• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Du menar. Ta över Norden, ge bort egentliga Sverige och marschera mot de ryska småfolken?

Ja, så du har ett Finland-Ryssland-Litauen rike och Norden som vassal :) Norden gör sig så fult på Imperie Kartan :(
 
Förmyndarregering 1625 - 1629


EU3_22.jpg


Riket är söndrat under den något inkompitenta förmyndarregeringen. Det gnälls lite i de erövrade oFinska områdena, men lite vanvård ska väl ett land tåla.

EU3_23.jpg


De ryska hedningarna har omvänts till Ryska Protestanter, i alla fall enligt senaste rapport med expresskurirer från Olonets.

EU3_24.jpg


Dessa Ryska fanatiker som kommer över gränsen och förstör mitt rike borde straffas om man nu kunde hinna upp dem. Kriget mot Litauen har dock den Finska hären i ett fast grepp och skepp från kolonierna når inte Moderlandet på minst 4 månader.

EU3_25.jpg


En enkel fred slut 1626, för att förenkla för länderna.

  • Litauen ger upp sina anspråk på Ingermanland
  • Pskov blir självständigt lydrike till Finland

EU3_26.jpg

EU3_28.jpg


Alpertti Ehrensvärd & Aato Kortelainen är båda två på något sätt släkt med den avlidne kungen på något konstigt vis. De väljer båda ytterst roliga platser för sina upptåg. Alpertti löper amok i Tavastland och Aato i Savolax. De kunde ju bråkat i kolonierna istället.

EU3_29.jpg


En misslyckad bondehär som enligt källor belägrat Bahamas i 5 år.

EU3_30.jpg


Den Finska Krigsmaktens begränsningar till land och kostnader redovisar ett stor +

EU3_31.jpg


Niklas IV kröns till Konung av Finland,Bothnia,Ingermanland & Kolonierna

Världen 1631 - 3 År efter kröningen

EU3_MAP_FIN_1631815_1.jpg



Finsk-Brittiska Alliansen

Finsk-BrittiskaAlliansen1631.jpg
 
Finland År 1721

Långt ner i arkiven under Åbo, sitter en man vid ett nött gammalt bord. Den ända ljuskällan i detta mörker är ett ljus som sakta, men säkert brinner ut.

"I herrens år 1721: Ingen har varit nere i denna källare på snart 100 år. Jag fann de gamla böckerna som Kung Väinömöinen I skrev, de är i otroligt gott skick för att legat här i fukten och mörkret i över 300 år. Jag ska nu återuppta det som glömts bort och skriva om det Finska Kejsardömets framsteg de senaste 100 åren. "

EU3_5.jpg


" Muskoviet den sista chansen till ett enat Ryskt folk under en flagga, har efter krig mot Finland & Polen tvingats till ett förnedrande fredsföredrag.
Detta sista hot från Öst är nu borta för all framtid. Kungadömen som Yaroslav får återigen se dagens ljus efter flera hundra år."

EU3_6.jpg


" Under 1600-talets slut genomfördes flera expeditioner till landen norr om Japan och Kina. Här fann man ett land som påminde om Skandinavien och Kanadas ödemarker. Detta nya land hamnade snart under 3 Europeiska Stormakters kontroll. Vi, Polen & Stor Brittanien skulle mycket snart förstå att de fått sällskap av Osmanska Imperiet som tagit kontrollen på ön Taiwan nära den Kinesiska kusten. Allt ska tydligen hänt medan Ming-dynastin fortsatte att tappa all kontroll."

EU3_7.jpg


" Norr om det soliga Kalefornien ska det finnas en Norsk koloni, det var i alla fall detta de Norska flyktingarna som flydde undan de Marrockanska anfallen på Danmark sa. Detta visade sig tydligen vara rätt och numera kontrollerar Finland ett område som borde ligga på andra sidan Canada från Britternas kolonier."

Finland1721.jpg


" Det sista som måste skrivas ner är alla de nya provinser som tillkommit de senaste 100 åren. Finland har land överallt i denna värld och för en Finsk Handelsman finns det alltid finska hamnar längs med handelslederna till Karribien och Indien."

EU3_MAP_FIN_1721816_1.jpg


" Det finns många stormakter, men de tre största är Castille, Frankrike & Stor Brittanien. Venedig kan tävla med de 3, likaså Osmanerna. Nog skrivit om de senaste 100 åren, innan jag dör ska jag berätta min egen historia. Historien om Niklas V av Finland"
 
Mamlukerna? :confused:
 
Alla är så mycket bättre en mig på det där spelet xD
 
Uppdatera!
 
Finlandia 1739 - 1745

EU3_1.jpg


Medelhavskriget 1740 - 1742

EU3_2.jpg


EU3_3.jpg


EU3_4.jpg


EU3_5.jpg


EU3_6.jpg


Krigets Följder

EU3_7.jpg


EU3_8.jpg


EU3_9.jpg


Märkte att bilderna helt själv beskriver vad som hände under denna korta period. Så ni får nöja er med dem ;)
 
Shit snart 1800-talet :eek: