• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

unmerged(17489)

General
Jun 7, 2003
2.475
7
200px-Bandera_de_Reino_de_Navarra.svg.png


Navarra - EU2 1492




Om man kollar på en europakarta från slutet av 1400-talet och fokuserar på området kring Pyrenéerna ser man ett gult hav i söder som representerar det rika Spanien medan det norrut är blått så långt ögat kan nå, och i det landet bor de starka fransoserna. Bergskedjan utgör gränsen mellan jätterikena, och har ofta varit skådeplats för flera stora konflikter de två emellan.

Pyreneerna.png

Men så finns det även, om man tittar än noggrannare, en liten brun fläck i mitten också, och detta är det stolta lilla kungariket Navarra. Inklämt mellan de två jättarna har det baskiska folket stått emot iberianska och frankiska försök att tvinga dem till underkastelse ända sedan kungariket bildades på 800-talet.

armyofnavarra.png

Kungen där heter Juan II d’Albret och är sämre befälhavare än en random tiggare upplockad från Pamplonas gator (2-2-2) men har, övertygad om sin egen förträfflighet, ändå valt att leda Navarras styrkor. Åtminstone så länge det råder fred och de inte behöver användas till något annat än att imponera på hovdamerna och sin fru med de 40 enorma navarranska kanonerna. Även i Pamplona finns det nämligen saker man ibland ser sig tvingad att kompensera för, och den bruna avlånga plätt i Pyrenéerna som Juan styr över är ju tyvärr inte den största plätten i världen direkt. Ännu, det vill säga!

relations.png

Juan d’Albret är ovän med spanske kungen (-162), som dessutom gör anspråk på vårt territorium och därmed har ett casus belli på oss. Relationen med Frankrike är bättre (+15!), men å andra sidan är gränsen bara en tredjedel så lång och det råder tvivel om hur mycket hjälp Frankrike skulle kunna hinna vara i händelse av en spansk invasion, innan Pamplona fallit och Juans så stolta kungarike redan gått i graven.

Förutsättningarna för Navarra kunde med andra ord vara bättre, men hur tråkigt hade inte det varit? Välkomna till en EU2-AAR om Navarra under upptäcktsresornas tid. :)
 
Last edited:
Mycket intressant indeed!
 
Det ska nog gå bra; Spanien har ju fullt upp med Granada i början ;)
 
Krigsförberedelser


Som sagt så var relationen med spanske kungen extremt låg, vilket var det absolut största hotet mot Navarras existens. Frankrike på nordfronten hade visserligen en större och starkare armé, men verkade vara ganska lugna och var dessutom upptagna med anspråk de hade i Italien. Spanien hade däremot efter att ha kastat ut muslimerna från Europa och blivit bästa vänner med Portugal bara ett håll att vända sig.

Kungen hade därmed två val. Antingen att slåss för sitt rikes existens, helst då med någon mäktig allierad vid sin sida med tanke på Juans tvivelaktiga skills på slagfältet, eller att försöka göra allt i sin makt för att förmå Spanien på annat sätt att låta bli att erövra sin lilla granne på mark som de ansåg som deras. En svår men inte omöjlig uppgift för en någorlunda diplomat (6) med 250 dukater på fickan. Juan levde efter mottot att hellre böja sig fram än att illa fäkta, så valet blev ganska solklart. Kruxet var att det inte fanns någon diplomat tillgänglig vid det navarranska hovet ännu, så tills vidare kunde han inte göra annat än att bita på naglarna och be till Gud att ha överseende med hans utsvävningar.

Ett annat problem för det lilla landet var att deras armé var alldeles för stor jämfört med vad man var kapabel till att finansiera. Kostnaden per månad för Juans "rikesförstorare" på 100% underhåll var 7,4 dukater, hisnande drygt fem gånger mer än vad man kunde beskatta Pamplonas befolkning med under en månad.

budget-1.jpg

Även Juan insåg att detta var ohållbart, och 6000 infanterister fick sparkas från den navarranska armén. Juan fick gå i celibat och fick därmed ännu mer tid att bita ännu mer frenetiskt på naglarna medan han hoppades på att Madrid inte märkt att Navarra nu var näst intill försvarslöst. Myntverken i Pamplona gick på högvarv, och inflationen skenade.

Den första april kom den första diplomaten till Juans hov, och han skickades omedelbart till Madrid med en gåva på 110 dukater. Juan andades något lugnare men än var faran inte över. Den första juli kom och gick dock nästa, och äntligen började Madrid se lite vänligare på sin nordliga granne. I december blev det giftermål och januari nästa år blev Navarra accepterad in i den spanska alliansen med England och Milano. Juans naglar kunde dra en lättnadens suck.

Men hans dåliga självförtroende höll i sig. Landet var nämligen på kartan fortfarande inte mycket större än naglarna han i ett års tid bitit ned och dess skattkistor var nu tömda. Det skulle ta tre år innan man ens fick tillräckligt för att uppgradera Pamplonas fogde för att kunna få ut mer pengar av det baskiska folket och bristen på köttsligt umgänge gjorde honom alltmer rastlös under tiden. Han beslutade sig för att han var tvungen att återupprätta den navarranska arméns heder, och för att slippa göra det själv (och då med största sannolikhet misslyckas) tog han kontakt med sin svåger för att be om hjälp.

Drottningen av Navarra, Katrin av Foix, hade en bror som skördat stora framgångar och dessutom utvecklat ett intensivt hat mot fransmän som befälhavare i Italien under de italienska krigen, och Juan lyckades efter några månaders uppvaktande övertala honom att komma till Pamplona.

Borgia.png


borgiastats.png

Juan drog sig tillbaka till sängkammaren med påstådd halsfluss och lämnade tillfälligt över armén till Cesare Borgia. Därifrån skickade han sen en krigsförklaring till Paris. De nyutväxta naglarna rykte igen, medan hans italienska vikarie och hela det baskiska förberedde sig för ett krig mot en tjugotre gånger större granne där det gällde att vinna, eller försvinna.
 
Första Fransk-Navarranska Kriget


Navarras armé under ledning av Cesare Borgia korsade gränsen till Frankrike i januari 1496 och lade den nordbaskiska staden Pau under belägring. Trots det ringa antalet soldater så ingav artilleriet extrem respekt hos lokalbefolkningen och det tog bara ett halvår för staden att ge upp. Bortsett från en enorm armé i Lombardiet så syntes ännu inga fransmän i större antal till, och både England och Spanien började snart skicka soldater över gränsen från Calais och Roussillion. Toulouse lades under spansk belägring och med Garonne-floden i både nord och öst kände sig Borgia trygg med att fortsätta norrut mot Bordeaux. I oktober föll och annekterades Milano och den förr enorma men nu efter belägringen lite mer beskedliga franska hären rörde sig västerut tillbaks in i Frankrike.

Pau.png

Där stötte de dock på hårt motstånd från Spanien och Englands kombinerade styrkor och blev snart tryckta norrut, bort från Navarra för att försvara Paris. Marseilles och Montpellier lades under belägring av Spanien medan Bordaux föll. Trupper rekryterades i hela Frankrike som nu på allvar började känna sig hotat. Rusig av medvinden bestämde sig kung Juan att det var dags för honom att tillfriskna och också han gå med i kriget för att återupprätta lite personlig heder. Han tog med sig 1000 baskiska ryttare mot den spanska belägringen av Montpellier för att stjäla den.

Borgia kunde i nuläget inte gå längre in på franskt territorium på grund av en armé i Vendée, så han gick fram och tillbaka mellan sina två erövrade städer och plundrade allt vad han kom över som finansiering för kriget. Inte en tiondels dukat skulle gå att gömma undan från de navarranska erövrarna, och han gjorde ett bra jobb. Sen befordran av fogden i Pamplona hade alla skatteinkomster gått till militär forskning och de plundrade rikedomarna utgjorde ett mycket välkommet tillskott till den utvecklingen.

Montpellier föll och till slut kunde inte Frankrike stå emot mycket längre. Deras land stod i brand efter spansk-engelska räder och trots att de hade en rimligt stor armé så hade de förlorat så många småslag att krigsviljan tröt. 1498 slöts det förnedrande fredsfördraget, där Navarra erhöll Béarn och Gascogne för sitt hjälpsamma (?) bidrag, medan Spanien annekterade Picardie, Guyenne och Provence.

NyNavarra.png

Omvärlden såg med något förlåtande på Navarras anfallskrig eftersom det baskiska Béarn rättmätigt ansågs tillhöra Navarra lika mycket som det gjorde Frankrike och höjde bara Navarras BB med 2. Juan hoppades kunna prata bort det under de närmsta åren, han hade ju uppenbarligen visat sig duktig på att prata, denne Juan. Och äntligen var han heller inte längre minst i Europa.
 
Heja Navarra!
 
Najs, fortsätt i denna takten!
 
Sneakigt anfall på Frankrike det där. Får hoppas att inte Frankrike slår tillbaka och förklarar krig mot dig, för då skulle du kunna bli ensam mot dem.
 
Andra Fransk-Navarranska Kriget


De följande åren gick lugnt och stilla fram. Krigsbytet som tagits från Frankrike räckte precis till att befordra fogdarna i de två nya provinserna. Fransmännen i Gascogne klagade och gjorde ett uppror direkt, men efter att direkt ha blivit nedslagna av Navarras armé höll de sig sedan fredliga. Juans italienske svåger sade adjö redan i slutet av kriget (1497) och Juan var lämnad ensam kvar som överbefälhavare för den stadigt blygsamma navarranska armén.

Imponerad av den lätthet som hans svåger lyckats tränga in på franskt territorium med började planer på att själv lyckas erövra några franska gränsområden formas i Juans något överdimensionerade huvud. Kunde en spaghettimjekis från Italien vars syster Juan nu äntligen fått börja kopulera med igen, så då kunde väl Juan också! Men fredsavtalet Spanien skrivit under gällde fram till 1503, så tills dess fick han nog vänta.

Under den fem års långa väntan lyckades man i Navarra skrapa ihop ca 60 dukater till Juans ekande skattkammare, vilka i januari 1503 spenderades på 2000 man kavalleri och 2000 infanterister – en fördubbling av den lilla navarranska armén om man bortser från artilleripjäserna som ju ändå ännu var ganska värdelösa i strid med den teknologi man hade. Men ovärderliga i belägringar. Sedan 1492 hade man lyckats få upp teknologin två nivåer till 7, men det var fortfarande lika mycket kvar till den magiska nian och århundraden till man skulle kunna börja skjuta på annat än murar med dem. Frankrike hade dock heller inte hunnit längre, mycket tack vare Spaniens och Englands plundringar under kriget, så i nuläget var det inget jättestort problem.

Den 24e mars förklarades det krig och navarranska trupper korsade Garonne och började belägra La Rochelle. Under tiden gick Spanien in i Savojen.

LaRochelle.png

Belägringen gick inte fullt så snabbt som den gjort för Borgia under det första kriget, men det tog ändå inte lång tid tills staden gav upp inför de mäktiga navarranska kanonerna och Poitou ockuperades. Utan några franska trupper i sikte och full av självförtroende gick Juan vidare mot kuststaden Sable d'Olonne, förvissad om att floden Loire skulle kunna ge navarranska armén tid nog att fly i händelse av en spansk attack. Engelska trupper gick söderut för att hjälpa spanjorerna i Savojen.

Vendées huvudort föll den 20e april 1504 och medan Juan följde floden Loire österut till staden Tours så började en 50 000 man stark fransk armé tillsammans med 10 000 man från Venedig belägra Marseilles i spanska Provence.

Tours.png

Den franska armén decimerades dock snart och när staden väl givit upp och hamnat under venetiansk flagg bestod den av blott 20 000 man och den savojanska huvudstaden var ockuperad av England. Även Tours hade fallit och Juan skrattade förtjust medan han vände söderut för att inta även nästa stad, Limoges i provinsen Limousin. Den franska armén, antagligen ganska irriterad på deras italienska allierades fräcka kupp, vände norrut för att inta Picardie istället. Spanien lade Montpellier och Marseilles under sig och södra Frankrike började ligga väldigt risigt till.

Paris.png

Auvergnes huvudort Clermont lades under belägring medan den spanska armén slog läger utanför Paris. Men nu när allt verkade se som mörkast ut började krigslyckan vända i elfte timmen för Frankrike. Spanjorerna utanför huvudstaden förintades och Savojens huvudstad återtogs. 40 000 nyrekryterade fransmän gick sedan söderut mot Provence. En liten styrka på 3000 man under Pierre Bayard (4/2/4/1) skickades även ut för att göra något åt den navarranska myggan som aldrig verkade vilja sluta plocka städer i sydväst. Navarras första fältslag sedan 1492 tog slut rätt snabbt.

Hur det slutade? Se nedan.

retreat.png

Kort därpå såg Spanien sig tvingat att dra alliansen ur kriget, och Navarra blev rikligen belönat för sin insats med fyra nya franska provinser. Kanske berodde det på att de denna gången i alla fall gjorde ett försök att slåss ett fältslag mot fienden, även om det slutade som det gjorde.

Men likväl, landet hade återigen mer än fördubblats i storlek och började bli en makt att räkna med i västeuropa. Navarra hade även fått en ny granne i norr, vilket firades med ett giftermål. Juan började få drömmar om att inta Paris och själv bli Frankrikes kung. Men det skulle inte bli någon lätt uppgift, inte minst eftersom omvärlden nu börjat titta på uppstickaren i väst med något mer misstänksamma ögon.

Navarra.png


Det kommer nog ta lite tid tills nästa uppdatering kommer, för jag har en tendens att försvinna i perioder. Men kommer, det gör den nog :x
 
Last edited:
1 - 2 - 4

frågan är, ökar du med 6 eller 8 provinser nästa gång? :D


Kul läsning, keep it up! :D
 
1 - 2 - 4

frågan är, ökar du med 6 eller 8 provinser nästa gång? :D


Kul läsning, keep it up! :D

Funderat på om det är lönt att försöka ta Paris innan 1575 och själv bli Frankrike, men min bb är redan ganska hög. Hade behövt att Frankrike anfaller mig ett par gånger, men jag tror inte att det kommer hända medan jag stannar i denna alliansen :eek:o
 
Det går väl bra så länge du hålls allierad med Spanien. Händer det sällan i EU2 att alliansledaren tar ens surt förvärvade erövringar ifrån en?
 
Det går väl bra så länge du hålls allierad med Spanien. Händer det sällan i EU2 att alliansledaren tar ens surt förvärvade erövringar ifrån en?

Ingen aning om hur det funkar i vilket spel du spelar, men i EU2 kan de inte ta provinser de inte ockuperar eller har core på. Så då får de slösa sin war score på sina kära små vänner istället :D


eu24ever

Gör du WC eller nåt annat mål i sikte?

Vi får se vart det bär, men de gånger jag har gjort WC's har jag blivit sjukt uttråkad mot slutet, så för AARens och min egen skull tror jag inte det kommer vara särskilt högt på prio-listan :eek:o
 
Jag är nog bekant med hur fredsförhandlingar fungerar i EU-spelen, det är dock ett tag sen jag spelade EU2. Minns faktiskt inte att jag skulle ha spelat det som ett litet land och bundit mitt öde till en allierad stormakt. När jag försökte mig på det i EU3 hände det alltför ofta att min allierade använde mitt surt förvärvade warscore och mina ockupationer av provinser för att uppnå sina egna krigsmål, eller tvinga fienden till vit fred.
 
Jag är nog bekant med hur fredsförhandlingar fungerar i EU-spelen, det är dock ett tag sen jag spelade EU2. Minns faktiskt inte att jag skulle ha spelat det som ett litet land och bundit mitt öde till en allierad stormakt. När jag försökte mig på det i EU3 hände det alltför ofta att min allierade använde mitt surt förvärvade warscore och mina ockupationer av provinser för att uppnå sina egna krigsmål, eller tvinga fienden till vit fred.

Navarra 1492 har den fördelen att de startar med två ledare i början varav en är monark och den andre general, vilket är perfekt för att ta över belägringar från ens allierade och se till att de inte har något att spendera war scoren på över huvud taget. The Knights är ett himla bra land för den sortens taktik också. :D Men dessutom har jag ju haft artilleri som hjälpt mig massor att snabbt ockupera en stor del av Frankrike, och vidare fördelen att ligga lite undangömt så att Milano, England och Spanien fått hantera hela den franska armén. Den sista fördelen verkar jag precis blivit av med dock, så nästa krig blir nog lite mer händelserikt även från min sida ;/
 
Stjäla belägringar, hade glömt att man kunde göra det i EU2. Tycker själv att användande av exploits som den förstör lite idén med att spela med ett litet land - tar liksom kål på prestationsvärdet att lyckas ta sig upp med ett litet land, om man tänker använda sig av såna trick. Men nåja, vad kan man göra med en provins inklämd mellan två stormakter?