• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Som tack för flera generationer av meritoriös tjänst i riksbanken fick släkten Rosenbaum-Goldstein-Broflovski handelsprivilegier av staten. Tack vare statens merkantilistiska politik lyckades de snabbt monopolisera Världens Handelscentrum.

aar165_konkurrens.jpg

Att få handeln av de norska kolonivarorna ur Nya Världen under inhemsk kontroll gjorde susen för nationalekonomin, av vilken handelsinkomsterna nu utgjorde tjugo procent!

aar166_handelsinkomst_20proc.jpg

Medan Norges ekonomi expanderade hade de koloniala stormakterna brutit sitt traditionella täta alliansnätverk och hamnat i krig med varandra.

aar164_stormakternas_krig.jpg

Vad detta skulle medföra för Norge var svårt att säga, men klart var att utvecklingen tålde att följas med tanke på att kunna sätta in en eventuell stöt vid ett framtida tillfälle.
 
Britannien och Aragonien föll framför den övermakt kombinationen Frankrike, Kastilien och Portugal utgjorde. Portugal satte Brittiska Mexiko under ockupation,

aar167_stormaktskrig_mexiko.jpg

och Aragonien blev överkört till lands av Frankrike.

aar168_aragonien_ockuperat.jpg

Då fredsslutet kom fick Portugal flera brittiska provinser i Mexiko, och Frankrike tog allt England hade i Sydamerika. År 1600 såg världen ut på följande vis:

aar173_varlden1600-1.jpg

I fråga om nationell inkomst var Norge, tack vare sina nya kolonier och nationaliseringen av kolonihandeln, sjätte i världen. Sverige hade hamnat rejält efter, och Norge knappade in på dess närmsta rival Portugal!

aar170_nationstats1600.jpg

I fråga om flottor började också Norge knappa in på de stora kolonialmakterna. I total volym var Norge än under Portugal, men av de stora kolonialmakterna hade bara Britannien fler tunga kapitalskepp än Norge.

aar171_flottor1600.jpg
 
Är det inte självaste Gathenhielm som försöker sprida sin egen bibeltolkning på island? :p

INtressanta uppdateringar som alltid, även om jag misstänker att jag kommer hamna mitt i den nu :eek:o
Risken är nog inte så jättestor eftersom "mitt" namn redan finns med i originalspelet... :p

Trevligt liten AAR för övrigt.
 
Risken är nog inte så jättestor eftersom "mitt" namn redan finns med i originalspelet... :p

Trevligt liten AAR för övrigt.

Ditt namn ja... :D
 
Instämmer med föregående talare. Har norrmännen förätit sig på lutfisk eller?

Knappast! Snarare kommit bort sig på sin Lördags Tur :D
 
Mjo, expeditionen är på is, men till skillnad från Scott så tål Amundsen lite is utan att förgås.

Ärligt talat, jag gick mig ner i HoI-träsket under jullovet. Utvecklade medan jag växte upp något av en personlig tradition att tillbringa julnatten med att testa de nya häftiga spel jag hade fått till julklapp. Var på traditionalistiskt humör, hade inga julklappsspel, men hade HoI Anthology som väntade på hyllan.

Men, ska nog göra klart denna AAR. Själva spelet har jag spelat fram till ca år 1700, och det senaste århundradet var händelserikt i högsta grad. Bland annat får ni se Norge ge sig in i den stormaktspolitiska kukmätartävlingen på allvar.
 
Men, ska nog göra klart denna AAR. Själva spelet har jag spelat fram till ca år 1700, och det senaste århundradet var händelserikt i högsta grad. Bland annat får ni se Norge ge sig in i den stormaktspolitiska kukmätartävlingen på allvar.

Jaha, Norge är med i OS? :D
 
Men, ska nog göra klart denna AAR. Själva spelet har jag spelat fram till ca år 1700, och det senaste århundradet var händelserikt i högsta grad. Bland annat får ni se Norge ge sig in i den stormaktspolitiska kukmätartävlingen på allvar.

Låter lovande. Vi väntar med spänning på fortsättningen.