• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Annars kanske nån vänlig själ vill omnämna denna berättelse i AARlands egen tidning? :rolleyes:


När det gäller nästa uppdatering har jag inte ens börjat på den *shock* *ivriga viskningar* men jag hoppas kunna köra igång imorgon. Idag har jag varit alltför upptagen med att köra Uruguay i Victoria (30 000 000 invånare, woohoo!)
 
Zuckergußgebäck said:
Annars kanske nån vänlig själ vill omnämna denna berättelse i AARlands egen tidning? :rolleyes:
Den möjliga publiken är för liten IMO för en artikel för endast denna AAR. Hade den varit på Engelska, hade jag nog redan börjat. Du kan satsa på att vinna ngt i ACA dock. Hittils har endast jag givit ngn röst.
 
DEL LXXIII

Nyheten om Storbritanniens snara fall spreds snabbt över Europa och sände chockvågor genom kontinentens nationer. Hans Vogel, den Tyska Federationens president - Otto Wels hade inte nominerats igen efter det katastrofala valet 1930, då den liberale Hjalmar Schacht vann en ny mandataperiod - låste in sig på sitt rum och kom inte ut på fem timmar, och då bara för att inta en lätt måltid och per telefon försäkra den Holländska Republikens president/diktator Anton Mussert om att ingen direkt fara förelåg, och att den Tyska Federationen skulle göra allt i sin makt för att försvara sina allierade. Att de redan misslyckats med att försvara en av dem nämndes inte.

Hansvogel.jpg

Hans Vogel (SDP) tog Storbritanniens fall hårt

Om Slaget om Storbritannien utgjort ett stort avbräck i koalitionens självförtroende så agerade det på ett helt annat sätt i Frankrike. De Gaulle övertygades om att Jean Marie de Lattre de Tassignys idéer var de enda rätta, och hans sista tvivel när det gällde stormvagnar och chockkrig försvann till förmån för entusiastiska investeringar i nya stormvagnar och bombplan. Fransmännen hade länge misstänkt att stormvagnen Char D2 snabbt hade föråldrats, och det verkade som om den brittiska kampanjen bevisade det.

D2:an var mycket bättre än sin föregångare D1:an, men man fann snabbt att den trots allt inte levde riktigt upp till krigets realiteter. Bland annat fanns det fortfarande en hel del mekaniska fel i stormvagnen, vilken gjorde den olämplig för höga farter över terräng. Dessutom var den väldigt särbar för fientliga pansarvärnskanoner, något som fransmännen fruktade inför det kommande fälttåget i den Tyska Federationen. För att tillfredställa pansarvapnets behov av en bättre stormvagn gavs Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie (bättre känt som SOMUA) i uppdrag att utveckla en ny och bättre stormvagn.

Resultatet blev S-35:an, av många ansedd som det tidiga 40-talets bästa stormvagn. Bland annat introducerades sluttande pansar (kopierat från den tyska Panzer V), helgjutet skrov (för att undvika flygande nitar vid direktträff), stormvagnssnorkel (med gasfilter) och inre brandsläckare, nymodigheter som snabbt absorberades av flertalet landmakter i Europa, särskilt Ryssland.. Dessutom rundades många av D2:ans skarpa kanter av, med resultatet att S-35 fick en utmärkt förmåga till förflyttning i terräng. Det enda problemet med den nya stormvagnen var att den inte fanns att tillgå i några större kvantiteter när operation CHAINISTE drog igång tidigt år 1940. I ett försök att förbättra stormvagnsvapnet något konverterades tre hundra D2:eek:r till en ny modell, kallad D2B, som utgjorde ett hopkok av nödlösningar på D2:ans problem. Dessutom ersattes en stor del av de kvarvarande stormvagnarna med de i prestanda jämställda, men annars bättre Char B1, som ursprungligen användes som flyttbart infanteriunderstöd istället för genombrottsvapen, men som nu ”befordrades” till att bryta igenom fiendens linjer istället för att beskjuta dem.

D1-1.jpg

B1:eek:r samlas i Flandern sent i februari 1940

Även inom infanteriet genomfördes flertalet stora ändringar. Bland annat utökades de individuella officerarnas befogenheter gentemot överkommandot, och för första gången kunde lägre officerare få ta del i planeringen av luftanfall – om de ansåg att de behövde luftunderstöd kunde de teoretiskt sett bara skicka en förfrågan via en av de många bärbara radioapparater som fanns inbäddade i den franska armén, och att antal (vanligtvis ett eller två) bombplan skulle skickas till området – om de fanns tillgängliga. I praktiken gick det hela dock inte riktigt så strömlinjeformat till; det franska flygvapnet var under de tidiga krigsåren det svarta fåret i de Gaulles krigsmaskin, och det var sällan som de kunde visa upp totalt luftherravälde, med resultatet att få bombplan nådde sina destinationer, och att ännu färre fanns tillgängliga tack vare ständiga nedskjutningar.
Likväl stod den franska armén och flygvapnet i maj 1940 redo att invadera det som de Gaulle såg som Frankrikes huvudfiende på den europeiska kontinenten; den Tyska Federationen.

Den tyska armén (Bundeswehrmacht) var på våren 1940 en av Europas starkaste. Inte nog med att de tack vare stora bil- och motorfirmor som Porsche, Henschel, MAN, Krupp och Daimler snabbt hade börjat använda och utveckla den nya stormvagnen, de hade dessutom fördelen av att ha bland de mest skärpta militärgenierna i världshistorien, där namn som Rommel, Guderian och von Manstein blandas med Kesselring, von Kluge, Model och von Rundstedt. Oturligt nog för tyskarna användes dock inte dessa resurser till fullo.

Som sagt hade tyskarna, till skillnad från engelsmännen, kastat sig över Stormvagnen och ätit upp den med hull och hår. Från de tidiga, klumpiga tyska modellerna hade ett helt nytt släkte tyska stormvagnar utvecklats under 1920- och 1930talen. Inspirerade av den franska Renault FT-19 hade Porsche i samarbete med Krupp, Henschel och MAN på uppdrag av den tyska generalstaben tagit fram en serie lätta stridsvagnar med beteckningen Panzersturmwagen IA, IB, och IC. A och B var endast beväpnade med två kulsprutor i sitt roterande torn, medan C hade en tjugomillimeterskanon och en kulspruta.

PanzerI.jpg

Panzersturmvagen IB genomgår prototyptester

Redan från starten verkade dessa små pansarfordon vara utmärkta i terräng, och under det sena tjugotalet och trettiotalet fortsatte utvecklingen med PzSw II, III och IV, alla med starkare pansar och kraftigare beväpning. År 1939 sattes Panzer V i serieproduktion, och de första PzSw V:eek:rna nådde ut till de tyska pansartrupperna i februari 1940. Vid det här laget hade det stora samarbetet mellan de tyska motorfirmorna lösts upp, både på grund av nya antitrustlagar men också på grund av att de olika firmorna inte kom överens. Som en konsekvens togs PzSw V fram av MAN, medan kontraktet för den till år 1943 planerade PzSw VI gick till Porsche.
Panzer V var en enormt bra stormvagn och många år före sin tid. Med sluttande pansar, 12 cm pansar, 690 hästkrafter och en 75 mm kanon med aldrig tidigare skådad träffsäkerhet beskrevs Panzer V av samtliga personer som såg den som ”ett monster”.

PanzerV.jpg

Sällsynt färgfotografi på Panzersturmvagen V, troligtvis på hösten 1939

Likväl fanns det problem med den nya stormvagnen. På grund av slutet på den stora ”Pansarkartellen” hade MAN fått sköta hela arbetet själv, när de vanligtvis endast fått arbeta med stormvagnsmotorer och bränsletankar, med resultatet att den expertis som tidigare varit tillgänglig genom andra företag försvann. Istället fick MAN lära sig allt från grunden, med det något nerslående resultatet att PzSw V var mycket benägen att gå sönder (förutom när det gällde motorn). Den franska offensiven kom dessutom i ett mycket känsligt skede för den tyska pansarkåren. Inte nog med att de nyss fått ut nya stormvagnar som de fortfarande höll på att bekanta sig med, dessutom befann sig uppemot 80% av dem på verkstad!
Trots detta innebar Panzer V stora problem för fransmännen, mest eftersom den enda av deras stormvagnar som skulle kunna rå på den var just S-35, och den fanns inte i tillräckligt stora kvantiteter. Som en lösning konverterades fordon av typen Lorraine 37L (ett bepansrat transportfordon) till stormvagnsjagare. De fick en tunn främre pansarplåt (ibland inte ens det) och en 75mm pansarvärnskanon. Denna nödlösning kom att gå under beteckningen 37L (CC), där CC står för chasseur de char, stridsvagnsjagare.

37LCC.jpg

Lorraine 37L (CC) - en nödlösning

Det tyska flygvapnet hade också gått igenom stora förändringar under mellankrigstiden. Bland annat hade den tyska flygplanstillverkaren Bayerische Flugzeugwerke – trots det faktum att de låg i det besegrade Bayern – tagit över stora delar av den tyska flygindustrin, och dessutom anställt in briljant ung ingenjör vid namn Willy Messerschmitt. Hans idéer om lätta flygplanskroppar väckte intresse hos den tyska generalstaben, och när han 1935, via BFW, presenterade en design för ett snabbt korträckviddsjaktplan köpte den tyska staten upp designen direkt och inledde produktion.
Bf 109, eller ”Willy”, som piloterna kallade det, var ett mycket robust och slagkraftigt flygplan, och visade sig vara mer än en match för det franska Dewoitne D.520, och bidrog kraftigt till att fransmännen inte lyckades vinna totalt luftherravälde över den Tyska Federationen.

Även i andra flygsammanhang var tyskarna väldigt framåt, och detta särskilt inom luftskeppsindustrin, vilken leddes av Luftschiffbau Zeppelin GmbH under ledning av Graf Zeppelins efterträdare Hugo Eckener. Zeppelinaren som bombplattform – vilket varit deras huvudsakliga användningsområde under första världskriget – ansågs dock numera vara ett föråldrat koncept, och man inriktade sig istället på att använda luftskeppet som en stabil plattform för spaning efter franska torpedbåtar och med kapacitet att bära ett antal lätta bombplan av typen Fieseler Fi 98. Det första tyska hangarluftskeppstypen gick under beteckningen ZLFT-1, och kunde bära fyra flygplan i en inre hangar. För att ”landa” planen var piloterna tvungna att flyga rakt på en från gondolen nedhängande ställning och dessutom få en på flygplanet fastsatt krog att gripa tag i den. Det är kanske onödigt att säga att detta arrangemang inte fungerade särskilt väl, och endast två prototyper byggdes; DFLS Friedrich August och DFLS Karl Friedrich Ramler. År 1938 kom ZLFT-2, vilken bestod av två stycken 245 m långa gascylindrar ihophållna av ett 40 meter brett och 100 meder långt ”flygdäck”, varav hälften utgjorde en ”hangar” och resten ”startbana”. Under gondolen satt en stor spaningsgondol, varifrån luftskeppet också styrdes.. Flygplanskomplementet utökades till hela 40 (i nödfall uppemot 80) Fieseler Fi 167 torped- och bombplan, vilka nu kunde landa och starta som på vilken flygplats som helst (om än med enormt stor försiktighet). Det största problemet med arrangemanget var att - för att spara vikt - hangaren bara bestod av ett golv och därmed var ut i den fria luften. Stor försiktighet fick iakttas när man förflyttade sig på däcket, ocg de skedde alltid med säkerhetslina. 16 personer dog när deras säkerhetslinor inte fungerade och de föll av däcket.

Tio stycken ZLFT-2:eek:r (Johann Jakob Bethmann-Hollweg, August Heinrich Hoffmann von Fallersleben, Richard Wagner, Gustav von Schmoller, Heinrich Hertz, Graf Zeppelin, Wilhelm Röntgen, Friedrich Wöhler, Friedrich Schiller och Johann Sebastian Bach) producerades fram till 1940, och opererade under hela kriget i Nordatlanten, där de sammanlagt kunde räkna in omkring 906 sänkta torpedbåtar (de flesta under krigets sista år), i utbyte mot förlusten av DFLS Friedrich Schiller (misslyckad flygplanslandning) och DFLS Richard Wagner (fientlig eldgivning). Den planerade ZLFT-3:an med en inre hangar med plats för uppemot 100 lätta bombplan och eldbeständig ballongduk kom dock endast till prototypstadiet innan den franska invasionen. Prototypen bröts sedan upp av fransmännen, och aluminiumet skickades in i den franska krigsindustrin.

fi167.jpg

Fieseler 167 - huvudbeväpning på de tyska hangarluftskeppen

Den tyska armén hade också genomgått flertalet förändringar sedan 1919, särskilt när det gällde doktrinen. Istället för att vara den offensiva armé som den varit vid första världskrigets utbrott var den istället en i huvudsak defensiv armé, vars huvudsakliga krigsplan (trots kraftiga protester från Heinz von Guderian) var baserat på de läxor som den tyska generalstaben [trott att de] lärt sig sedan 1914. I händelse av ett eventuellt krig med Frankrike skulle tyska trupper omedelbart ta upp positioner vid den så kallade ”Linie A”, vid den franska gränsen. Linie A förväntades maximalt hålla i en vecka inför ett fransk angrepp, varpå de snabbt skulle dra sig tillbaka till linje AB, AC och så vidare, tills de retirerat så långt österut som till Rhen och linje B. Bedömde generalstaben att den franska armén nu var tillräckligt utnött skulle ett motangrepp sättas in, om inte skulle de hålla sina positioner tills de trycktes ut från dem och retirera till linje BB och så vidare tills fransmännen var tillräckligt utnötta för att ett motanfall kunde sättas in.

Som Rowan Atkinson sade fanns det dock ett litet fel med planen: den var skitsnack.
Hela idén med lager efter lager av förberedda försvarslinjer var år 1940 hopplöst föråldrad, och bottnade i en total oförmåga hos det gamla gardet att förstå den moderna krigföringen; när Guderian och Rommel villa ta de gamla Panzer IV och de nya Panzer V och bryta igenom fiendens linjer svarade generalstaben att stormvagnen bäst användes för att understödja försvarande och framryckande infanteri. Inga investeringar gjordes heller i de lätta, flyttbara kulsprutor som den franska armén satte in – vad var meningen med dem, när du ändå bara skulle försvara till dess att fienden nötts ner så pass att en motattack inte skulle möta något större motstånd? Varför ha bärbara radioapparater, när de tyngre lätt kunde packas ner och köras iväg under en ordnad reträtt? Varför investera i kpisten, när vi inte ska rycka fram? Dessa och många andra föråldrade idéer plågade den moderna men ändå föråldrade tyska armén i maj 1940, när hela CHAINISTES vrede slungades ut över dem.

Guderian.jpg

Höll inte riktigt med
 
Last edited:
Inte för att jag vill vara elak, men jag känner att kvalitén på den uppdateringen inte är lika hög som det brukar vara. Det kan vara så att jag är skittrött och inte fokuserade mig tillräckligt..

Ska bli spännande att se vad som händer härnäst!
 
Van der Gent said:
Inte för att jag vill vara elak, men jag känner att kvalitén på den uppdateringen inte är lika hög som det brukar vara. Det kan vara så att jag är skittrött och inte fokuserade mig tillräckligt..

Ska bli spännande att se vad som händer härnäst!
Det är förmodligen endast denna. I ärlighetens namn, vem bryr sig om panzarmodeller? Men det är WWII, så lite får man ta.

Känner att Zucker kommer bli väldigt glad över kommentarerna denna gång. Jag tror att en ny uppdtering skulle vara bäst för oss alla ;)
 
Det var väl inte bara pansarmodeller...

Nej, men som sagt denna var av sämre kvalité än dom andra och dom andra håller nästan alltid väldigt, väldigt hög kvalité.
 
Egentligen skulle det ha varit en kort teknologisk inledning med fälttåget i Tyskland därefter, men nu blev det en lång teknologisk genomgång istället - jag ber om ursäkt, även om jag antagligen inte behöver göra det. Eftersom vissa av mina läsare efterlyst sådant får man nog ta skeden i vacker hand. (fast jag gillar idén med tyska Panthers år 1940 och Hangarluftskepp).

Jag ändrade också beteckningen från ZLHS till ZLFT för att Hangarfartyg på tyska heter Flugzeugträger, så förkortningen utläses Zeppelin LuftFlugzeugTräger.
 
Last edited:
Jag vill se en bild på dom fina luftsskeppen! :p Dysken kan ju göra en i paint, han är ju bra på sånt. :p
 
Zuckergußgebäck said:
Inte lönt jag fortsätter med det här. Det blir bara tråkigt.

Varför inte det? Du har många läsare som väntar ivrigt på nästa uppdatering. Jag är säker på att nästa uppdatering blir bra, det kommer bli krig och en massa sådant, det är ju sådant du lyckats göra väldigt spännande.
 
Zuckergußgebäck said:
Men det blir bara tråkigt.

För dig eller för oss?
 
Är jag den enda som tyckte uppdateringen var bra. Istället för att rusa genom historien så ger Zucker oss ett djup som man inte får i nån annan AAR. Tja, nån svensk AAR iallafall. Bra jobbat Zucker. Och förresten så älskar jag de små meningarna under bilderna... Kanske är konstig, men de är faktisk helt underbara då de knappt fyller nån funktion :D
 
Jag håller med, men jag svär att jag postade tidigare :confused:
 
DEL LXXIV

Den tyska generalstaben hade spenderat hela vintern 1939-1940 med att debattera exakt var fransmännen skulle komma att sätta in sitt anfall. De flesta höga officerare inom OKBW ansåg att det franska anfallet skulle komma att sättas in mot Nederländerna, varifrån de skulle svänga österut in i Federationen i ett försök att undvika de starka tyska befästningarna i Rhenlandet. De antog också att även om fransmännen snabbt skulle komma att ockupera Nederländerna skulle de snart fångas upp av de i hemlighet uppförda befästningsverken vid och mellan Ems och Weser, och den stora Armégrupp A som var förlagd där – en ståndpunkt som stöddes av det faktum att stora franska pansarstyrkor höll på att dras ihop i området runt Antwerpen. En minoritetsgrupp, bestående främst av Heinz Guderian och hans underordnade Erwin Rommel ansåg att fransmännen inte skulle genomföra något så uppenbart, utan trodde själva att de skulle försöka bryta igenom de starka befästningsverken i Rhenlandet i en klassisk chockkrigsmanöver såsom doktrinen ursprungligen formulerats av Guderian själv. OKBW ansåg (för första gången på länge) att det kanske låg något i det som Guderian och Rommel sade, och förstärkte därför den i Rhenlandet förlagda Armégrupp B och satte Guderian som befälhavare över den. En flyttbar reserv (Armégrupp C) med generallöjtnant Erich von Manstein som befälhavare skapades också, och skulle förstärka de frontavsnitt där fronten hotade att rämna samt skulle underlätta den planerade reträtten söderut. Den åttonde maj 1940 sköljde krigets vågor in över den Tyska Federationen i form av stora franska pansarformationer följda av infanteri till fots, men de kom inte på någon av de fronter som tyskarna hade förutspått.

manstein.jpg

Erich von Manstein

Under den första veckan i maj hade fransmännen genomfört världens största maskerad; pansar och infanteri hade på nätterna snabbt förflyttats från norra till östra Belgien, där de planerade att bryta igenom den tyska fronten på ett ställe där det inte fanns någon front – tyskarna räknade med att Ardennernas skogar inte skulle tillåta franska stormvagnar att avancera. Det var dock här som 2:a armén under marskalk Philippe Leclerc kraftsamlade för ett anfall som skulle få jorden att darra. Tillsammans med de 1:a och 3:e arméerna i Flandern och Alcase-Lorraine skulle de genomföra ett av världshistoriens största fälttåg någonsin.

På natten till den åttonde maj startade hundratals dieselmotorer på den västra sidan av Maas, och vid det första gryningsljuset bröt hela helvetet löst. Broarna över Maas erövrades inom bara några minuter inför ögonen på de förvånade tyska gränsvakterna, och franska stormvagnar rullade till tonerna från Marseljäsen över den flod som för några timmar sedan utgjort gränsen mellan Frankrike och den Tyska Federationen.
Gerd von Rundstedt och Heinz Guderian, vilka förde befäl över Armégrupp A respektive Armégrupp C fick snabbt nyheterna om det franska anfallet i området kring Arel (Arlon) och Lüttich (Liege), men gränsen mellan de två armégruppernas operationsområde var oklar, och ingen av dem visste vem som skulle marschera för att möta anfallet – den centralstyrda tyska armén tillät inga egna initiativ.

vonRundstedt.jpg

Gerd von Rundstedt överraskades totalt

De franska pansartrupperna anföll framåt med en otrolig fart, och övervann Linje A längs Maas snabbt, liksom linjerna AB och AC, vilka samtliga hade endast en förstärkt fredstidsgarnison istället för en hel armégrupp. Den tionde stod franska trupper redo att gå in i Rhenlandet och storma fram mot Koblenz och i förlängningen Köln, varvid de skulle kunna skära av de sydgående järnvägslinjerna och därmed kommunikationerna mellan Armégrupp A och Armégrupp B. Utan tydliga order från OKBW bestämde sig därför Guderian för att skicka Erwin Rommels femte pansarkår (bestående av tre pansardivisioner (14, 13, 19), vilka nyss utrustats med Panzer V och två infanteridivisioner (60, 198), huvudsakligen bestående av reservister) norrut för att försvara Aachen och de viktiga järnvägs- och telefonlinjerna i Rhenlandet.

Den tolfte maj slog Rommel till i vad som kom att kallas slaget vid Bitburg. I en överraskningsattack i det skogsklädda området väster om staden bröt Rommels pansartrupper snabbt igenom den franska nittonde kårens flank och hotade att totalt stoppa den andra arméns södra anfallsaxel. Leclerc fick panik och skickade snabbt trupper från andra anfallsriktningar för att stå emot detta anfall som han trodde skedde på armébas. Oturligt nog för Rommel bröt dock hans Panzer V:s snabbt sönder, och hans planerade anfall in i fransmännens bakre linjer avstannade totalt, och vad som en gång varit ett tyskt anfall blev snart en försvarsstrid, där tyskarna försvarade sig väl, men snart tvingades tillbaka av franska anfall, med resultatet att Leclerc fortsatte sitt anfall den femtonde, skar av de nord-sydliga järnvägarna och kommunikationslinjerna samt intog Koblenz två veckor efter kampanjens inledning. Härifrån kunde hans andra armé börja sprida ut sig och agera på djupet i tyskarnas linjer.

CHAINISTE.jpg

Operation Chainiste

När väl Koblenz fallit (och 2:a armén befann sig 150 kilometer inne i Tyskland) satte de Tassigny fas två av Chainiste i verket (intressant nog kallades denna operation för WACHT AM RHEIN, efter den gamla tyska kampsången, vilken blivit ganska impopulär efter 1871 och snart glömts bort av alla utom nostalgikerna och musikforskarna), vari man utnyttjade den stora förvirring som nu rådde inom den tyska armén genom att skicka fram 1:a och 3:e arméerna mot sina respektive mål.
I gryningen den tjugotredje maj landsteg franska fallskärmsjägare – trots att det franska luftherraväldet var tveksamt som bäst – vid flertalet viktiga broar över Rhen i Nederländerna, där de snabbt överkom de chockade garnisonerna och intog broarna. Där grävde de ner sig i väntan på de franska pansartrupperna, vilka beräknades kunna korsa södra Nederländerna endast på några få dagar och därmed ha helt intakta broar att korsa den strategiskt viktiga floden på. Fallskärmsjägare landade också i Baden, där de genomförde samma aktioner som de gjort i Storbritannien, nämligen att skapa så mycket problem som möjligt.

Som tidigare sagts väntade sig tyskarna att det skulle ta åtminstone en vecka innan fransmännen överkom linje A, men som det ofta är i krig så överlever inte planerna kontakt med fienden. Franska dykbombare av typen Potez 632 pulveriserade linje A på en flera kilometer bred sträcka, och franska pansartrupper och stormvagnsjägare tog sig igenom, tätt följda av infanteriet. För Guderian kom detta inte som någon överraskning, han lär istället ha muttrat att ”den djäveln stjäl mina idéer” innan han beordrade en reträtt bakåt mot nästa försvarslinje. Problemet för Guderian var, precis som det varit för britterna, att fransmännen var alldeles för snabba för att tyskarna skulle hinna retirera. Redan nio timmar efter stridernas början befann sig franska stormvagnar vid linje AB, där de endast mötte sporadiskt motstånd och pressade vidare framåt. De flesta av Guderians trupper var därför helt kringrända, och kunde bara vänta på att plockas upp av efterföljande franskt infanteri. Guderian bad om tillstånd att rekvirera förband från Erich von Mansteins Armégrupp A, men fick avslag från ett Berlin som troligtvis inte visste vad det gjorde.

fallskrmsjgare.jpg

Franska fallskärmsjägare i Nederländerna

Liknande händelser utspelade sig i Nederländerna, där det dock gick ännu lättare. Den nederländska armén hade litet förtroende för sin regering, och var dessutom utrustade med föråldrade vapen, något som särskilt märktes på pansarvärnet. Holländarnas pansarvärnskanoner kunde inte rå på de franska stormvagnarna, som helt sonika körde över försvaret, eller de delar av det som inte gav sig så fort de såg franska trupper. Redan sju timmar efter Wacht Am Rheins inledning nådde franskt pansar Rhen och upprättade därmed kontakt med fallskärmsjägarna. Tack vare att broarna var intakta kunde fransmännen fortsätta norrut mot Groningen och Amsterdam, för att sedan svänga in i den Tyska Federationen och Armégrupp A.

Armégrupp A stod under befäl av general Gerd von Rundstedt, en mycket kompetent general, men totalt oförmögen att stå emot den flod av stormvagnar som kom rusande mot dem. I teorin skulle Armégrupp A inte haft några problem att krossa fransmännen totalt; uppemot 70% av allt tyskt pansar låg förlagda här, och det var också här som den största koncentrationen av Panzer V-vagnar i hela Federationen fanns. Det största problemet för von Rundstedt var att hans stormvagnsförband inte var så fulltaliga som han önskat att de varit. Omkring 80% (i vissa enheter uppemot 95%) av hans Panzer V befann sig på verkstad, och hans Panzer IV med sin svaga pansarvärnskanon stod knappast någon chans mot de franska stormvagnarna. Von Rundstedt gjorde vad han kunde, men tvangs ändå till slut att överge hela A-systemet och retirera till linje B, bakom Weser. Den enda ljuspunkten för Armégrupp A var striden vid Edewecht på vägen mot Oldenburg. Den 29:de maj lyckades den tyska trehundrasextonde infanteriplutonen tvinga en fransk pansarspjutspets att stanna sin framryckning på fälten nordost om staden. Även om plutonen slutligen utplånades via luftanfall och franskt infanteri lyckades den – förstärkt med en Panzer V – förstöra fem franska stormvagnar och en stormvagnsjagare, varav två samt stormvagnsjagaren förstördes av infanterister med minor, pansarvärnsraketer och granater. Bland de trettiotvå (av 45 man i plutonen) som postumt fick järnkorset av andra och första graden denna dag utmärkte sig särskilt korpral Fritz Schröder, som ”utan en tanke på faran av sitt eget liv klättrade upp på en fransk stormvagn och kastade ner ett antal granater i luckan, varvid fordonet totalförstördes”. Fritz Schröder dog i explosionen. Av de 32 som dekorerades med järnkorset den dagen var det bara han som också fick riddarkorset.

FritzSchrder.jpg

Korpral Fritz Schröder

Striden vid Edewecht var dock endast ett bitet myggbett i sidan på den franska framryckningen, och den tredje juni stod det klart att den franska 2:a arméns norra och södra anfallsriktningar, i samverkan med 1:a och 3:e arméerna höll på att omringa armégrupp A och B. Först nu vaknade den tyska regeringen till allvaret i situationen, och beordrade fram armégrupp C för att hjälpa till vid de två omringade armégruppernas utbrytning och reträtt tillbaka till försvarslinje C. Armégrupp C bestod till större delen av nyinkallade reservister, med ytterst lite pansarstöd, och skulle ursprungligen ha använts som en förstärkningspool för de två andra armégrupperna. När den nu själv beordrades in i striden som en självständig armégrupp kunde det bara sluta på ett sätt.

Redan vid uppmarschen kom de under sporadiska bombangrepp från franska lätta bombplan, vilka visserligen ofta drevs bort av tyskarnas Willys, men som tjänade till att sänka stridsmoralen. Att vara under beskjutning utan möjlighet att slå tillbaka är mycket påfrestande, särskilt för nyinkallade soldater utan stridserfarenhet. När Armégrupp C väl nådde striderna skedde det oplanerat; de franska stormvagnarna befann sig mycket längre österut än beräknat, och redan efter första dagens strider höll von Mansteins styrka på att bryta ihop allteftersom franska pansarspjutspetsar trängde längre och längre in i armégruppen som saknade både eget pansar, artilleri samt kraftiga raketgevär.
Mitt under Armégruppens sammanbrott telefonerade Franz Halder, reporesentant för OKBW till von Mansteins högkvarter, där han frågade hur situationen var. Mansteins svar har gått ner i historieböckerna som: "situationen utmärkt, jag anfaller". Kort därefter vände han sig till sin adjutant och sade: "min center bryts sönder, högra flanken är på reträtt. Hur tar vi oss bäst härifrån?"

I Berlin var stämningen tryckt. Total mörkläggning rådde, och den femte juni, när franska trupper från 2:a armén nått så långt som Hannover och var på väg mot Magdeburg förklarades undantagstillstånd i staden. Hans Vogel och OKBWs generalstabschef Oskar von Hindenburg (son till Paul von Hindenburg) hade ingen som helst aning om vad de skulle göra. Armégrupperna A och B var splittrade upp i ett antal svaga och omringade grupper bakom fiendens linjer, och armégrupp C höll på att upplösas trots det faktum att den inte alls var omringad och endast varit i strid ett fåtal dagar. Den tyska federationen hade inte på långa vägar avslutat sin mobilisering (inkallandet av den 2:a reservklassen höll på att avslutas, och den 3:e väntade på sina inkallelsebrev), och som ett resultat var den tyska administrationen i uppror. Riksdagen höll också på att förlora tålamodet med Vogel, som verkade vara helt inkompetent när det gällde att försvara landet, något som också speglades i de breda massornas lager, där många ropade på en stark ledare som kunde rädda den Tyska Federationen.

riksdag.jpg

Riksdagen delade inte Hans Vogels syn på läget

Den åttonde juni, en månad efter att fientligheterna inletts kallades Hans Vogel inför riksdagen, där han tvangs förklara sitt handlande och varför franska pansartrupper siktats i Magdeburgs utkanter. Efter en timmes hård kritik, särskilt angående de socialistiska arménedskärningarna under mellankrigstiden förklarade riksdagen att de saknade förtroende för Hans Vogel, och rådde honom att avgå, vilket han också gjorde efter tre timmars vånda.
På inrådan av general Joseph ”Sepp” Dietrich beslöt riksdagen att inkalla den ärkereaktionäre (vissa ansåg gaullistiske) NVP-ledaren Hermann Göring som ny president, något som den gamle kavalleristen accepterade med glädje.
Göring tillträdde presidentämbetet vid en mycket känslig tidsperiod. De flesta militärstrateger inom den tyska generalstaben ansåg att kriget inte gick att vinna, och att den bästa utvägen skulle vara att sluta fred med Frankrike och ta del i den nya världsordningen (även protestantiska generaler höll denna position, något som de snart skulle komma att ångra), och liksom Mosley innan honom skickade Göring fredstrevare till de Gaulle, vars krav var ganska enkla: avsluta fientligheterna, låt franska trupper ockupera Federationen, och demobilisera den tyska armén.

Med samtliga tre armégrupper i oordning och i farozonen för att helt förstöras, och med franska pansartrupper i Magdeburg (Infanteriet i Hannover) fann Göring inget annat val än att ge efter för de Gaulles krav. Den femtonde juni 1940 slutade de tyska trupperna att göra motstånd, och den tjugonde kunde franska trupper slutligen marschera in i Berlin utan motstånd inför chockade Berlinare.
I Den efterföljande tyska kapitulationen tilldelades Göring ett litet område i södra Tyskland, vilket blev den kortlivade staten ”Fria Tyskland”, innan den upplöstes i december 1940 av den franska överkommissionären i Tyskland, gaullisten Joseph Dietrich, som fått Göring till makten. Göring relegerades till att bli en marionettfigur medan resten av Tyskland långsamt började inkorporeras i Frankrike.

JosephDietrich.jpg

Joseph "Sepp" Dietrich. Fransk Överkommissionär för Tyskland

Med den Tyska Federationens fall på lite mer än en månad stod Frankrike och därmed de Gaulle i juni 1940 som Europas obestridde härskare. I ett memorandum från juli 1940 förklarade de Gaulle att ”Alla andra Europas nationer kommer att falla det ögonblicket våra stormvagnar korsar gränsen” och att ”det enda hotet som står mellan oss och fullföljandet av Guds vilja är Kejsardömet Ryssland”. De Gaulle var dock ännu inte färdig att ta sig an den tyska björnen, och det fanns fortfarande fler nationer kvar att erövra i vad han såg som ett stort korståg för den sanna katolska tron. Det fanns nu ingen återvändo.
Deus Vult.