• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Hurra för Latinamerika! Det skulle inte gå att utelämna dem när katolisismen (svenskan är officiellt är fult språk) har en så central roll.

Innitzer.jpg
Är denna bild en orgelspelare från filmen Frankenstein eller något? Han ser bekant ut.

Kyrkans del i det hela är synnerligen intressant, detta har potential att splitra den ännu en gång. Ska bli spännande att se hur den överlever krigsslutet (såvida vi inte blir överaskade med en Fransk seger i ett krig, för det kan ju sannerligen inte hända)


Gullig. man kan tänka sig honom som en datahacker.


Han ser ut som någon från galenskaparna, i fiskemössa. Det ända han saknar är drag. Det är märkligt, du bygger upp en Argentinsk regional stormakt, men Brazilien får vara på Frankrikes sida. Jag kan nog misstänka vad som kommer hända efter kriget, men jag är på inga vis säker.


Hur ser denna ut med Vicky-skuggning?
 
Snake IV said:
Är denna bild en orgelspelare från filmen Frankenstein eller något? Han ser bekant ut.
Kaiserreich.


Kyrkans del i det hela är synnerligen intressant, detta har potential att splitra den ännu en gång. Ska bli spännande att se hur den överlever krigsslutet (såvida vi inte blir överaskade med en Fransk seger i ett krig, för det kan ju sannerligen inte hända)
Kyrkans roll efter kriget kommer onekligen att vara mycket annorlunda än vad den var i vår tidslinje.


Han ser ut som någon från galenskaparna, i fiskemössa. Det ända han saknar är drag. Det är märkligt, du bygger upp en Argentinsk regional stormakt, men Brazilien får vara på Frankrikes sida. Jag kan nog misstänka vad som kommer hända efter kriget, men jag är på inga vis säker.
Jag tycker nog också att han ser lite underlig ut, men Wikipedia tog upp honom som en av antisemiterna inom AIB. Brasilianskt mode är inte vad det har varit.
 
nice update, Zucker! :D

En uppdatering kvar till WW2.. :)
 
Förlåt får att jag frågar men vad är en mod?
 
LiberalSWE said:
Förlåt får att jag frågar men vad är en mod?
mod står för modifikation och är helt enkelt en ändring av originalspelet, stor eller liten.
se t.ex. denna tråd för ett exempel på hur det kan se ut :)
 
Men slarviga personer beskriver även de moderatorer som håller ordning på oss som moddar/mod/mods. Så när du läser nåt jag skrivit så bör du nog fråga vad jag menar :D
 
och zucker, om du fortfarande vill att jag ska göra en ny bild får du PM:a mig idag, och inte alltför sent.
 
Flooper X said:
men folket behöver den NU!
för jag är bara här idag :mad:
Japp, men jag reser till Malta i övermorgon kväll, så jag vill ge de som finns kvar nåt att läsa medan jag är borta.
 
Zuckergußgebäck said:
Japp, men jag reser till Malta i övermorgon kväll, så jag vill ge de som finns kvar nåt att läsa medan jag är borta.
Och hur länge blir du borta :mad: Nej, jag nöjer mig med att läsa gamla inlägg så länge och så får du ha det så bra på Malta. Säkerligen ett fantastiskt resmål :)
 
Du behöver nog ge oss en RIKTIG fet uppdatering om vi skall överleva medans du är borta. :(
 
NU med ny titelbild och ny, vacker musik. Jag hittade inget riktigt franskt som inte syftade på Pétain, så det fick bli Panzerlied från filmen Det Stora Slaget istället. Den förkroppsligar verkligen den nya blixtanda som finns inom den franska armén år 1939-40.
 
DEL LXXI

Sensommaren 1939 utmärktes främst av ökande spänningar mellan de olika fraktioner som bildats sedan 1932; på ena sidan stod de nationalintegralistiska nationerna Frankrike, Italien och Brasilien, och på den andra stod de mer eller mindre demokratiska länderna i den sjunde koalitionen, vilken leddes av Storbritannien och den Tyska Federationen. Under juni och juli började de Gaulle göra mer och mindre hotande rörelser sedan det forna (innan 1899) Belgien pacificerats och franska trupper totalt ockuperat landet. Dessa nya rörelser var främst riktade mot den Holländska Republiken och den Tyska Federationen, vilka fortfarande kontrollerade territorier som tillhört Frankrike innan freden i Trier.

Redan i ett tal i april 1939 hade de Gaulle förklarat att det enda sättet att hindra honom från att ta till ”extraordinära åtgärder” (något som han påstod att han själv ville undvika i det längsta) var att tillåta Frankrike att återta sina ”naturliga gränser”, en väldigt vag term som dock tolkades som ett anspråk på alla territorier väster om Rhen samt Nederländerna. Detta tal följdes snart upp av ett mer uttryckligt krav den tredje augusti 1939, då ”Frankrikes naturliga gränser” förklarades vara Rhen, Ems, Engelska Kanalen, Katalonien samt delar av RSI.
Från denna punkt framåt gick det neråt för freden i Europa.

Vissa personer i Europa hade fortfarande hopp om att behålla freden. Bland dessa fanns den nu åttioårige (och döende i magcancer) Jean Jaurès. Jaurès hade tack vare sin stora popularitet inom arbetarrörelsen skonats från den stora förrädarrättegången 1933, men istället landsförvisats och fått sina verk (särskilt Armée Nouvelle, eller som den heter på svenska - Demokrati & Militärtjänstgöring) brända på stora bokbål. Jaurès ansåg fortfarande att freden gick att rädda, men inte så länge Charles de Gaulle satt vid makten i Frankrike. Precis som han gjort år 1914 försökte han ställa till med generalstrejker i olika länder för att visa att Europas proletariat inte skulle tolerera att det än en gång sändes ut framför kulsprutorna för kapitalisternas vinning.

JeanJaures.jpg

En åldrande Jean Jaurés läser i den i Frankrike förbjudna tidningen L'Humanité

Precis som 1914 misslyckades 1939, kanske än mer katastrofalt den andra gången än den första. År 1914 hade delar av arbetarna i de olika länderna faktiskt gått ut i strejk, år 1939 blev strejken mycket ensidig, och härjade främst i koalitionen, medan den gaullistiska fackföreningen SPG självklart inte tänkte ta ut sina arbetare i strejk för fredens skull, och någon annan arbetarorganisation fanns inte i de Gaulles Frankrike. Jaurès rop om generalstrejk tjänade därför endast till att stärka Frankrikes ställning när koalitionens ekonomier lamslogs i två dagar mellan den femte och sjunde augusti. Generalstrejken avbröts så fort det stod klart att de franska arbetarna inte tänkte strejka, men skadan hade redan skett.

För en person med facit i hand står det vid det här laget klart att de Gaulle inte hade några som helst tankar på en fredlig lösning på den diplomatiska konflikt han själv skapat tidigt i augusti 1939, och att han med hela sin energi försökte knuffa Europa till krigets rand. Krig ville han ha, och krig skulle det bli. I ett internt PM daterat den femte augusti förklarade han att även om koalitionen gick med på hans krav skulle det endast placera honom och den franska armén i en mycket bättre position inför det krig som oundvikligen skulle komma.
Europas diplomater såg det dock inte så – de trodde att de visste att de Gaulle visserligen kom med oförskämda krav, men att det var krav som med diplomatins hjälp kunde tonas ner till något mer vettiga nivåer. De ansåg att Frankrikes Guide inte kunde vilja ha krig, han hade ju själv varit frontsoldat i den franska armén och varit utsatt för krigets fasor. Endast de som varit långväga från ett slagfält startade krig, hette det ju.

Problemet med detta var att de Gaulle ansåg att han aldrig känt sig mer levande under framryckningen genom den Nordtyska Federationen år 1914, och att han känt en sorts pervers njutning i att döda fiendesoldater. Nutida psykologer har också pekat på det faktum att de Gaulle var med under större delen av den franska framryckningen mot Berlin, men att han tillfångatogs innan han kunde uppleva den franska arméns första nederlag vid Potsdam och Brandenburg och den efterföljande reträtten till Elbe. De påstår att detta skapade en obalans i de Gaulles syn på den franska arméns förmågor eftersom han inte upplevde hur den besegrades annat än genom tidningsrapporter, vilka naturligtvis inte är lika verkliga som förstahandsupplevelser.

Arys.jpg

Fånglägret i Arys (Orzysz) i vilket Carles de Gaulle hölls

Drottning Maria III av Spanien – en utbildad psykoanalytiker – lägger i sin avhandling "De Gaulles Psyche – What Guided the Guide?" (Yale University Press, New Haven, 1953) fram teorin att de Gaulles redan existerande kroniska megalomani fick utslag i en tro att det var endast så länge han stred som den franska armén var segerrik, och att dess nederlag efter det att han tagits tillfånga berodde på att han inte befann sig i frontlinjen. Detta kan sedan – enligt Maria III – ha resulterat i ett sorts mindervärdeskomplex med skuldkänslor för att det var hans fel att Frankrike förlorade kriget och att han var tvungen att föra tillbaka henne till storhet för att ”bota” sig själv.
Vad som än låg bakom de Gaulles vilja att störta ner Europa i krig kan en sak vara säker: när de Gaulle bestämde sig för att något skulle hända, hände det.

Den sjätte augusti samlades delegater från hela den sjunde koalitionen för att befästa sin allians mot Frankrike, men inte särskilt överraskande var det inte särskilt många av staterna som faktiskt lovade att stå fast vid sina allierade. De enda som var riktigt entusiastiska om att upprätthålla alliansen var Storbritannien, Nederländerna och den Tyska Federationen. Spanien och flertalet balkanstater tvekade, och när USA och Ryssland förklarade sig ovilliga att gå i krig mitt under depressionen (USA) och under en känslig fas i landets uppbyggnad (Ryssland) föll den sjunde koalitionen så gott som ihop, och de enda som faktiskt stod kvar var Storbritannien, Nederländerna och den Tyska Federationen. Dessa länder fick visserligen löften om materialhjälp från Franklin D. Roosevelt och Alexei II, men någon direkt intervention kunde det inte vara tal om.

alexei-roosevelt.jpg

Alexei II och Franklin D. Roosevelt ville inte blanda sig i konflikten - än

Situationen hettade upp ytterligare den sjunde augusti, då franska trupper i Algeriet marscherade in i fristäderna Alger, Oran och Philippeville samtidigt som italienska trupper invaderade Tunis. De franska och italienska soldaterna utkämpade mindre strider under dagen med de få paramilitära poliser som koalitionen hade i staden innan dessa tvangs kapitulera efter ett kraftigt bombardemang från franska kanonbåtar.
Incidenten skapade en stor splittring inom den europeiska fredens sista hopp; Nationernas Koalition. NK hade dagen innan skakats av den sjunde koalitionens sammanbrott, och nu kunde de olika delegaterna inte komma överens om hur man skulle reagera. Vissa, som de ryska delegaterna förklarade att det trots allt rörde sig om fyra fristäder i Nordafrika som knappt var värda koalitionens uppmärksamhet, medan de nederländska representanterna skrek om att det hela var ett tydligt bevis på att de Gaulle och hans allierade inte hade någon som helst respekt för små nationers självständighet. De fick genast medhåll från den Tyska Federationen, medan Storbritannien under Neville Chamberlain tog en något mer pragmatisk hållning och mumlade något att kasta ett ben åt hunden.

Trots detta kom man överens om att den franska aggressionen var tvungen att fördömas, och ett ganska tamt uttalande utfärdades framåt kvällen, där Frankrike och Italien varnades från att göra ytterligare framstötar i Europa och övriga världen. Som svar reste sig de franska och italienska delegaterna upp, lämnade Genève och åkte tillbaka till Frankrike. De Gaulles svar blev att utfärda ett motultimatum nästa dag, i vilket han förklarade att den franska armén, flottan och flygvapnet stod redo att inleda krigshandlingar mot den Tyska Federationen om hon inte inom 24 timmar fick tillbaka de territorier som var rätteligen hennes. På kvällen den nionde augusti stod det klart att varken den Tyska Federationen eller något annat land tänkte ge upp något territorium till Frankrike. Klockan 21:15 den nionde augusti 1939 höll de Gaulle ett tal till de olika medlemmarna av den sjunde koalitionen i vilket han förklarade att ”Senfärdighetens era av halvmesyrer, av blidkande utvägar och hukande förhalning lider mot sitt slut. I dess ställe står Ni nu inför en tid av konsekvenser.”

degaulletal.jpg

Guiden talar i radio om för världen att konsekvensernas tid anlänt

Klockan 21:30 gick ett radiomeddelande ut till samtliga enheter i de franska väpnade styrkorna. Meddelandet bestod endast av ett enda ord: ”HÉSITATION”. Fem minuter senare dundrade tusentals flygplansmotorer igång på flygfält i norra Frankrike, varifrån de bar sin dödliga last av fallskärmsjägare mot ett ovisst mål.
En tjugoårig vapenvila var över. Discordia lyfte från franska flygfält, baracker och stormvagnsgarage och flög ut över Europa.
 
Last edited:
Dags för WW2, Dun dun dun duuuuun.... :D
 
Nu kommer vi få se Franska framryckningar, tyska felsteg och kanske till och med en franks landning på de britiska öarna. Minns denna stund, mina herrar, den kommer inte återkomma.

:p
 
Underbart. Magnifikt. Låt de franska flygvapnen sätta Europa i skräck. Äntligen är det dags för ett nytt krig och denna gången skall det gå rätt till :D


Finfin uppdatering förresten ;)
 
Jag tycker det är synd att du inte tagit med ngt om den franska flottan under uppdateringarna, vad dom har byggt, vad dom har satsat på nu under mellankrigstiden, hur stor/liten är den osv. Men du får återgälda mig genom att ta upp allt om flottan i nästa uppdatering. :D

Edit: Synd att Holland lär falla så enkelt nu. :(

Henning said:
Undrar om striden kommer se ut ungefär som WW1..Om Frankrike når Berlin lär väl ändå Ryssarna ingripa..får man hoppas :D .

Ryssland kommer att bli frankrikes undergång.
 
Van der Gent said:
Ryssland kommer att bli frankrikes undergång.
Är det inte dags för Japan att möta sin undergång i Ryssland? Ett storskaligt krig mellan Frankrike och Ryssland borde snarare betyda Rysslands undergång. Ett utnötande krig mot en stark militär med en förtryckartsar vid makten i mordernare tider lär ge revolution.
 
Om inte Tyskland klarade Ryssland i WW2 ska väl inte Frankrike göra det heller..det kommer att vara ännu svårare med logistiken antar jag. Men å andra sidan har väl inte den ryska industrin utvecklats i samma takt som den sovjetiska gjorde.