• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

The Wookiee

Inactive
87 Badges
Nov 29, 2004
2.388
39
  • Magicka 2
  • Sword of the Stars
  • The Showdown Effect
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Mount & Blade: Warband
  • Pillars of Eternity
  • Semper Fi
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Hearts of Iron IV Sign-up
  • IPO Investor
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Hearts of Iron IV: Colonel
  • Hearts of Iron IV: Field Marshal
  • Hearts of Iron IV: No Step Back
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Arsenal of Democracy
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Cities in Motion
  • Crusader Kings II
  • Darkest Hour
  • Deus Vult
  • Diplomacy
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Lead and Gold
  • Magicka
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria: Revolutions
logo.jpg


Det Stora Nordiska Kriget är ett multiplayer-game med spelare från vårt forum och från fz.se.

Den första omgången är nästa söndag, den 13e juli, klockan 18.00 till 22.00. Därefter spelar vi varje söndag (om den allra största majoriteten kan).

Listan på spelare (följt av nationen de valt i första hand, sedan andra och tredje)

Vi behöver fortfarande spelare för Österrike, Polen och Moskoviet (i den ordningen). theFreeman, kan inte du spela Österrike istället för Burgund? De är mycket viktigare än Burgund :( Alternativt att Wetew byter från Portugal till Österrike, men då blir nog Kastilien på tok för starkt i den nya världen...



Varje söndag samlas de som kan i FZs irc-kanal på quakenet (#fz). För er som inte är bekanta med IRC - oroa er inte - det är ganska simpelt. Börja med att ladda ner mIRC, ett populärt IRC-program. De har en guide på sin hemsida, som hittas här. Mellan steg 2 och 3 klickar ni på Servers under Connect och trycker på QuakeNet och sedan Random Server (borde vara längst upp). Efter det kommer ni tillbaka till rutan på steg 2, och kan trycka på Connect. I rutan på steg 3 skriver ni #fz och trycker på Join, och voilá så är ni inne i Fz:s irc-kanal.

Reglerna för spelet:
  • Förbjudet att döpa om kolonier och provinser
    Det här är för att alla ska veta vart provinserna är med lätthet, och för att namnen ska vara relevant till spelet.

  • Förbjudet att förhandla till sig en fred med ett högre värde än din War Score
    Det finns en bugg i 3.0 där nationer (mest natives, som Inca etc.) med hög War Exhaustion inte bryr sig om War Score-gränsen bara för att de har såpass hög WE (war exhaustion). Det är då till exempel möjlighet att förhandla till sig en fred värd 100%, medan din war score kanske bara är 50%. Det här är MYCKET VIKTIGT att det följs. Bryter du mot den här regeln blir det allvarliga följder! OBS. att det här gäller endast mot ai:n

  • Ha kul

Försök också att tänka på att vi ska spela spelet i 422 år, och tanken är att alla ska vara med från 1399 till 1821. Jag försöker inte säga hur ni ska spela - men försök vara något resonliga...

Om ni inte har möjlighet att vara på IRC 17.45 av någon anledning så kommer jag lägga upp ip-adressen här också, i tråden.
 
Last edited:
Världskartor:
Notis: Österrikes vasaller är per default samma färg som det tomma på världskartan, så jag har gett dom en mörkgråare färg. Det kan vara svårt att se, men det är bättre än att dom inte syns alls

Sparfilen:
Ladda ner sparfilen i förväg så jag slipper ladda den när vi ska köra nästa omgång. Kika inte på inte andra spelares länder, bara ditt egen. Det är däremot okej att kolla på ledgern för att jämföra statistik (arméer, inkomst etc)
 
Last edited:
eu3_FRA_flag.png
Empire Francais
eu3_FRA_flag.png

1488


15px-Blason_France_modernesvg.png

Cartes de l'avant:
france1488_worldmap.png
france1488_europe.jpg

T. v. Frankrike i världen, t. h. frankrikes intressesfär i Europa (markerad i röd färg)


15px-Blason_France_modernesvg.png

Intérêts Français
  • Alla områden med Fransk kultur (cosmopolitane, burgundian etc.)
  • Gränsområdena runt Frankrike i Europa (undantaget pyréneerna)
  • Frankrike hävdar äganderätt över nord- och västafrika (undantaget spaniens land i nordafrika)


15px-Blason_France_modernesvg.png

Alliances:
Sverige (tillfällig allians)​


15px-Blason_France_modernesvg.png

Le gouvernement:
france1488_nationalideas.jpg

National Bank, Quest for the New World, Land of Opportunity
 
Last edited:
eu3_CAS.gif
Reino de Castilla
eu3_CAS.gif


15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Karta över Kastilliens besittningar:


karta-2.jpg


15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Monarklista:

Rey de Castilla, Enrique III, 1390-1425
Rey de Castilla, Juan II, 1425-1442
Rey de Castilla, Juan III, 1442-1453
Rey de Castilla, Enrique IV, 1453-1469
Rey de Castilla, Carlos I, 1469-1488
Reina de Castilla, Juana I, 1488-1507
Reina de Castilla, Isabel I, 1507-

-----------------------
Rey de Castilla och Reina de Castilla = kung och drottning

15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Allianser:

Den Atlantiska Alliansen (Storbritannien)

15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Nationella idéer:

NationalBank-1.jpg
qftnw.jpg
LoO.jpg


National Bank
Quest for the New World
Land of Opportunity


15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Diplomatisk intressesfär:
Kastilliens intressesfär sträcker sig över den Iberiska halvön och det barbariska norr delarna av Nordafrika.
I den Nya Världen räknar Kastillien de Atlantiska Öarna och den södra kontinenten i väst.

15px-Escudo_Corona_de_Castilla.png

Kungöranden:

Kastillien är beredda att dra upp diplomatiska gränser i den Nya Världen.
Dessa gränser skall bestämmas mellan de nationer som för nuvarande är närvarande i området.

 
Last edited:
Karta över Österikes domäner

Monarklista:
Albrecht

Allianser:


Vi visar våran Lojalitet till de heliga romerska rikets Kejsare

Önskar även en fredlig lösning mellan Frankrike och Burgund och England

Mål

Bli Kejsare över de heliga Romerska riket och ena detta till en centraliserad stat!

Se till att Frankrike inte mobbar de tyska småstaterna!

Stoppa Italienska övergrepp i Kroatien!
 
Last edited:
Osmanska Imperiet
"In the name of the prophet we will destroy the infidels and reclaim the land of our ancestors."​


1399​
orsm1rd8.jpg

1428​
kartajt4.jpg

1465​
namnlsft1.jpg


Grönt: Osmanska Imperiet då vi börjar.
Rött: Områden som ska erövras snarast möjligt.
Gult: Det som senare ska läggas till imperiet.

Monarklista:​
Bayezid 1 (1399(1389) - 1402)​
Yakub 1 (1402 -1411)
Mehmet 1 (1411 - 1423)
Selim 1 (1424 - 1427)
Alam 1 (1427 - 1429)​
Suleyman 1 (1429- 1435)​
Selim 2 (1435 - 1442)​
Förmyndare (1442 - 1446)​
Mehmet 2 (1446 - 1451)​
Ahmet 1 (1451 - 1461)
Ahmet 2 (1461 -)​

Diplomati

Allianser:​
Mamelukerna​


Vasaller:​
Trebizond (1 provins)

Mål:

*Erövra Kreta
Problem: De är allierade med timuriderna.

*Erövra Ragusa
Nemas problemas

*Göra Svarta havet till ett innerhav.

Klarade mål:
*Ta Konstantinopel, dvs utrota Bysans
Staden under belägring just nu

*Erövra Cypern
Problem: Inget som inte kan överbyggas.



Meddelanden:
lyckad runda!
 
Last edited:
Jag kan. Slutar jobbet klockan 17:00, så det bör inte vara några problem...

Vi behöver några till forumiter märker jag. Ska se om man kan ragga upp någon som missat denna tråd.
 
theFreeman said:
bror min kan ej
Kan du den här första, viktiga omgånge spela Kastilien? Det är mycket viktigare att ha Kastilien med än Burgund. Jag rör inte Burgund första omgången isåfall.

Wetew said:
Jag kan. Slutar jobbet klockan 17:00, så det bör inte vara några problem...

Vi behöver några till forumiter märker jag. Ska se om man kan ragga upp någon som missat denna tråd.
Gör så :)
 
Wookiee, du kan ju alltid göra lite reklam för detta mp. Det verkar fortfarande att många skandinaver inte känner till detta subforum, eller att de undviker det av andra skäl.
Att vi behöver en Österrikare och en Kastilier är självklart. Burgund är väl sekundärt jämfört med de två länderna.


Edit: Jag känner mig ensam som har gjort iordning en huvudpost om mitt Portugal :(
Och Freeman, har inte din brorsa nåt namn? Eller ett nick överhuvudtaget ;) :p
 
Last edited:
Det skulle vara väldigt användbar information om ni kunde ha berättat redan i titeln om detta är EU2 eller EU3 med vilken expansion och version och så vidare. För de flesta människor är det väldigt irriterande att dyka upp i en sån här tråd utan att se ett ord där det nämns. Inte undra på att ni då får problem med att få ihop folk.

Men jag kan tänka mig att vara med, beroende på vilken version av vilket av spel det här är.

Den här söndagen är jag dock otillgänglig under det mesta av dagen. Däremot har jag sommarlov nu fram till en bit in i mitten av augusti, så annars lär tider inte vara något problem fram till dess.
 
Samilou said:
Det skulle vara väldigt användbar information om ni kunde ha berättat redan i titeln om detta är EU2 eller EU3 med vilken expansion och version och så vidare. För de flesta människor är det väldigt irriterande att dyka upp i en sån här tråd utan att se ett ord där det nämns. Inte undra på att ni då får problem med att få ihop folk.

Men jag kan tänka mig att vara med, beroende på vilken version av vilket av spel det här är.

Den här söndagen är jag dock otillgänglig under det mesta av dagen. Däremot har jag sommarlov nu fram till en bit in i mitten av augusti, så annars lär tider inte vara något problem fram till dess.
Det kan vara så att den infon redan råkats ge i både FZ:as forum och i den tidigare tråden Eu3 in nomine mp och därför missats i denna tråden. Självklart inte lätt för dig att veta. Vi kommer köra Eu3:IN (vilket betyder att man måste ha NA också)
 
Samilou said:
Men jag kan tänka mig att vara med, beroende på vilken version av vilket av spel det här är.

Den här söndagen är jag dock otillgänglig under det mesta av dagen. Däremot har jag sommarlov nu fram till en bit in i mitten av augusti, så annars lär tider inte vara något problem fram till dess.
EU3 IN 3.0 är versionen. Vilket land kan du tänka dig spela? Vi behöver en spelare för Österrike, Polen och Moskoviet (helst Österrike). Första omgången blir först nästa söndag, den 13e.
 
Wetew said:
Det kan vara så att den infon redan råkats ge i både FZ:as forum och i den tidigare tråden Eu3 in nomine mp och därför missats i denna tråden. Självklart inte lätt för dig att veta. Vi kommer köra Eu3:IN (vilket betyder att man måste ha NA också)

Ja då kan jag inte delta, jag är oerfaren när det gäller EU3 (det är en enorm viljeansträngning för mig att ens dubbeklika på EU3:NA-ikonen på mitt skrivbord, jag finner det fasansfullt tråkigt, kan bara inte komma in i det). In Nomine har jag inte.
 
Last edited:
Och så har Wookiee använt sin Wookiee-expertis och ändrat titeln på tråden. Bra jobbat! Varför inte lära ut lite av de där hemliga kunskaperna ;)


Edit: Wookiee! Jag läste precis din AAR, bra läsning för övrigt, och la märke till de underbara små sköldarna som du "lånat" från wiki. Du vet vad detta innebär väl? Jag bara måste göra om min post ovanför nu :p
15px-
 
Last edited:
Byter till Österike fråga är hur bra Ain sköter första omgången om jag spelar Kastillien ;)