• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Oh min favo bollnäs lever.:)
 
Oh min favo bollnäs lever.:)

Indeed, jag märkte inte ens den förra revivalen :eek:o
Fick riktigt mycket bra läsning med andra ord!
 
För att rädda läget beordrade drottningen att Vinländska Hären skulle skeppas till Norge för att ersätta Norska Hären som gått förlorad. Nyrekrytering beordrades i Nordnorge, och medan myndigheterna satte torskfiskare i uniform passade Vinländska Hären på och intog Själland som den norska blockaden isolerade från resten av Sverige.

aar190_sjelland.jpg

Vinländska Hären grupperades med de nyrekryterade trupperna i norr, och förfogade numera över 5000 man kavalleri och 7000 man infanteri. Svenskarna belägrade norska gränsbefästningar på bred front. I söder beordrade drottningen att Oslo skulle tillfälligt få falla så att Vinländska Hären kunde koncentrera sig på att gå till motanfall mot svenska Kungliga Arméen, som hade lidit förluster av hunger och köld under en lång belägring av Jämtland.

aar191_slagetomjamtland.jpg

Den marginellt mer kompetenta generalen Birger Kettilsen ledde Norge till dess första seger i det Andra Svenska Kriget.

aar192_slagetomjamtland_res.jpg
 
General Birger Kettilsen var en dum jävel som inte lärt sig av general Bjørns misstag att man inte ska föra annihilationskrig då det strategiska läget är sådant att tiden är på ens sida och man kan vinna genom att avvakta länge nog. Som tur för honom dock, och för Norge för den delen, fanns ingen annan betydande svensk armé i närheten, så han lyckades med att följa Kungliga Arméen i sin flykt tillbaka in i Sverige, och mötte den halvt förstörda, halvt demoraliserade armén igen i Dalarna.

aar193_slag_dalarna.jpg

En vild jakt genom Svealand följde, med strid igen i Bergslagen, utanför Stockholms stadsmur, och slutligen i Bergslagen igen där det sista som återstod av Kungliga Arméen gick upp i rök.

aar194_bergslagen_annih.jpg
 
Senare historiker skulle komma att beröma Birger Kettilsens initiativförmåga och strategiska sinne, men drottning Margarethe och hennes ja-sägare förbannade den dumma jäveln för att avvika från krigsplanen. Nyheterna om att svenska Kungliga Arméen hade gått upp i rök blidkade hovet något, men snart kom dock bud om att Kettilsen inte alls var på väg att undsätta fronten i Sydnorge, utan marscherade rakt mot Stockholm! Drottningen var eld och lågor!

aar195_stockholm.jpg

Stockholms fall tvingade ut den svenska östersjöflottan i Ålands Hav där norska stridsflottan väntade. De shanghajade byråkraterna fick sitt elddop i ett sjöslag som inte bara var det största i Nordens historia, utan också det mest väldokumenterade.

aar196_sjoeslag.jpg

Sänkandet av den svenska flottan orsakade massiv krigströtthet i landet, något som kom att avgöra kriget till Norges fördel. Drottningen blev lite glad.
 
Helt klockren!
 
Galet mycket WE för det slaget! :eek:
 
Tja, skulle hela svenska flottan gå till botten skulle väl du också bli urless på kriget i fråga :rolleyes:

Jag skulle bli förbannad och säga till varven att dom får börja bygga lite rejäla skepp ffs, sen skulle Jag hänga Varvs ägarna. :D
 
Sänkandet av hela Östersjöflottan fick allmogen i Sverige att inse att kriget sög, och då rekryteringsofficerare kom för att utskriva mer folk till kriget och kronofogdarna kom för att uppbära krigsskatt blev de brutalt lynchade. Snart hade uppror brutit ut runtom i Svea Rike. Nu drogs Vinländska Hären slutligen tillbaka till Norge, varifrån den gjorde opportunistiska räder mot svenskt område för att slå ut svenska arméer som försvagats av strider mot rebeller.

aar197_slag_vaermland.jpg

Dock var det inte bara bönder som var urless på kriget som gjorde uppror. I Skåne tog danska separatister tillfället i akt och tog upp vapen för att återinföra Danmark på kartan.

aar198_dansk_rebell.jpg
 
I Sverige rådde totalt kaos, men Norge klarade sig inte undan civila kravaller heller. I Norge där mödrar i århundraden hade skrämt stygga barn med berättelser om svensken var befolkningen helt med på kriget som skulle garantera Norges säkerhet och territoriella integritet. Så var dock inte fallet i Nya Världen. Där var svensken ett distant hot, och kriget något som fick ens barn att dö på andra sidan jordklotet och som fick den ökända norska inflationen att bli ännu värre. Snart hade flertalet anarkistiska uppror brutit ut i Nya Världen.

aar199_skatteuppror_nyavaerlden.jpg

Vinländska Hären hade som sagt skeppats över till kriget mot Sverige, så rebellerna fick härja fritt medan vicekung Asbjørn Asbjørnsen av Nya Världen utrustade en högt mobil insatsstyrka på 5000 man kavalleri för att bekämpa upproren. Och härja hann de gott med eftersom få befästningsverk fanns i Nya Världen som kunde ha försinkat deras framfart.

aar200_snutbyggnad_riven.jpg

Speciellt utsatta för rebellernas vrede blev konstapelverken i Nya Världen, dessa hatliga, statliga bålverk mot skattefusk. Snutbilar brändes medan snutbyggnader sprejades med anarkistiska slogans.
 
Kriget mot Sverige kom att hålla på i två år till. Sverige var militärt och ekonomiskt krossat. Norge började dock också ha knapert om reservmanskap, och uppenbart var att Vinländska Insatsstyrkan inte skulle kunna råda bukt på kravallerna i Nya Världen ensam, endast försinka rebellernas framfart. Så fort provinserna som var Norges ursprungliga krigsmål var ockuperade erbjöd drottning Margaret fred mot avträdandet av dessa för att så fort som möjligt kunna skeppa tillbaka Vinländska Hären till sitt naturliga operationsområde. Sverige antog erbjudandet, och Andra Svenska Kriget 1621-1627 slutade med undertecknandet av Freden i Bollnäs. Kartan nedan visar gränsjusteringarna som freden medförde.

aar201_krigslut_sverige2.jpg

En annan följd av kriget var att ett självständigt Danmark återuppstod. Under kriget lyckades de danska separatisterna ockupera Skåne. Drottning Margaret misstänkte att de tänkte försöka ge sig på Själland till näst, och beordrade flottan som blockerade Öresund att flytta på sig och låta danskarna gå över sundet. När Tåget Över Öresund hade fullgjorts återslöts blockaden för att se till att inga svenskar kunde undsätta Själland. Således lyckades separatisterna hålla Själland länge nog för att upprätta ett självständigt Danmark, även om svenskarna återtog Skåne.

aar202_sjaelland.jpg

En allians slöts omgående mellan Norge och Danmark för ömsesidigt bistånd mot svensken.
 
Denna bollnäs är alltså officiellt avslutad. Det har varit kul att spela och skriva, och er uppskattning har uppskattats. Dock har bollnäsen nått det skede där det inte bara är värt att skriva vidare. Nästan allt som kvarstår i spelet är en oavbruten serie segrar mot olika makter, först Sverige och sedan andra kolonialmakter, dessutom tror jag jag uttömt detta temas kapacitet för skämt. Så jag får tacka för mig, och passa på att marknadsföra min nya bollnäs, Alla Kelters Konung.