• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Mannisks

Uomo del Rinascimento
38 Badges
May 14, 2007
700
14
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • 500k Club
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Pillars of Eternity
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Victoria 2
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Europa Universalis III
  • Divine Wind
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
Välkomna till en ny EU3-AAR! Min förra dog av olika anledningar men denna ska leva i evighet! Kolla på bilderna och läs texten nedan så kommer underverk att ske framför era ögon. Har valt The Knights aka Knights Hospitaller aka Johanniterorden aka Malteserorden aka riddarna på Rhodos aka The Sovereign Military Hospitaller Order of Saint John of Jerusalem, of Rhodes, and of Malta aka Johannes döparens fanclub aka Ordni ta’ San Ġwann som land, ett "land" (snarare en samling sysslolösa riddare) som utmärks av att ha en djävulskt dålig ekonomi och att alltid annekteras av turkar eller byzantinare.

Uppdatering kommer ske extremt oregelbundet.

Prolog
Johannes döparens fanclub - en introduktion


joh1.png


Rhodos, 1399. Korstågen är över sedan länge och på Rhodos deppar några riddare över hur dåligt allt är. Mellanöstern är hednisk, fanclubens finanser helt förfallna, och Rhodos' bönder delar varken religion eller klubbmedlemskap med riddarna.

Knights_hospitaller.JPG

joh4.png


"Stormästaren" excellerar förvisso i Johannes döparen-nörderi, men detta på bekostnad av erfarenhet i livets konster. Dessutom äger han uppenbarligen en hund och en liten apa som ständigt distraherar.

joh11.png


Rhodos är typ planetens sämsta ställe att förlägga ett högkvarter till. Sen man tagit med soldatlöner i beräkningen tjänar vi exakt en spänn per år tack vare den påvra skatten, som dras ner av att folket på ön är ortodoxa greker, när de som styr är katolska malteser. (Fråga mig inte varför de är malteser sådär 120 år innan ordern i verkligheten flyttade till Malta.)

joh5.png


Man kan ändra på saken genom att göra även de som styr till grekbönder. Men så lågt ska vi inte sjunka, av ytterst praktiska anledningar som kommer avslöjas senare!

joh2.png


För att höja sig ur det finansiella deppet tar ordern såklart ett starkt steg mot kapitalismen! Frihandel är lösningen på alla problem i världen. Även andliga.

joh3.png


Men våra inskränkta handelsmän är för naiva för att inse detta och dunstar.

joh6.png


Ett visst problem är Ottomanerna. I mitt testspel gjorde jag nästan ingenting i 20 år medan jag väntade på att kunna bygga upp min handel, men då anföll dessa typer 1420 och annekterade mig innan jag ens hann pausa. Det ska dock inte få hända nu:

joh7.png

joh10.png


Fortsättning följer.
 
Jag ska!

1. Granada

http://www.youtube.com/watch?v=4F9BiDAfpaA
Stormästaren försöker övertyga orden om att krig mot Granada är en bra idé.

gra1.png


Granada! Islams sista utpost i Spanien! Ett tidigare blomstrande och högteknologiskt kalifat som nu mest är känt som det land som till och med innan The Knights alltid blir annekterat av närmsta stormakt.

gra2.png


Ja, se! De är redan i krig med Kastilien, så oväntat va.

gra3.png


Min plan är följande: Vänta på att Kastilien dödar dem och tar 2 provinser, som de alltid gör, och sedan ge Granada dödsstöten.

gra5.png


En del av planen är att vara kompis med spanjorerna.

gra6.png


En snabb blick på hemtrakterna visar att Timur Lenk såhär i början av år 1400 fortfarande lever och ger turkarna så lite ro som möjligt. Bra för oss!

gra8.png


->

gra9.png


->

gra10.png


Synd på den vackra flaggan! Men nu har vi åtminstone två provinser och kan undvika att bli annekterade av ottomanerna inom den närmsta framtiden. Och påtal om ottomanerna...

gra13.png


Oj då. Hur ska detta sluta? (Timuriderna har för övrigt en enorm armé i Kosovo här. 25000 man ungefär)

gra11.png


Då vår ekonomi är den minsta i världen disbandar jag armén och förvandlar vår orden till världens kanske enda riddarorden utan några egentliga riddare. Resultat:

gra14.png

gra15.png


Hmmmm.

gra16.png


Schyssta spanjorer! Granadensarna röjs sönder och samman fortare än någon hinner säga شاي.

gra17.png


Herreminskapare, har aldrig tidigare varit med om att Timuriderna slaktar turkarna på det här sättet!

gra18.png


Timurid Empire har dock inte så magra problem själva, så det kan ju bli en skitfred. Jag bävar inför en sådan.

gra19.png

gra20.png


En av fördelarna med behållen maltesisk kultur är att det då och då blir uppror på Malta till ens fördel! Slås dock snabbt ner.

gra21.png


Den här skylten ska visa, att turkarna inte längre har en armé. Läge att attackera? Njae. Om det blir fred med (den numera avlidne) Timurs horder kan jag ändå få problem, så jag avvaktar. Sen skulle jag nog inte tjäna så mycket på att ta en provins eller två i nuläget, för ekonomin är alltjämt apdålig.

gra22.png


Vad ska man säga? Här gör jag en AAR med The Knights och tror att det i alla fall ska skapa lite spänning att ständigt hotas av turkarna, och så är de såna sopor.

gra23.png


Freden kommer, och Bulgarien och Aydin ser dagens ljus.

gra24.png


Två månader senare är turkarna återigen i krig mot Timuriderna! Skickligt!

gra25.png


Dock: Något hemskt verkar snart därefter ha hänt borta i Persien. Varför ägs Imereti plötsligt av Baluchistan? Och var är timuriderna?

gra26.png


Det är inte det enda märkliga som händer i detta spel; Tripoli belägrar hela Marocko! Vad ska hända härnäst?

gra27.png


Åh! En garanti från Kastilien. Detta brukar kunna betyda 2 saker: Antingen är de väldigt sugna på att äta en bit av vårt land, eller så är de bara trevliga och skyddar oss eftersom vi i egenskap av malteser tillhör samma kulturgrupp. Jag tror och hoppas på nr 2.
Planen var att detta skulle skydda oss mot turkarna, men det verkar ju knappt behövas längre...

gra28.png


...
 
Awesome, gillar det! Fortsätt så!
 
Jag tror spanjorerna är ute efter reconquista ;)
Bra i alal fall!
 
SLAKTA TURKARNA :D

:p Bra annars ;)
 
Vilken mod? :)
 
2. Passiva korståg och ekonomisk politik

jba1.png


Vår årsinkomst, 1,26 dukater.

jba2.png


När Goverment-techen 1413 når level 4 väljs National Trade Policy, som ju ger +10% trade efficiency.

jba3.png


5 handelsmän skickas till Venedig för att tjäna pengar.

jba4.png


Två av dem når fram, vilket genast dubbeldubblar vår inkomst; vad som händer med de som inte kom fram har jag ingen aning om. Dog de på vägen? Distraherades de av Venedigs nattliv? Tyckte de att handels-karriären var meningslös och började plugga humaniora istället?

jba5.png


Jag gillar inte Aragonien för de äger Malta. Men jag accepterar ändå deras allians för att det kanske kan utnyttjas till att få dom i krig mot nåt kul land utan båtar.

jba7.png


De lyckas dock väldigt bra på egen hand. Och eftersom alla de här länderna saknar båtar kan jag ju lugnt fortsätta vara armélös ett tag till.

jba6.png


Gamle stormästarn Philibert dör i ren skam när han får reda på att Johannes Döparens favoritfärg var gul och inte beige, som han bestämt hävdade i debatten på internationella Johannes döparen-konventet av år 1396.

jba9.png


Emmanuel I:s första åtgärd är att dra sig ur den katastrofala alliansen med Aragonien.

jba8.png


I Marocko pågår fortfarande kriget mellan Tripoli och förstnämnda land. Däremellan har dock landet Fez uppstått och Tripoli måste nog få äran för klantigast genomförda krig någonsin.

jba10.png


Portugal hoppar in som allierad istället.

jba11.png


Frihandeln förstärks.

jba12.png


Aragoniens krig mot Kastilien innebär ökad revoltrisk på Malta, bra för oss eftersom rebeller där skulle vara på vår sida.

jba13.png


Portugal är trevliga nog att dra in oss i krig mot Marocko, vilket innebär:

jba14.png


Vi skickar genast dit hela vår styrka!

jba15.png


Medan en imaginär riddarhär härjar i Marocko rekryterar jag några typer som får slå ner rebeller i Granada, som ett tag är farligt nära att bryta sig loss.

jba17.png


Sedan får vi en mästare! En mästare på mynt. Nu blir det plötsligt nästan möjligt att tjäna pengar.

jba18.png


Med mästarens hjälp kan vi dra in 0,27 sekiner i månaden utan inflationsökning.

jba19.png


Sen gör jag landet ännu mer utsugarvänligt och får då denna event som helt saknar verkan.

jba20.png

jba23.png


Handel etableras i Lübeck, pengar strömmar in.

jba21.png


En till ny stormästare, vars företrädare var så värdelös och kortlivad att jag inte ens orkat nämna honom här i tråden.

jba22.png


Han första åtgärd blir att förundras över att någon kan hamna i ett så djävulskt krig, och att bryta även den här alliansen jättefort.

jba241435.png


Blir också hans sista, för inte långt efter tar denne man över. Han tillträder år 1435.

jba25.png


I hans tid förbättras finanserna ytterligare medelst handel.

jba26.png


Turkarna är numera en ofarlig grön liten plätt som dessutom är helt och hållet i uppror.

jba27.png


Att bara bygga upp handel är tråkigt, så efter några år börjar man skicka spioner till Malta för att stödja den underjordiska riddarrörelsen där.

jba28.png


Eller ok, jag skickar en misslyckad spion och sen har jag inte kvar vare sig pengar eller spioner. Jag behöver alltså 1) mer pengar; 2) mer spioner. Hmmm.

jba29.png


!!!

jba30.png


!!!

jba31.png


Sen kommer Portugal dragandes med ett sånt här dumt krig. Drar mig ur den alliansen också.

jba33.png


Visar sig ha varit en synnerligen bra idé!

jba32.png


Kring 1450 har landets handel blivit så fri att en ångestepidemi bryter ut hos landets handelsmän som inte klarar av att ha så många valfriheter.
 
Last edited:
Skitbra!
 
3. Malteser på riktigt

mal1.png


En stor kupp är i görningarna på Malta. 1400-talets motsvarighet till Jönssonligan har skramlat ihop pengar nog att äntligen finansiera en våldsam revolt mot den aragoniska övermakten. Den underjordiska riddarrörelsen kokar av aktivitet!

mal2.png


De stora pengarna når lyckosamt fram till riddargangstrarna som genast går till anfall. Ingen misstänker någonsin var pengarna kom från!

mal3.png


Kärnan av revolten består i själva verket inte av riddare utan av gräsrotsvolontärer som vill reformera öns sjukvårdssystem. Och vilka gör detta bättre än l'ordre des Hospitaliers?

mal4.png


Frekventare användning av franska är numera très importante inom ordern, för att visa lojalitet och aktning gentemot vår stora allierade.

mal5.png


Denna stackars rebellarmé vinner belägringen lyckligt ovetande om att de allihop kommer få sparken så fort den är genomhunnen, vår ekonomi tillåter fortfarande knappt någon militär.

mal6.png


Det här var aldrig meningen från början, men varför inte glädjas åt en core? Vi får mer pengar och Kastilien verkar fortfarande inte så suget på att attackera. Kanske ännu mindre nu när vi är allierade med det stora landet där ost heter fromage, filosofer och intellektuella är högaktade, och croissanter äts till frukost! Frankrike!

mal7.png


I Granada utbringas ett välljudande "leve" åt detta grandiosa och graciösa land, där vinrankorna frodas, förlamade författare skriver böcker genom att blinka med vänster ögonbryn, och brev skickas genom franska posten. Frankrike!

mal8.png


Det land som drar oss in i mäktiga krig mot mäktiga fiender till ära och framemotsedd victoire för vår orden, ett land som också är berömt för att vara luftballongens ursprungsland, där många växtnamn har sitt ursprung i det galliska språket och där kända konstnärer målar mustasch på Mona Lisa:

Marcel_Duchamp_Mona_Lisa_LHOOQ.jpg


Frankrike!

mal9.png


Våra numera bittra ärkefiender England försöker snart landstiga i Granada, och möter ytterst lite motstånd då alla orderns militärer är borta på Rhodos och softar.

mal10.png


På lagom avstånd från den engelska flottan anländer dessa riddare någon månad senare i östra Spanien. Samtidigt etableras en nationell bank. Mer pengar till guds män.

mal11.png


Det är inte med odelade känslor vi slåss mot engelsmännen. Faktum är att det finns en engelsk gren av ordern. Och ytterligare ett faktum är att dagens stormästare tillhör den grenen. Han ser ut såhär:

250px-HMEH_Fra%27_Matthew_Festing%2C_79th_Prince_and_Grand_Master%2C_SMOM.jpg


Hans min illustrerar rätt bra hur den engelska grenen ställde sig till detta krig.

mal12.png


Där hemma äts turkarna upp av andra turkar. Ganska trevligt.

mal13.png


Engelsmännen slår tillbaka.

mal14.png


Och turkarna sväljs hela.

mal15.png


Ack, jag som hade betalat en missionär där! Den skotska grenen av ordern blir skitsur.

mal16.png


Den förlusten vägs upp rejält av att Malta tillfaller oss. Hurra!

Ursäkta kortheten på denna update men mina screens tog slut innan jag hann spela mer!
 
Bästa titeln någonsin.