• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
aar042_william_battleofdublin.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Här står vi på ärans fält igen, vänner! På Man vann vi så mycket ära att Englands kung själv nödgades ta till fältet mot oss! Här ska denna ära mångdubblas, här där Englands söner som kommit för att oss förslava kommer att finna blott ond, bråd död!

aar043_william_battleofdublin_losin.jpg

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Herre, vi håller på att bli utmanövrerade! Än är båda arméer intakta, men engelsmännen håller på fångar in oss i en kniptångsmanöver. Osraiges knektar på höger flank börjar redan tappa modet, och snart kan hela vår linje följa om det vill sig illa. Vi måste dra oss undan före det är för sent.

enna_duke.jpg

Enna: Fördömt! Slå till reträtt. Irländska män! Tyvärr får vi vänta lite med att vinna ära och dela ut ond bråd död! På grund av exceptionella omständigheter blir det snarare småelak, utdragen död, men engelsmännen ska nog dö, lita på det!
 
enna_duke.jpg

Enna: Okej, vi klarade oss undan utan större förluster, men vart hamnade vi med vår armé?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Vi är i Mide, väster om Kung Williams armé. Goda nyheter, vår nya herre, Skottlands kung Malcolm Dunkeld har landstigit med sin armé norr om den engelska armén, och söker strid.

enna_duke.jpg

Enna: Perfekt! Vi gör en U-sväng omedelbart med armén och återvänder in i strid! Vi ska fånga den engelska armén mellan Irlands och Skottlands!

aar045_battleofdublin_england_scotl.jpg

amalgein.jpg

Amalgein: Enna, bud från ditt hov i Leinster. Du har fått en dotter till.

aar044_ailbe_born.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Åh, Ingrid har lärt sig ge våra barn keltiska namn!

amalgein.jpg

Amalgein: Nej, hon tog namnet från listan på babynamn du skrev åt henne efter incidenten med Björn.

enna_duke.jpg

Enna: Synd att hon döpts redan. Annars skulle jag personligen döpa henne i engelskt blod, med engelska kungens skalle som dopfont. Ja, vad är det med det? Jag är väl teologiskt utbildad och kapabel att döpa folk?
 
enna_duke.jpg

Enna: Äntligen tillbaka i Dublin... vad, har slaget börjat utan oss?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Verkar så, herre. Jag ska ställa upp armén i stridsordning.

enna_duke.jpg

Enna: Nej, då hinner vi inte in förrän slaget är avslutat. Vi får lov att ge oss in hals över huvud i oordning och hoppas att Englands armé är lika oförberedd på att möta oss. Trumpetare, signalera full stormning! Framåt, in i historien!

fiachra_oDubhGhaill.jpg

Fiachra: Framåt, för Sankt Patrick!

aar047_battleofdublin_allin.jpg

amalgein.jpg

Amalgein: Ibland kan Enna vara en riktig dårfink, eller vad säger du?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Det är han, men inte mig emot att han sköter om att leda stormningarna. Passar mig fint att jag får stå längst bak och dirigera det hela.

aar048_dublin_victory.jpg

loigsech.jpg

Loigsech: Hallå! Enna! Hertigen!

enna_duke.jpg

Enna: Loigsech? Vad gör du här nu? Du har just missat det största slaget i det storkeltiska rikets historia.

loigsech.jpg

Loigsech: Jo, jag vet att det har tagit ett tag för mig att göra nytta. Jag har studerat i militären, längre än farsan ville, men kolla här, bästa betyg!

enna_duke.jpg

Enna: Ge hit.

aar046_loigsech_graduate.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Nä men ser man på, det har blivit karl av dig! Bra, du får ta över slakteriet från Donnchad. Han är inte dum, men lite feg. Lite väl bekväm bland den taktiska reserven.
 
Last edited:
amalgein.jpg

Amalgein: Enna, jag vet att du inte vill tro det, men Ingrid vänsterprasslar.

enna_duke.jpg

Enna: Amalgein, jag är inte irrationell, säg mig varför jag ska tro på dig?

amalgein.jpg

Amalgein: Jag såg själv hur hon, tja, försökte förföra Loigsech. Yolanda var förbannad på mig så jag gömde mig i en städskrubb, och råkade se det hela genom en springa.

aar049_ingrid_loigsech.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Satans satan! Ge Loigsech en örfil från mig. Jag ska konfrontera Ingrid om detta.


Något senare, annanstans.


enna_duke.jpg

Enna: Ingrid, du går bakom min rygg och är otrogen.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Vad? Det är jag inte alls det!

enna_duke.jpg

Enna: Jo, det är du, med den där skitungen Loigsech som jag till och med gjorde till marskalk! Jag vet nog, jag har ögon överallt!

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Jag är inte otrogen! Jag är som en storasyster åt Loigsech, den stackars pojken har växt upp utan moder och behöver vägledning och kärlek! Men det är inte DEN sortens kärlek det är frågan om!

enna_duke.jpg

Enna: Hmpf. Du får hursomhelst sluta upp med det! Jag äcklas av att tänka mig dig och Loigsech i nån sorts förhållande över huvud taget!


Ännu något senare, nån helt annanstans.


loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Vill min dam se mig svinga mitt svärd? Det är certifierat vasst och har tränats i militären, he he he.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Stick och gå dra något gammalt över dig.
 
loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Hertigen, det är problem. Englands kungliga här har invaderat oss igen. De landsteg nyss i Leinster.

enna_duke.jpg

Enna: Hur många är de? Var håller Skottlands härar hus?

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Invasionsstyrkan är på över 8000 man, och Skottlands härar syns inte till. Sannolikt är att de åkt på storstryk vid skotsk-engelska gränsen.

enna_duke.jpg

Enna: Fördömt! Vi kan inte ensamma stå emot dem. Vi får helt enkelt göra det bästa av en dålig situation. Ingrid, älskling, skicka bud åt kungen av England att jag går med på att bli hans vasall om vi får fred.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Ska bli.

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Vad? Ska vi böja knä åt normandiska hundar? Varför det?

enna_duke.jpg

Enna: Därför att vi håller på får storstryk, ljushuvud. Och ge fan i att smäda din styvmors etnicitet.

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Men varför ger vi inte istället kungen av England nåt litet land så han sticker iväg?

enna_duke.jpg

Enna: Eftersom vi i så fall skulle förlora landet. Genom att vara vasall behåller jag allt jag har, och behöver bara vänta på ett passligt tillfälle att bli självständiga igen.
 
Några dagar senare.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Älskling, Kung William har antagit vårt erbjudande. Vi är nu officiellt en del av kungariket England.

aar050_vassal_england.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Brabra, vi undvek det värsta.

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Wow, vilken totalt fullständigt underbar tröst alltså! Vi blev *bara* vasaller åt England. Jag diggar dig, Enna. Du har fixat ett par ynka vasaller varav ena är en snorunge, men blivit vasall själv. Du har fixat ett par fåniga torn till ditt land, men dragit på dig en otrolig krigsskuld som det kommer att ta år och dar att återbetala, speciellt som du nu måste börja betala tribut åt England.

enna_duke.jpg

Enna: Du får när som helst sticka iväg och försöka göra bättre själv.

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Tja, jag har inte ärvt ett hertigdöme och sjabblat bort det, så jag är väl ganska på plus minus noll. Undrar vad din farsa Diarmait skulle tycka om han såg läget vi har hamnat i.

enna_duke.jpg

Enna: Om inte jag skulle ha fifflat mig själv att bli hans efterträdare skulle Murchaid ha gjort hela Leinster till en enda stor bordell, så pappsen har inget att klaga på.

loigsech_marshal.jpg

Loigsech: Ja ja...

enna_duke.jpg

Enna: Ingrid, hur är den interna politiska situationen i England? Finns det några som helst utsikter för politisk instabilitet eller nåt som skulle ge oss en chans att bryta vårt vasallskap?

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Precis som före kriget är kung Williams position solid som berget. Vad som dock kan ge oss en chans i framtiden är hans mindre imponerande efterträdare, hans son Robert, hertigen av Normandie:

aar056_duke_robertdenormandie.jpg

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Som du ser är han både invalid, stressad och stammande, och inte märkvärdigt kapabel heller. I bästa fall blir han en svag kung under vars styre vi kan smita iväg.

enna_duke.jpg

Enna: Väl, då ska vi avvakta bäst vi kan tills det, och försöka göra något åt statsskulden under tiden.
 
aar051_dunlang.jpg

På sommaren föddes Hertig Ennas tredje son, Dunlang.

aar052_bjorn_childrencomefrom.jpg

boy.jpg

Björn: Pappa, hur kommer barn som Dunlang till egentligen?

enna_duke.jpg

Enna: Ja, du förstår, det är jag som sår min säd inuti mamma, sen växer barnet fram från den.

boy.jpg

Björn: Som när bönderna sår säd på åkrarna?

enna_duke.jpg

Enna: Jo, ungefär.

boy.jpg

Björn: Plogar, vattnar och harvar du mamma också?

enna_duke.jpg

Enna: Ja, allegoriskt sett kan man nog säga så.
 
:rofl: Vad i helvete allegoriskt? xD
 
ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Enna, det kom en påvlig förkunnelse idag. Det är korståg på gång.

aar053_deusvult.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Mot vad?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Jerusalem.

enna_duke.jpg

Enna: Ja, den som hade råd med sånt. Förbannade statsskuld... ge mig det där bokslutet så ska jag inspektera...

...skatteintäkter och administrativa utgifter...

...avkastning på kronoinvesteringar...

...prestationsbonus till administratörer... VAD!?!


aar054_embezzlement.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Bankrån! Svindleri! Få hit Yolanda direkt!

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Ja, hertigen?

enna_duke.jpg

Enna: Vad är det här om? Du har försnillat hertigdömets pengar.

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Absolut inte! Det är en bonus utbetald för bra resultat, utbetald helt i enlighet med systemet för bonusar för bra arbetsprestation för chefer.

enna_duke.jpg

Enna: Vilket jävla system? Det vet jag inget om. När har vi fått ett sånt system?

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Sen jag och Amalgein införde det då vi tog över och genomförde vår finansreform.

enna_duke.jpg

Enna: Ni har alltså infört ett system som höjer er egen lön utan att det syns direkt. Har du en enda orsak varför jag inte ska hugga huvudet av dig?

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Bonus-systemet är för rikets bästa, det gäller inte bara mig utan alla skikt av administrationen. Det belönar bra arbete och har därför en positiv nettoeffekt på ekonomin. Enkelt sagt, ditt land är rikare tack vare det.

enna_duke.jpg

Enna: Bäst för dig att det faktiskt är så, för du är ute på väldigt hal is. Vakt! Haffa förvaltare Yolanda! Om hon ljuger och ekonomin inte går uppåt förlorar hon huvudet.

Page: Hertig, kvartalsrapport från Dublin.

aar055_dublinrich.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Åhå, det funkar! Vakt, du får släppa Yolanda.

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Vad var det jag sa!
 
Om jag minns rätt hade Dublin normal prosperity före eventen. Jag hade visst tur och undvek att få den sänkt, sen fick jag en prosperity-höjande event precis efteråt :rofl:
 
Haha mr Richtmark, dina AAR ær alltid helt fantastisk læsning ;)
 
enna_duke.jpg

Enna: Dumdidej, hej och hå, hemma igen från kronodomänerna små.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Välkommen hem, Enna. Vår andra dotter föddes medan du var ute och inspekterade. Jag presenterar för dig Brigit Ui Mordha.

aar057_brigit.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Underbart... men vad hände med listan keltiska babynamn jag skrev åt dig?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Du skrev bara pojknamn på den, så jag fick hitta på bäst jag kunde.
 
aar058_whydopeopledie.jpg


boy.jpg

Björn: Pappa, varför måste folk dö?

enna_duke.jpg

Enna: För att Gud ska kunna döma dem för deras synder, min son.

boy.jpg

Björn: Varför låter Gud då folk leva istället för att döda och döma alla?

enna_duke.jpg

Enna: För att de ska ha nån tid på sig att synda så att Gud har något att döma dem för.

boy.jpg

Björn: Då är det väl bäst att dö så fort som möjligt så man inte kan synda?

enna_duke.jpg

Enna: I teorin ja, men självmord är också en synd som man hamnar i helvetet för.

boy.jpg

Diarmait: Pappa, hur blir det när du dör? Blir jag kung?

enna_duke.jpg

Enna: Det beror på, antingen blir det du eller Björn eller Dunlang eller en ännu ofödd lillebror åt er. Den som är bäst lämpad att ärva blir alla kelters konung. Så var det när farfar dog, och jag var bäst lämpad.

aar059_willirule.jpg
 
En natt på ett värdshus, under en av Ennas inspektionsresor.


enna_duke.jpg

Enna: zzzzz... snark... zzzzzz... mummel... va? Vem är du, och vad gör du i min sängkammare?

wench2_min.jpg

Jag är här för att göra dig lycklig. Glöm din otacksamma fru, jag är din.

enna_duke.jpg

Enna: Vad i?

wench2_min.jpg

Åh, du behöver inte låtsas för mig. Alla vet att din fru är en annan mans. Jag är här för att ge dig vad du förtjänar, store konung. Låt mig vara din kärleksslav.

enna_duke.jpg

Enna: Käften! Vakt! Vakna, snarkande vaktjävel! Hämta hit biskopen!

aar060_wench.jpg

fogartach_diocesebishop.jpg

Fogartach: Ja, ers nåd?

enna_duke.jpg

Enna: Haffa den här kärringen och bränn henne på slottsgården i Laigin. Hon är anklagad och dömd till döden för förtal mot alla kelters drottning, försök att korrumpera alla kelters konung, olovligt intrång och allmänt häxeri.

fogartach_diocesebishop.jpg

Fogartach: Herre, detta är högst okonventionellt.

enna_duke.jpg

Enna: Okonventionellt my ass! Vem är hertig här, va?


Följande morgon...


innkeeper.jpg

Värdshusvärd: Gillade hertigen inte vår femstjärniga service?

amalgein.jpg

Amalgein: Gissa tre gånger. Ett hett tips, håll käft och ligg lågt om du inte vill råka illa ut.