• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Flooper X

Field Marshal
40 Badges
Mar 26, 2006
2.986
0
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Europa Universalis: Rome
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • Rome: Vae Victis
  • 200k Club
  • 500k Club
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Victoria: Revolutions
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Stellaris
  • Stellaris Sign-up
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Prison Architect
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
Så kommer den äntligen, denna bollnäs om Bollnäs, staden vars öde det är att bli något stort. Som en bollnäs, till exempel.

Redan när begreppet Bollnäs myntades bestämde jag mig för att göra en liten mod till paradox bästa spel*, med syftet att göra en bollnäs om denna mod.
Moddens huvudsakliga inslag är landet Bollnäs, beläget i norra Svealand.
För att göra denna bollnäs lite mer intressant beslutade jag mig även för att tiodubbla landets/stadens proletära befolkning, samt hämta in några Finnar som kunde bli Finlandssvenskar (eller Finlandsbollnäsare). Jag gjorde även ett tiotal events för att göra Bollnäs politik mer intressant, tyvärr verkar det inte som om något av dem fungerar. :)()

Nåväl, Bollnäs anno 1835 ser ut på följande vis:

karta1.png

Som ni ser saknar Bollnäs en armé, däremot har vi en stark hotbild från de onda svenskar som fram tills nyligen ockuperade vårt fina rike. Detta är negativt.

Bollnäs har dock ganska många andra fördelar, som inte syns på kartan:
Bollns.png

Här ser ni den karakteristiskt höga befolkningen (ni skulle sett vilken sorglig syn Bollnäs var innan). Ni ser även att Bollnäs är en ganska så liberalt utformad demokrati med extrem Konservativ dominans (detta är på grund av alla oupplysta bönder som utgör ~95% av befolkningen)
De konservativa tror som tur är på den fria marknaden, så det räcker med att jag har låga skatter för att ekonomin ska blomstra. Det vill säga, låga skatter för de 3000 kapitalisterna. Som ni även kan se har Bollnäs nämligen ett väldigt välutvecklat progressivt skattesystem: Ju mer du tjänar, desto mindre behöver du betala! Detta borde sporra de där oupplysta bönderna till nya ekonomiska höjder (och framför allt: göra dem till liberaler).
Den som har ögonen med sig ser även att finnarna arbetar med fiske, detta beror endast på mina dåliga moddningsfärdigheter. De är fortfarande knutna till RGO:et i deras gamla hemprovins (Turku, tror jag). De tjänar dock pengar åt mig, så jag klagar inte :D

Så, med detta som utgångspunkt är det dags för Bollnäs att ta sig an Sverige, Europa och Världen.
Mot Oändligheten!





_____________________
*Självklart talar jag om Victoria
 
Hurra! Denna Bollnäs-bollnäsen har jag länge väntat på! Lycka till. :D
 
Denna Bollnäsbollnäs bollnäs-Bollnäs verkar vara ett trevligt Bollnäsbollnäs-Bollnäs att göra en Bollnäsbollnäs-Bollnäsbollnäs av!
 
Last edited:
Denna Bollnäsbollnäs bollnäs-Bollnäs verkar vara ett trevligt Bollnäsbollnäs-Bollnäs att göra en Bollnäsbollnäs-Bollnäsbollnäs av!
Gesundheit.
 
Men ligger inte Bollnäs i Norrland? Och hur blev det katolskt egentligen? :confused:
Nåväl, Bollnäs!
 
Leve bollnäsen om Bollnäs!
 
Trots att det är helt OT, så kan jag berätta att utöver att det betyder "hälsa" på tyska så är det även en fras man säger när någon nyser. Som prosit med andra ord...
 
Jaså? Eftersom Phille använde Google Translate så antog jag...

Anta aldrig saker! Även om du hade skäl :D *Gesundheit på tanken av Google T*