Efter lite springande fram och tillbaka hade jag slagit ut Portugals armé och jag kunde börja belägra portugisens land.

skrmklipp4vd6.jpg

Inte långe därefter slöts freden och Portugal var fyra provinser fattigare.

skrmklipp5vt6.jpg


-------------------------------------------------------​

Inte så lång uppdatering, tror jag spelade en timme eller nåt sånt:p
Nästa gång: Aragonien försvinnner och förhoppningsvis grundar jag mina första kolonier.
 
Bra Jobbat!
 
Först vill jag bara be om ursäkt för den sena uppdateringen, haft tentor och annat skräp som hållit mig från spelande och skrivande.

Men här kommer i alla fall del tre:

Denna del täcker åren 1455 till 1510

Nästan det första som händer den här omgången är att jag får en ny Kung. Enrique IV avlider och Alfonso XII bestiger tronen den förste augusti 1457.
Den tredje januari 1458 bestämmer jag mig för att Kastilien ska utforska världen i jakt efter nya områden. Senare samma år grundar jag en koloni på en ögrupp strax utanför Afrikas västkust som får namnet Kanarieöarna.
I mars 1460 bestämmer jag mig för att det är dags att utplåna Aragonien ifrån jordens yta och jag skickar en spion för att se om det inte skulle kunna finnas en anledning att förklara krig. När spionen kommer tillbaka med positiva besked förklarar jag Aragonien krig. Portugal bestämmer sig för att gå med i kriget på Aragoniens sida men det gjorde inte så stor skillnad för Aragonien. I augusti 1460 hade jag annekterat dem och jag vände min blick västerut. Två år senare tvingade jag Portugal till fredsförhandlingar och min seger var ett faktum.

skrmklipp2co5.jpg

Efter detta följde några år av fred men i januari 1468 förklarade jag Portugal än en gång krig. En kul sak att nämna här är att Mameluckerna tydligen hade valt att garantera Portugals frihet, så vad jag trodde skulle bli ett krig mot Portugal enbart blev ett krig även mot Mameluckerna. Inte för att det gjorde någon skillnad, den 11 mars 1468 var Portugal annekterat. En tid senare blev det även fred med Mameluckerna.
Två år senar bestämmer jag mig för att det är hög tid att börja arbeta mot mitt mål och jag förklara krig mot Marocko. Kriget mot Marocko gick inte helt enligt planerna och det såg länge ut som om jag skulle vara tvungen att be om en vit fred. Detta var något som jag inte kunde acceptera och jag bestämde mig för att dra tillbaka mina trupper för att reorganisera och fylla på mina regementen. Efter att ha lekt lite katt och råtta med Marockos allierade Osmanska Rikets flotte kunde jag återigen landstiga i Marocko och vända kriget. Efter fyra års strider lyckades jag med nöd och näppe tvinga till mig Sus och 25 dukater.

skrmklipp4ez2.jpg

I maj 1481 får jag en ny Konung, Juan II, och bestämmer mig för att nu är det dags att föra ytterligare ett krig mot Marocko. Den här gången gör jag inga misstag och kriget går i stort sett min väg hela tiden, även om jag får skicka trupper fram och tillbaka jagandes envetna fiende trupper som inte vill försvinna. Efter ungefär tio år kan jag den 5 mars 1491 sluter jag fred med Marocko och jag är ytterligare några provinser närmare mitt mål.

skrmklipp5le9.jpg

Jag måste bara nämna ett kul event som jag inte hade sett förut som dök upp under krigets gång.

skrmklipp3jq6.jpg

Efter detta krig faller Marocko sönder fulständigt och jag kan mellan 1495 och 1500 snappa åt mig provinserna Atlas, Aures och Al-Djazair. Efter detta händer inte så mycket värt att nämna, jag får cores på de provinser på den iberiska halvön jag erövrat, tills fredagen den 17 september 1510 då jag får en core på Barcelona och jag kan äntligen bilda Spanien!

skrmklipp6uv0.jpg



------------------------------------------------------​

Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge tills nästa uppdatering:p
Tack för er uppmärksamhet
 
Woho, uppdatering! :)

Bra gjort. Vad är planerna nu då du uppnått första målet?
 
Woho, uppdatering! :)

Bra gjort. Vad är planerna nu då du uppnått första målet?
Att börja äta sig fram längs medelhavets kust och göra medelhavet till ett spanskt innanhav? :D

Bra jobbat iaf.!
 
Bra jobbat!
 
Du har väl inte tappat sugen? :(

Skulle gärna se att du uppdaterar om du fortfarande spelar denna save...
 
Jag vet hur det gått för Flisberg :D Det är faktiskt en rätt intressant AAR som bör fortsätta uppdateras :D
 
Jag vet hur det gått för Flisberg :D Det är faktiskt en rätt intressant AAR som bör fortsätta uppdateras :D

Åh, nu blir jag ju bara ännu mer nyfiken. :(