• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
OBS! Krimkriget OBS!

Armén är nästan stark nog att besegra Ryssland själv, lite starkare än Österrikes men svagare än Frankrikes
Vad ska Preussens roll i Krimkriget vara?
  1. Neutralitet!
  2. Stöd Turkarna!
  3. Stöd Turkarna i fall både Storbritannien och Frankrike gör det
  4. Stöd Turkarna i fall Storbritannien, Frankrike och Österrike/Sverige gör det!
  5. Stöd Ryssland!
  6. Stöd Ryssland bara om det ger oss tillfälle att anfalla Österrike!
  7. Stöd Ryssland om Storbritannien och Frankrike inte går med!
  8. Stöd Ryssland om det ger oss tilfälle att anfalla Österrike och om Frankrike inte går med!
  9. Stöd Ryssland om det ger oss tilfälle att ta Skåne! Om Sverige är neutralt, stanna utanför Krimkriget och befria Skåne i ett separat krig!
Stöd Ryssland om det ger oss tilfälle att anfalla Österrike och om Frankrike inte går med. Annars, Stöd Turkarna

(8/2 med andra ord)
 
Det är dags att ge uttryck för Drang nach Osten!
Jag håller förvisso med, hellre Drang nach Osten än Drang nach Süd-Schweden men torde inte det vettigaste vara att invänta de franska, brittiska och österrikiska reaktionerna? Med tanke på att krig ha en tendens att ruinera ekonomin och att bedömningen var att Preussen NÄSTAN kunde besegra Ryssland själv så känns det som om en bundsförvant är behövlig, förslagsvis i form av Österrike. Då jag inte ger mycket för turkarnas militära kapacitet, för i är väl bekanta med uttrycket Europas sjuke man beträffande sultanens läge?
 
I händelse av krig mot Ryssen, vad bör vara vårt mål?


Rent krigsstrategiskt bör Preussens mål vara tvåfaldigt. Huvuddelen av armén ska sakta trycka tillbaka ryssen genom Polen (om armén är stark nog skulle en kniptångsmanöver i Polen vara positiv).
När väl england har massakrerat rysslands östersjöflotta ska en mindra styrka skickas upp för att genomföra en invasion av St:petersburg från havet.

Målen för territoriella erövringar bör begränsas till ryska Polen.


Det bästa vore dock en invasion av österrike, ett blixtanfall genom Böhmen mot Wien. De teritoriella kraven vore i detta fallet helt enkelt Böhmen och Österrikiska Schlesien. Detta vore bättre än krig mot ryssland eftersom vi då får tag på tyska POPs istället för polska/baltiska.
 
Det bästa vore dock en invasion av österrike, ett blixtanfall genom Böhmen mot Wien. De teritoriella kraven vore i detta fallet helt enkelt Böhmen och Österrikiska Schlesien. Detta vore bättre än krig mot ryssland eftersom vi då får tag på tyska POPs istället för polska/baltiska.

Även Mähren bör väl ses om ett mål, då området har en ganska stor tysk befolkning. (?)
 
Även Mähren bör väl ses om ett mål, då området har en ganska stor tysk befolkning. (?)

Böhmen och Mähren är samma delstat i Victoria, jag kommer betrakta dem som en enhet. :mad:
 
Böhmen och Mähren är samma delstat i Victoria, jag kommer betrakta dem som en enhet. :mad:

Men provinsen heter väl dock Böhmen och Mähren i spelet?
 
Krimkriget har börjat!
Krimkriget.jpg


Efter att Frankrike och Storbritannien förklarat krig emot Ryssland och Österrike förklarat neutralitet, bestämmer sig Preussen för att ingriga på Turkiets sida
Krimkriget1.jpg


Uppmuntrade av Preussen och Frankrike så går även Sverige med.
Krimkriget2.jpg


De Preussiska truppernas första kontakt med fienden sker vid Lodz
Krimkriget3.jpg


Annars så möter vi förvånansvärt lite motstånd, inte förens i trakten av Litauen ser vi en större styrka ryska trupper
Krimkriget4.jpg


Det är inget problem för det preussiska militärhögkvateret
Krimkriget5.jpg


Krimkriget6.jpg


Krimkriget7.jpg


Sverige klarar sig också mycket bra mot den Ryska fienden, hela Finlands västkust ockuperas
Krimkriget8.jpg


Preussiska trupper tar St:petersburg!
Krimkriget9.jpg


En överblick över hela Europeiska Ryssland. Jag misstänker att de ryska soldater som borde stoppat de tyska och svenska framryckningarna istället är i söder...
Krimkriget10.jpg


Krimkriget11.jpg


Tsaren blir tillfångatagen av preussiska soldater när han försöker fly mot Moskva, i utbyte mot att Preussen medlar mellan Ryssland och England, Frankrike och Turkiet så får Preussen en strategiskt viktig del av västra Polen
Krimkriget12.jpg




Von Sling-Shottingen och Von Zuckergußgebäck är båda lite missnöjda med hur små de preussiska landvinningarna var, men Van der Gent (holländare) påpekar att Storbritanniens regerings gläds åt vår ödmjukhet och att Ryssland är mycket tacksamma

(Provinserna var i stort sett värdelösa, däremot så fick Preussen 70 prestige av denna seger :cool: )
 
Fantastiskt. Du borde tagit mer dock ;)
 
Fantastiskt. Du borde tagit mer dock ;)

Det enda de polska provinserna innehåller är upproriska polacker...
De har dessutom en mycket mindre befolkning än i verkligheten, så de går inte att mobilisera i en stor armé....
På detta sett så fick jag en rejäl skjuts i prestige och inga stygg-pojke poäng innan jag är redo att klara av alla som blir upprörda.

Jag har faktiskt inte hunnit börja spela vidare, men jag får nog till en uppdatering under veckan. Men vad ska hända då?
  1. Anfall Österrike!
  2. Anfall Frankrike!
  3. Anfall Sverige!
  4. Lura av holländarna fler provinser/pengar!
  5. Kolonier!
  6. Ta det lungt och gör som eventserna vill...
  7. Events+Kolonier+???=Profit!
 
Det enda de polska provinserna innehåller är upproriska polacker...
De har dessutom en mycket mindre befolkning än i verkligheten, så de går inte att mobilisera i en stor armé....
På detta sett så fick jag en rejäl skjuts i prestige och inga stygg-pojke poäng innan jag är redo att klara av alla som blir upprörda.

Jag har faktiskt inte hunnit börja spela vidare, men jag får nog till en uppdatering under veckan. Men vad ska hända då?
  1. Anfall Österrike!
  2. Anfall Frankrike!
  3. Anfall Sverige!
  4. Lura av holländarna fler provinser/pengar!
  5. Kolonier!
  6. Ta det lungt och gör som eventserna vill...
  7. Events+Kolonier+???=Profit!

3. Du ska ta Skåne!
 
Jag har faktiskt inte hunnit börja spela vidare, men jag får nog till en uppdatering under veckan. Men vad ska hända då?
  1. Anfall Österrike!
  2. Anfall Frankrike!
  3. Anfall Sverige!
  4. Lura av holländarna fler provinser/pengar!
  5. Kolonier!
  6. Ta det lungt och gör som eventserna vill...
  7. Events+Kolonier+???=Profit!

1, 2 och 3. Storkrig ska det vara! :p
I annat fall så låter väl egna kolonier fint. 5!
 
Jag röstar på 7, där ???-biten utgörs av 4