• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Flooper X

Field Marshal
40 Badges
Mar 26, 2006
2.986
0
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Europa Universalis: Rome
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • Rome: Vae Victis
  • 200k Club
  • 500k Club
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Victoria: Revolutions
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Stellaris
  • Stellaris Sign-up
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Prison Architect
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
(Om hebreiska texten är buggad för andra kanske en moderator kan ta bort den, "en Judisk Bollnäs bollnäs" är bra nog som namn)



Landet Bollnäs skulle aldrig ha existerat. Det var en kompromiss, en nödlösning, och vad vi i dagens nationalistiska värld skulle kalla 'en artificiell stat'. Det var en av Kuba framtvingad lösning för att förhindra framtida krig mellan Dyulafolken, Telegufolken, och de Franska folken. I synnerhet var det en lösning för att skapa en maktbalans, och förhindra att de segerrika staterna Nya Zeeland och Lübeck någonsin fick en makt stor nog att rivalisera med Kubas.

Idén skapades efter det tredje Telegukriget. Venezuela, vars mål var att skapa en enhetlig Telegustat, hade tagit hjälp av det nordfranska Bolivia för att tillsammans krossa Sverige, det land från vilket den största delen av Bollnäs sedan skapades. Kriget gick inledningsvis bra, och det är möjligt att de hade lyckats med sina mål om nationell enighet, om inte de två övriga Telegustaterna hade ingripit. Resultatet blev istället tre besegrade länder, och ett stort landområde som de alla hade anspråk på. Detta område var vad som blev Bollnäs.

ScreenSave0-2.png

Bollnäs, med de viktigaste kulturernas majoritetsområden markerade
De tre besegrade makterna ogillade denna lösning, och Bolivia lade till och med anspråk på hela det franska området, medan Nya Zeeland och Lübeck såg det som början på en mer stabil era. Även Kuba, som var Sydamerikas enda stormakt, stödde staten, och hade till och med lanserat idén. Man tänkte att en så splittrad stat skulle vara helt fokuserad på sig själv, och skarpa regler sattes också upp för statens utrikespolitiska ambitioner. Det bestämdes att Bollnäs inte skulle ha någon kust, och därtill skulle det inte ha rätt att starta några krig. Dessa regler inrättades för att Bollnäs skulle vara beroende av sina grannländer för försörjning, och för att se till att ingen ambitiös ledare skulle förvandla staten till ett hot mot maktbalansen.

Denna plan hade kanske kunnat lyckas, om man inte till Kung hade utsett den franska kandidaten, Philippe d'Louparde, senare Philippe I. Philippe var en ambitiös man, född i det före detta svenska Frankrike och en stark förespråkare för pannationalism. Han såg samarbete mellan folken som ett viktigt självändamål, och en garant för fred. Det var på dessa meriter han valdes, man ansåg att han skulle kunna hålla landet någorlunda enat, och nog lyckades han med det. Vad man inte visste var att han ansåg att ett starkt Bollnäs var instrumentellt i denna pannationalism, och att det var hans plikt att skapa detta starka Bollnäs. De regler som hade satts upp gav han med andra ord inte mycket för, deras enda mål var att försvaga staten, vilket gick stick i stäv med hans egna ambitioner.

Mycket riktigt skulle en av hans första handlingar som Kung vara att genom krig förvärva ett stycke kust...
 
Last edited:
Briljant! Jag anser att Philippes första uppgift är att snygga till gränserna mellan länderna (givetvis till Bollnäs fördel), de ser hemska ut.
 
Förresten, vad betyder titeln? Google translate ger Gud är Domarens, vilket jag tvivlar på att det är den korrekta översättningen.
 
Go Bollnäs! :D
 
Skitbra!

Förresten heter han de Loupard, du kan inte sätta ihop dem om det inte är en vokal efteråt.

Ja, det är en bra bollnäs. Men just dina bristande franskakunskaper och smygantisemitismen drar ned helhetsintrycket. Men jag kommer nog följa den ändå.

:p
 
LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS! Denna aar kommer äga :D
 
Det här måste vara Bollnäslands svar på en LSD-tripp. :D Vill ha mer!

Du borde se över din inställnign till droger :p Ska jag var glad över denna kommentaren? :p

Jag gillar det! MER!

Tack :)

Briljant! Jag anser att Philippes första uppgift är att snygga till gränserna mellan länderna (givetvis till Bollnäs fördel), de ser hemska ut.
Det är mitt mål varje gång jag spelar victoria, självklart är det extra viktigt när jag spelar med "random scenario generator"

Förresten, vad betyder titeln? Google translate ger Gud är Domarens, vilket jag tvivlar på att det är den korrekta översättningen.

Ska vara "Gud är min domare" enligt google-translate. Men det skulle mest bara vara random hebreisk text :p

Haha grymt bra längtar redan efter att få se mer av detta ^^

Tacl :) mer kommer, otroligt rolig kampanj att spela faktiskt, så lita på uppdateringar ända till 1935 :)

Go Bollnäs! :D

Indeed :)
Aktivitet bland Bollnäsarna :p
Någon måste göra det, och det måste vara jag :D

Skitbra!

Förresten heter han de Loupard, du kan inte sätta ihop dem om det inte är en vokal efteråt.

Ja, det är en bra bollnäs. Men just dina bristande franskakunskaper och smygantisemitismen drar ned helhetsintrycket. Men jag kommer nog följa den ändå.

:p

Äh, tack för komplimangdelen, men resten kan jag bara säga ":mad:" över :(

LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS! Denna aar kommer äga :D

Knark är bajs. :p

Fan, VdG stal mitt svar :p
 
Kapitel I
Det fjärde Telegukriget

Trots de optimistiska hopp om fred som skapades i och med Bollnäs dröjde det inte många år innan krig än en gång blossade upp i Sydamerika. Det fjärde Telegukriget var en konflikt som i huvudsak berörde de av Nya Zeeland ockuperade teleguområdena. Sedan det tredje Telegukriget hade flera tidigare venezuelanska territorier ockuperats av de segerrika nyzeelanska trupperna, och de facto integrerats i landet efter att man beslutat att Bollnäs inte skulle ha någon kust. Dessa Telegudominerade områden saknade helt politiska rättigheter, och var dessutom högst opponerade mot det strikt Dyulanska styret som inrättats.

Konflikten som sådan startade i de Teleguanska bosättningarna vid kontinentens sydspets. Områdena hade tidigare endast varit löst befolkade och Kungen av Jaisalmer, som vid den tiden kontrollerade hela sydlandet, hade sett det som en bra idé att tillåta Telegufolket att bosätta sig där. När sedan Venezuela beslutade sig för att skapa en förenad telegunation hade områdena blivit omstridda, och i det Andra Telegukriget hade samtliga öar, samt staden Santa Cruz på fastlandet, tillfallit Venezuela. Efter det tredje Telegukriget föll ägandet över till Nya Zeeland. Det var detta ägande som nu ifrågasattes av Kungen av Jaisalmer, som menade att området rätteligen tillhörde honom. Krig förklarades, och flera länder utropade tidigt diplomatiskt stöd för Jaisalmer, mest eftersom man ansåg att Nya Zeeland skott sig för mycket i den tidigare freden. Samtidigt var ingen villig att gå med militärt i kriget, och Jaisalmer var inte lika militärt starka som dess nordliga grannar. Kriget om Söderöarna var snart i full gång.

I Bollnäs försökte man samtidigt göra allt man kunde för att förvärva ett stycke kust, och Philippe I konstruerade en ny, kontroversiell plan. Redan då var Buenos Aires den främsta exporthamnen för Bollnäsiska varor. Det enklaste vore, menade Philippe, att ta total kontroll över denna hamn. Och nu fanns en perfekt möjlighet att göra det. Buenos Aires tillhörde den södra halvan av Nya Zeeland, som var helt dominerad av Telegufolket. När en konflikt, i vilken Nya Zeeland redan var utmålad som skurkar, rådde över just Telegufolkets områden fanns det en gyllene chans för Bollnäs att hoppa in i kriget på Jaisalmers sida. Ingen formell krigsförklaring, ingen egentlig möjlighet för de närliggande makterna att gå emot dem utan att förlora sitt internationella ansikte, och den absolut närmsta vägen till kusten. Den enda nackdelen var att Nya Zeeland var en av de få stater som aktivt stödde Bollnäs. Av denna anledning var planen kontroversiell, och av denna anledning dröjde det länge innan man slutligen kunde ta upp den i hovet, och än längre innan den kunde formaliseras. Detta försvagades ytterligare av att Jaisalmer genomskådade planen och vägrade sluta en allians med Bollnäs. Istället fick en ensidig intervention förklaras.

Det Bollnäsiska inträdet kom som en total överraskning för alla Sydamerikanska stater. De Bollnäsiska arméerna var små, mycket mindre än något av grannländerna, och dessutom fokuserade på att skydda från Svenska, Venezuelanska och Bolivianska anfall. De enda arméerna som var sämre förberedda var de Nyzeeländska. Deras huvudarmé var positionerade i eldslandet, och andra regementen försvarade Santa Cruz och Falklandsöarna. Försvar för ett Bollnäsiskt anfall fanns överhuvudtaget inte, eftersom Bollnäs sågs som en allierad. De enda styrkorna som fanns i det Nyzeeländska fastlandet var reservdivisioner som väntade på att skickas ner till kriget. Det blev dessa som nu plötsligen sattes till uppgiften att försvara hela landet från fientlig invasion.

ScreenSave2-2.png

Bollnäsisk-Nyzeeländska gränsen vid krigsutbrottet.

Buenos-Aires-Offensiven
Detta var den första offensiven som genomfördes i den norra delen av kriget. De Bollnäsiska styrkorna slog snabbt till mot Buenos Aires, med målet att erövra hela den södra kustbiten. Kampanjen mötte så gott som inget motstånd, och var att betrakta som en total militär seger. De Nyzeeländska trupperna höll sig i huvudstaden, hotade av de Bollnäsiska trupper som försvarade Santa Fé, en viktig gränsstad. Diplomatiskt var offensiven dock ett misslyckande. Målet hade varit att snabbt driva nya Zeeland till förhandlingsbordet innan de hade tid att reagera. Effekten blev motsatt. Beslutsamheten att utkämpa kriget hårdnade, trupper drogs tillbaka från Eldslandet, och man förberedde sig för en motoffensiv.

Santa-Fé-Offensiven
Den andra offensiven i kriget stod Nya Zeeland för. Efter att förstärkningar anlänt från söderöarna kunde man koncentrera tillräckligt med trupper för att utmana trupperna i Santa Fé. Kunde den staden falla, skulle huvudstaden, Villa Nueva, stå öppen för Nya Zeeländska trupper. Dessutom skulle man kunna stänga inne den huvudsakliga Bollnäsiska armén i Buenos Aires. Även om målet till viss del uppnåddes, i den mån att Santa Fé föll för Zeeländska trupper, misslyckades alla de militärstrategiska målen. Förlusterna var så pass stora att man inte kunde marschera mot Villa Nueva innan ett effektivt försvar av staden hade upprättats. Dessutom hade man förhastat sig, och genomfört offensiven innan nog med trupper återvänt. Därmed hade man, istället för att stänga inne den bollnäsiska huvudarmén, lämnat den Zeeländska huvudstaden öppen för anfall. Inte nog med det, skulle huvudstaden falla skulle det istället vara armén i Santa Fé som blev instängd. Även om offensiven formellt lyckades, kan det mycket väl ha varit detta anfall som avgjorde kriget.

Paraná-Offensiven
Målet med denna offensiv var just det som beskrevs ovan. Det var en dubbelmanöver. Hela den Bollnäsiska armén skulle anfalla och ta över Nya Zeelands huvudstad, Paraná. Därefter skulle den splittras. Ena delen skulle gå österut, ockupera hela den Zeeländska kusten och därmed förhindra nya förstärkningar från att anlända. Den andra delen skulle anfalla och utrota armén i Santa Fé. Den första delen av offensiven lyckades, men när armén splittrades knöts båda grupperna upp i långvariga strider. Målet med offensiven, att slutgiltigt avsluta kriget, uppnåddes dock. Nya Zeelands trupper var efter denna offensiv splittrade och desorganiserade, och regeringen ansåg att det inte fanns någon chans att vinna kriget. Hela den södra, telegudominerade delen av Nya Zeeland överläts till Bollnäs. Endast några veckor senare slöt Nya Zeeland en fred med Jaisalmer, i vilken Santa Cruz och Falklandsöarna förlorades. Nya Zeelands makt hade krossats, och Bollnäs hade endast några år efter sin skapelse lyckats förvärva kust. Därmed kunde staten för första gången existera på samma villkor som alla andra länder.

ScreenSave4-3.png

Buenos-Aires-Offensiven, Santa Fé-Offensiven och Paranáoffensiven, samt Bollnäs nya territorium.

Arbetet kunde nu på allvar starta för att skapa ekonomisk blomstring i staten.


______________________________

OOC: Som ni kanske förstår av denna uppdatering är upplägget att ha ganska tung text, kombinerat med få men informativa bilder, så att de som vill ha "flavour" ska kunna få det, medan de som bara vill se hur det går för Bollnäs lätt ska kunna se det också. Har ni några invändningar/förslag, tala!
 
Grymt bra. Fortsätt!
Dock vill jag ha lite fler bilder :)
 
Go Bollnäs!!!

Awesome Bollnäs du har Flooper. :cool:
 
Grymt bra. Fortsätt!
Dock vill jag ha lite fler bilder :)

Tack :) Bilder kan bl lite svårt än på ett tag, jag har redan spelat rätt långt fram så det går inte att öka frekvensen så speciellt mycket (eller det går, men du kommer inte märka av det på x antal uppdates)
Ska försöka göra mer med de bilder jag har dock :)

Go Bollnäs!!!

Awesome Bollnäs du har Flooper. :cool:

Tack :cool:

Najs. Nu fattar jag vad du menade med gårdagens svammel om "realpolitik". ;)
vänta bara, du har inte sett något än :D
+1 Bilder! :D

Men texten är mycket underhållande, liite fler bilder bara :)

Tack så mycet, vad som står ovan gäller även här dock.
 
Haha cool bollnäs, den här ska följas. Men vart är judarna?

Vidare, vad är det för skumt scenario du spelar, för det var ju tämligen skumma gränser och länderi Sydamerika jämfört mot originalspelet, må jag säga.