• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Bazti

Scanian Freedom Fighter
82 Badges
May 1, 2007
748
13
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Semper Fi
  • Sword of the Stars
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Pillars of Eternity
  • Victoria: Revolutions
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Legio
  • The Kings Crusade
  • Magicka
  • Europa Universalis III Complete
Välkommen till min senaste AAR som förhoppningsvis inte marscherar ut ur historien som de andra gjort. Den kommer handla om Hertigdömet Finland ..... aj .... Förlåt menar Kungariket Finland. Så Välkommen till en tid då datorn ej fanns och halshuggning var inne.

Mål

  • Överleva tills Ryssland bildas
  • Försöka erbjuda en intressant historia
  • Uppdatera minst 2 gånger i veckan

Noteringar

  • Ta inte bilder i onödan
  • Någon gång sno Kexholm


Kungar

1399 - 1428 Väinämöinen I
1428 - 1431 Aato I
1431 - 1448 Jaako I
1448 - 1453 Förmyndarregering
1453 - 1456 Eerikki I
1456 - 1459 Förmyndarregering
1459 - 1489 Väinämöinen II
1489 - 1510 Niklas I
1510 - 1543 Niklas II
1543 - 1546 Förmyndarregering
1546 - 1553 Jani I
1553 - 1575 Niklas III
1575 - 1602 Eerikki II

Väinämöinen I 1399-1428

EU3_1.jpg


Året är 1399, Erik VII har bestämt att den Svenska delen av riket ska delas mitt itu för att erbjuda ett bättre system liknande det hans gelikar i Pommern använder. Sverige delas upp i Egentliga Sverige och Finland.

Hertig Väinämöinen heter mannen som kommer att förvalta Finland. Han är en stor krigare som deltagit i många krigståg mot Russland.

EU3_2.jpg


Väinömöinen drar snart igång en större handelsoperation som går ut på att man alltid ska ha handelsmän på plats i Lübeck och Novogrod. De få som inser hur bra det är berättar snart för de andra. Adlen sluter snart upp bakom hertigen då de hört om den stundande rikedomen.

EU3_3.jpg


År 1405 kröner Väinömöinen sig till Kung av Finland inför en chockad Erik VII i Åbo Domkyrka. Snart börjar man skicka vapen över gränsen till bönderna i Kexholm. De få finländare som inte tillhör riket tar emot vapnen och startar en tid av oro i Novogrod, men lyckas aldrig ansluta till Finland under de år de bråkar med Novogrods Kung.

EU3_4.jpg


Erik VII har glömt hur han förolämpades i Åbo och går gärna med på att bli Väinämöinen I och hans undersåtar allierad. Framtiden får bevisa om Erik glömt händelserna i Åbo eller inte, men i nuläget är lyckan stor då danskarna är Finlands allierade.

EU3_5.jpg


En mörk Novembernatt kommer en skvadron ryttare till fortet i Viborg. De säger sig söka Hertig Väinämöinen av Finland. Vakterna skrattar åt dem och säger sen att de har långt kvar att rida. Några månader senare kommer de till Åbo och lämnar ett pergament till Kungen. Kungen skriver under det och ryttarna lämnar riket och rider hem till Baltikum. En allians mellan Tyska Riddarorden och Finland är sluten.

EU3_6.jpg


Ärkebiskopen anländer från Rom. Han säger sig höra Gud tala till honom. Det Gud säger är att man måste rädda bröderna i Kexholm från Russen. Väinämöinen vägrar då han vill expandera riket inte förminska det.

EU3_7.jpg


Kung Väinämöinen rustar upp arméen, och längst fram i skaran ska han själv rida som general. Han är en av få i riket som är utbildad i krigetskonst. Adlen oroar sig då hans son bara är 12 år gammal och dör kungen måste man ha en förmyndarregering. Kungen halshugger den Adelsman som klagar högst och mest och snart lugnar Adlen ner sig.

EU3_8.jpg


Man bryter alliansen med de Tyska Riddarna , då deras land är härjat av 50,000 rebeller. Snabbt inleds anfallet mot Estland. Efter ett års belägring faller fortet och de estländska bröderna är befriade. Väinämöinen beordrar då att man ska ta Ösel och befria hela Estland. Belägringen tar bara några veckor då rebellerna utrotat alla Arméer som Tyska Ordern haft på fastlandet. Endast Gotland som en ensam sten i havet är fritt. De litauiska bönderna har redan brutit sig loss och anslutit sig till hemlandet Litauen.

De Tyska Riddarna går med på de Finländska kraven och fred sluts och Estland och Ösel tillfall Finland.

EU3_9.jpg


De lärde anser att tiden är kommen för en Nationell Idé. Väinämöinen I väljer en förbättrad Byråkrati som även erbjuder större inkomst från skatten.

EU3_10.jpg


Ludwig III av Palpatinate väljs till TyskRomerskejsare. Tydligen var inte Böhmen så populär efter att deras arméer aldrig försvarat de Tyska Riddarna trots att de var en del av Kejsardömet.

EU3_11.jpg


År 1428 är Kungen av Finland döende. Det sista han gör är att för alltid ge kronan till sin egen ätt. I Juli kröns han äldste son Aato till Kung Aato I av Finland, i Åbo Domkyrka.

EU3_MAP_FIN_142853_1.jpg


Norra Europa år 1428.
 
Last edited:
Hurra! Må denna AAR inte vara så Kortlivad! Dock så bor du bredvid Ryssen :eek:
 
Välkommen till min senaste AAR som förhoppningsvis inte marscherar ut ur historien som de andra gjort.

Nej, låt oss verkligen hoppas att inte det sker! :p

Bilderna funkar bra. Även bra längd på kommentarerna - tycker i ärlighetens namn att det blev lite för få sådana i mameluk-bollnäsen (men smaker är ju olika förståss).

Jaja, lycka till. :)
 
Håller med Heimdall lite där. Någolunda lite text och mycket bilder i Mamluk Bollnäsen. :)
 
Det tar skitalång tid för mig att få bilderna :(

Resten är bra dock
 
Nej, låt oss verkligen hoppas att inte det sker! :p

Bilderna funkar bra. Även bra längd på kommentarerna - tycker i ärlighetens namn att det blev lite för få sådana i mameluk-bollnäsen (men smaker är ju olika förståss).

Jaja, lycka till. :)

Ok :)

Det tar skitalång tid för mig att få bilderna :(

Resten är bra dock

Själv har jag problem med bild 1 och 3. Nu laddar de helt, hoppas Photobucket slutat bråka bara. :)

Håller med Heimdall lite där. Någolunda lite text och mycket bilder i Mamluk Bollnäsen. :)

Ok :) Tycker mig hört det nu :p
 
Själv har jag problem med bild 1 och 3. Nu laddar de helt, hoppas Photobucket slutat bråka bara. :)

Bild tre är den enda som inte blivit klar än nu för mig (Efter drygt två timmar :p)
 
Bild tre är den enda som inte blivit klar än nu för mig (Efter drygt två timmar :p)

In zoomning på Kexholm,Savolax och Viborg. Pil och "Rebeller stödda av mig" på rebellerna i Kexholm ;)

Vart tycker ni jag ska gå här näst?
 
In zoomning på Kexholm,Savolax och Viborg. Pil och "Rebeller stödda av mig" på rebellerna i Kexholm ;)
Den är klar nu :D

Ytterst intressant val av land faktiskt, hoppas du inte blir helt söndermalen denhär gången.
 
Den är klar nu :D

Ytterst intressant val av land faktiskt, hoppas du inte blir helt söndermalen den här gången.

Novogrod och Muscowy har inte haft några framgångar. Tver är det land som nått längst som Ryssland. Annars är Sverige rätt lätt att försvara sig emot egentligen. Och nu när jag snart får min favoritenhet så kan det bli rätt svårt för Novogrod.
 
In zoomning på Kexholm,Savolax och Viborg. Pil och "Rebeller stödda av mig" på rebellerna i Kexholm ;)

Vart tycker ni jag ska gå här näst?

Hur är Ekonomin och Arméen?
 
Ekonomin är väl inget jämfört med de gamla rikena jag kört. Men den duger.
Arméen är väl lite liten för området.

Okej... Jag förespråkar att du skaffar någon stark Allierad och skaffar en slags 'Koloni' i Tyskland, alt 'gangar' Sverige med Danmarks hjälp :D
 
Aato 1428 - 1431

EU3_12.jpg


Aato's tid som kung kommer följas av skinande stål och blod. Men då historien handlar om hans regerings tid måste vi börja från början då freden regerade. Aato var son till Väinämöinen av Finland, och som befriarens son krävdes en del av honom, i alla fall rent militärt. Han satte snart de skarpaste hjärnorna i riket på att ta fram en ny sorts vapen ingen av grannländerna kunde stå emot.

I November finner de två lösningar

Men at Arms - Förkastas i förmån av mörka pilregn.

Longbow - Aato:s val av vapen

EU3_13.jpg


Snart bildas 1:a Skyttekompaniet som består av 3,000 och Jaako Liljenkrantz från Österbotten. Dessa tappra män ska spela en stor roll i Aato's planer.

EU3_14.jpg


Novogrod verkar vara hack kyckling åt Tver och Muscowy. Det grå sprejade provinserna är Tver's mål. Aato samlar arméen och från Estland tågar Kungliga hären och från Savolax skogar springer 1:a Skyttekompaniet mot Kexholm. I Ingermanland och Neva tar upproren aldrig slut då det Ingerska folket vill gå med bröderna i Finland.

EU3_15.jpg


Allt tar en häftig vändning under ett slag. Aato faller för en pil genom hjärtat. Sorgen är stor och soldaterna slaktar Novogrods armé under sin bäsärk gång av raseri. Hans bror Jaako kröns till Kung Jaakko I av Finland i ett litet Ortdoxt Kapell i Neva.
 
Skoj med en Finlandsbollnäs! Men jag tycker mig känna igen dispositionen ;)
 
Jävlar, du kan ju faktiskt vinna där!
Hoppas du gör det också :)
 
Skoj med en Finlandsbollnäs! Men jag tycker mig känna igen dispositionen ;)

dispostionen? Betyder det planläggning eller något sådant?

Edit: Nu fatt jag ;). Fick Idéen om Kungakapitel av dig.

Flooper X: Jag sitter ju med lite insider information då jag spelat en bra bit med näste kung.
 
Nästa Kapitel: Hakkepäliter!?!? :D:D:D
 
Jaakko I 1431 - 1448

EU3_16.jpg


Jaakko I av Finland blir kung vid sämsta tillfälle som erbjuds. Mitt i det Ryska Nordkriget. Han sänder snabbt bud till Novogrod och får det svar han hoppats på. Det blir fred och Kexholm tillfaller Finland.

EU3_17.jpg


Eftersom hans bror aldrig fick en son, finns det ingen framtida kungakrävare. Men ättens makt måste säkras. Ett giftermål med en svensk prinsessa skulle stärka relationerna med de gammla förtryckarna i väst. Bröloppet står i Åbo Domkyrka och relationerna med Sverige förbättras då Kristina av Småland och Jaakko av Finland vigs till man och hustru.

EU3_18.jpg


Efter Finlands uttåg ur kriget set det ut som Tver ska kunna krossa det mesta av Novogrods försvar. Muscowy rycker frammåt och möter den Novogrodiska hären i Pskov. De ryska folken ser i nuläget ut att aldrig komma någon vart.

EU3_19.jpg


Enligt en dammig karta ska Stockholm vara en provins som är typiskt finsk. Kungen bestämmer sig för att publicera detta fynd även om Svensken blir sur.
Ty om man i ett framtida krig kan norpa åt sig Stockholm kontrollerar man den Svenska pälshandlen.

EU3_20.jpg


Den ryska situationen förvärras och snabbt bränns en stor del av stadskassan i ett förösk att få de Ingermanland och Nevas folk att slå ner förtryckarna och bli en del av Finska riket. De lyckas då den söndertrasade Novogrodiska hären på 345 bönder inte kan göra mycket väsen av sig.

Kungen reser genast till både Nöteborg i Neva och till den största staden i Ingermanland. Man håller fest i flera veckor ty. De ända som fattas nu är samerna och de kommer snart vandrande från Norr för att bo i det kalla norra Finland.

EU3_21.jpg

EU3_23.jpg

EU3_27.jpg


Kungen sänder Missionärer som ska hjälpa folken att bli god Kristna och inte det där avskyvärda Ortodoxa ryska. Detta lyckas snabbt och snart är Finska viken's länder Katolska och Finska.

EU3_25.jpg


1439 är den Ryska Situationen ett faktum. Inget Russland kan bildas då Russerna aldrig kan enas och även om Tver har mest land har Muscowy mer soldater och i Öst reser sig Quantu Khanatet.

EU3_28.jpg


Krossa Russen!

Litauen tänker en gång för alla oskadliggöra Novogrod.
Det slutar med att Litauen gör Novogrod till en vassalstat.

EU3_22.jpg


Det största finska slaget i kriget erbjuder inte mycket mer än 3,000 tappra unga män som sänds i döden. De försvarade landet som hjältar och får därför en begravning något lite flottare än en massgrav.

EU3_24.jpg


År 1448 är Jaakko I nere i Estland och jagar tyskt hedninga pack som kommit ifrån södern. Detta blir det sista han gör i livet och en förmyndarregering tar över tills hans son är gammal nog att ta över. Må Finland klara denna svåra tid.

1448Europa.jpg


Europa 1448


Noteringar

Åren med förmyndarregering ger mig förhoppningsvis tid att skapa ett stabilare land och bättre försvar. Att undvika krig kommer till varje pris att vara utmärkt.