• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

unmerged(63396)

En kåd fyr med en fyldt pung
Dec 8, 2006
44
0
Tänk om...

Fredrik Reinfeldt såg ut över vad han hade åstadkommit. De dyra möblerna i rummet han stod i var omkullvälta som efter ett krogbråk på Crazy Horse i Stockholm. Halsten, Håkon, Inge och självaste kung Erik låg utslagna likt SSUare i fyllecell, och de skulle aldrig mer vakna till liv igen. Själva tanken gav Fredrik en behaglig rysning av välbehag. I hela riket Sverige hade han de senaste månaderna framgångsrikt skaffat stöd med både konventionella och okonventionella metoder för sin sak. Också bland samhällsgrupper som var traditionellt lojala mot kung Erik såsom arbetarna i städerna och nöjesmänniskorna på Spy Bar hade han fått stöd, och när väl dagen kom var motståndet så svagt att det i princip bara hade varit att gå in och ge nådastöten åt den korrupta och okristna regim som regerat landet de senaste femton åren. Tillsammans med några av de mest framstående ätterna i det medeltida Sverige hade han erövrat Västergötland och till sist dödat kung Erik efter en kortare belägring. Sant att inte heller han varit Guds bästa barn de senaste månaderna men i Herrens namn skulle nog hans lögner och svek bli förlåtna när Han såg vilka stordåd Fredrik skulle utföra i det här landet. Makten var äntligen hans.

ScreenSave0-1.jpg


Filippa smög upp bakom sin skallige make och kysste honom kärleksfullt på hjässan. Sveriges nya kung ryckte till men slappnade snart av då han såg vem som överraskat honom. Filippa var enligt hans mening den vackraste kvinnan i världen. Även om hon kunde vara lite krävande ibland. Varsamt strök hon hans icke existerande hår som om hon kunde känna den makt hon älskade så starkt genom huden på den nya konungen. Den fyllde hennes kropp med ett oerhört välbehag. Ett välnehag som dock försvann när också hon började se sig omkring.

"Gud, vad här ser ut. Kunde ni inte ha varit lite försiktigare?", sade hon och rynkade på näsan.

"Jag är rädd att det var nödvändigt för att få igång Sveriges ekonomi. Vi kan inte längre betala våra undersåtar för att sitta hemma utan att göra någonting, det har den förra regimen gjort nog nu, utan vi måste få ut dem på arbetsmarknaden. Både snickare och människor måste kunna känna att de gör någonting nyttigt för Sverige och jag tänkte att det här var ett inte allt för uppenbart sätt att börja på..." svarade hennes make.

"...men jag ska naturligtvis genast städa upp." tillade han sedan uppgivet efter en förebrående blick från sin fru.

ScreenSave2-1.jpg
 
Last edited:
Trevligt, spännande och annorlunda. Ska bli kul att se hur det går!
 
Jag vet var du har tagit namnet på AAR:n från :D
 
Väldigt bra start, Johnny Deluxe. Jag väntar på fortsättningen. :D
 
Van der Gent said:
Trevligt, spännande och annorlunda. Ska bli kul att se hur det går!

Wämö said:
Väldigt bra start, Johnny Deluxe. Jag väntar på fortsättningen.

Back-Picker said:
Ett stort tjockt LOL. Bra gjort, jag vill se mer.

Tack, tack, tack. Mer ska det bli :)

Mr. G said:
Jag vet var du har tagit namnet på AAR:n från :D

Jaså? Jag tog det eftersom det var en parallell till det nutida Sverige med jantelagen och allt, jag vet faktiskt inte varifrån uttrycket kommer. :eek:o
 
Johnny Deluxe said:
Jaså? Jag tog det eftersom det var en parallell till det nutida Sverige med jantelagen och allt, jag vet faktiskt inte varifrån uttrycket kommer. :eek:o

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61788

Från tv-programmet "världens modernast land".
I ett av programmet kallade de Sverige för "landet lagom".
 
Mr. G said:
I ett av programmet kallade de Sverige för "landet lagom".
Hehe, nah det är ett mycket äldre uttryck än så. Det kommer sig av att svenska är typ det enda språket som har ett ord för "lagom" och det passar rätt bra med den svenska mentaliteten men om vem som myntade det från början vet jag inte mer än att det är betydligt äldre än det programmet.

Den här boken till exempel är från 1996 :)

Dock är Världens Modernaste Land och resten av Fredrik Lindströms program något av det bästa som gjorts i svensk TV-historia!
 
jaja sluta tjöta och uppdatera!
 
Johnny Deluxe said:
Dock är Världens Modernaste Land och resten av Fredrik Lindströms program något av det bästa som gjorts i svensk TV-historia!

Håller med :)
 
Johnny Deluxe said:
Hehe, nah det är ett mycket äldre uttryck än så. Det kommer sig av att svenska är typ det enda språket som har ett ord för "lagom"


har hört det så många gånger nu så ja vet inte vad, men är inte "Enough" ett bra ord som är likvärdigt med Lagom? inte för att starta en debatt i din AAR.. men jag har länge funderat över det där med ordet Lagom :)
 
enough är tillräckligt, lagom är en mittemellan. :)
 
Quinton said:
har hört det så många gånger nu så ja vet inte vad, men är inte "Enough" ett bra ord som är likvärdigt med Lagom? inte för att starta en debatt i din AAR.. men jag har länge funderat över det där med ordet Lagom :)
En annan vanlig missuppfattning är att ordet lagom är unikt för svenska och saknar motsvarigheter i alla andra språk. Ordet är svåröversatt på många språk, men ord med snarlik betydelse finns såväl i norska (där det heter "passelig") som i japanska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagom

Enough betyder som sagt tillräckligt eller nog på engelska men att ordet ska vara helt unikt för svenskan är en faktoid.
 
Tänk om…

Hgglund.jpg


Göran Hägglund var en man i sina bästa år, i alla fall om du skulle fråga honom själv. Född i Värmland men uppvuxen utanför Jönköping i en stor och mäktig familj vilket hade givit honom en fördel inom politiken och han hade nu blivit en av kung Fredriks närmaste män. Som biskop i Skara var han geografiskt och därför också på många sätt politiskt närmare makten än någon annan man i svenska kyrkan. Att han sen inte hade någon religiös utbildning och överhuvudtaget inte brydde sig särskilt mycket om religiösa frågor spelade mindre roll, sådant fick prästerna nere på golvet ta hand om. Göran brukade ibland jämföra de med myrorna han i sin barndom hade sett som sina små slavar och som, om de inte gjorde vad han sade, fick ett ben i taget bortryckt för att till sist krossas som arbetarrörelser av akassehöjningar under fars stora bibel. Föga överraskande var det väldigt få av hans barndoms undersåtar som förstod honom varför det under fars bibel ofta såg blodigare ut än den mest använda galgbacken i Europa under den här tiden och kristendomen skulle inte få fler liv på sitt samvete förrän 1600-talets häxjakter.

Utnämningen av Hägglund som biskop var inte helt okontroversiell. Att det under festligheterna efteråt inte visades något missnöje berodde nog mer på det överflöd av öl och vin som serverades än Hägglunds faktiska popularitet. Faktum var att biskopen överhuvudtaget inte nämndes i förhandsspekulationerna vilka mest handlade om två personer; Thomas Di Leva, en populär men av läkare förklarad sinnessjuk präst från Gävle, och Helge Fossmo, en präst född utanför Örebro som var den radikalare av de två och som det dessutom ryktades om kunde vara mycket våldsam och manipulativ men som trots det (eller kanske på grund av det) var mycket respekterad. Därför kom det som en chock att Fredrik hade valt det tredje alternativet och under ytan tisslades och tasslades det en hel del om det. Det gick bland annat elaka rykten om att Hägglund inte betalat nattvardslicensen vilket naturligtvis var oacceptabelt för en biskop.

Resten av platserna i riksrådet hade tagits av mindre kontroversiella namn såsom Maud Olofsson, Carl Bildt och Lars Leijonborg. Alla tre hade hjälpt kung Fredrik till makten och förväntade sig naturligtvis belöning. Det fanns dock en överraskning till i Fredriks gottepåse, riksmarsken Jonas Gardell vars främsta militära bedrift hittills varit att med våld ha tvingat till sig samlag med prostituerade av oklart kön. Ute i landet fanns det många som ansåg Anna Sjödin betydligt mer passande för posten och arga röster hördes från bland andra Tiina Rosenberg som från sin isoleringscell ansåg att Sjödin blivit diskriminerad på grund av att hon var kvinna. Läkare från det stolta svenska folkhemmet var dock snabbt där för att medicinera henne innan hennes idéer fått alltför stor spridning eftersom så lydde Herrens ord.

Petrus 2:13-15 Underordna er för Herrens skull all samhällsordning, det må vara kejsaren, som har den högsta makten, eller ståthållarna, som är sända av honom för att straffa dem som gör det onda. Ty sådan är Guds vilja: genom att göra det goda skall ni tysta munnen på de okunniga och tanklösa.

***

DiLeva.jpg


Gränsta Gård låg för sig själv i en avkrok utanför Knutby i nordöstra Västergötland. Det var en stor gård ägd av kyrkan och förrättad av Helge Fossmo. Idag var det en udda man på besök på gården, en man som uppträdde förvirrat men som ändå välkomnades och leddes in i huset av Fossmo. Inne i huset satte de två männen sig ned vid ett bord

”Jag antar att du har hört talas om den där Hägglund” sade Fossmo till mannen

”Ja” svarade Di Leva. ”Det borde ha varit jag!”

”Han avser tillåta abort för utländska kvinnor. Har du hört något mindre kristet?”

”Abort? Inte ens svenska kvinnor tillåts abortera i det här landet! Han borde brinna i helvetet.”

”Ja, och du kan i Guds namn skicka honom dit.”

”Döda honom menar du? Alltså, jag vet inte Helge... Budorden förbjuder mig. Di Leva fick plötsligt ett transliknande uttryck i ansiktet medan han började mässa för sig själv. ”Vem ska jag tro på, tro på, tro på när? Tro på när allt är så här?”

Fossmo såg belåten ut och inte alls bekymrad över vad som såg ut som Di Levas mentala kollaps

”Du är en rymdblomma Thomas, en rymdblomma i en människokropp. Rymdblommor står över budorden och kan med Guds nåd handla i strid med dem.”

”Ja, du har rätt. Jag är en rymdblomma”

”Så du ska döda Hägglund?”

”Ja! För han är en kättare och förtjänar det.”

”Gott. Låt oss nu ha sex i Guds namn”

”Tack Helge för att du fått mig att förstå vad jag måste göra”

Fossmo bara log som svar och ledde sin gäst upp till sängkammaren
 
Last edited:
Zuckergußgebäck said:
:rofl:

Var är Jimmie Åkesson?

På korståg i Mellanöstern kanske? :D
 
Underbart, hur f*n kom du på idén? :)
 
nnf_rotfl.gif
Underbar uppdatering, Johnny. Och hur kan någon så okristlig som Hägglund bli biskop?
shakehead.gif
Hoppas di Leva och Fossmo klarar av att krossa honom.