• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Okej, det blir porträtt vid varje. Fortsättning på sagan följer inom kort, jag har spelat nästan till slutet på Ennas liv. Händelserikt har det varit i högsta grad. :D
 
Trevligt :D
 
enna_duke.jpg

Enna: Så är vi hemma igen. En trevlig och lyckad jakttur var det, trots att det tog sin tid att komma ikapp och fälla äldsteälgen.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Instämmer, min herre.

loigsech.jpg

Loigsech (viskar): Varför sa du inte ifrån då marsken ställde upp på Ennas dårskap? Man jagar inte älg med häst och lans, inte om man faktiskt vill fånga den i vettig tid. Vi spårade den i veckor.

amalgein.jpg

Amalgein: Min son, det är en del av uppväxten att lära sig när man ska hålla käft.

Page: Hertigen, min herre, fantastiska nyheter. Medan ni var ute och jagade föddes er första son. Han är i barnkammaren med hertiginn... vart tog ni vägen, herre?

Något senare, i barnkammaren.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Enna, jag presenterar stolt åt dig Björn Ui Mordha, din förstfödda son.

enna_duke.jpg

Enna: ... Björn? Vad för slags namn är det? Varför fick inte jag ha något att säga om den saken?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Men Enna, Björn är ett redigt danskt namn. Jag ska väl också få ha något att säga till om om barnens namn. Du var borta så länge att vi måste döpa barnet utan dig. Stackars Björn blev sjuk, och jag var rädd att han skulle dö och hanma i helvetet om han dog utan att döpas. Du kan väl inte förebrå mig för att ta hand om mitt barn!

enna_duke.jpg

Enna: Förvisso, men du kunde väl ändå ha gett honom ett keltiskt namn! Pojken ska ju kunna bli alla kelters konung efter mig.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Vad är det för fel på att vara dansk!

enna_duke.jpg

Enna: Det är inget fel på att vara dansk, älskling. Du är ju dansk, och jag älskar dig precis som du är. Det är bara lite opassande för en kung av alla kelter. Precis som det inte är något fel på lutfisk, men det är ändå opassande för alla andra än norrmän.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Ska han bli arvlös bara för att han har ett danskt namn!? :'(

enna_duke.jpg

Enna: Det sa jag inte! Han ska ärva precis som alla andra av våra söner. Han är av mitt kött och blod, och jag ska älska honom som alla andra av våra barn.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Lovar du det?

enna_duke.jpg

Enna: Jag svär! Må Herren ta min tron ifrån mig om jag särbehandlar Björn. Seså, jag skulle aldrig kunna krossa ditt hjärta.

Senare, ute på borggården.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Tillåt mig gratulera, herre.

enna_duke.jpg

Enna: Fixa färska hästar. Vi far ut på en jakttur till.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Nu med det samma?

enna_duke.jpg

Enna: Nu med det samma. Jag behöver komma ut en sväng för att reda ut tankarna. Amalgein och hans odåga till son får avstå om de vill.
 
Och så uppstod Ennas och Ingrids första äktenskapliga kris, men efter mycket tröstande, dyra löften och bevis på sin tillgivenhet lyckades Enna försona sig med Ingrid, en försoning till följd av vilken Ingrid blev havande igen...

enna_duke.jpg

Enna: Vad har jag sagt åt dig om att redogöra om mitt kärleksliv? Tro inte att du har bardisk immunitet eller nåt. Passar du dig inte blir du halshuggen. Stick iväg nu, konseljen ska ha sammanträde.
*ähum*
Gott folk, nu har vi hela 159 guld i kassan, och har råd att bygga något användbart. Vad har vi för alternativ? Tala, jag vill höra förslag.


yolanda_steward.jpg

Yolanda: Vill vi öka på inkomsterna direkt kan vi antingen bygga ett sågverk eller ett fiskeri. Dessa kostar 100 vardera, och båda uppskattas öka på provinsens inkomst med 5%. Dessutom är sågverket till hjälp för vidare byggprojekt.

enna_duke.jpg

Enna: Låter helt okej, men lite alldagligt. Jag vill gärna ha något som är både nyttigt och mäktigt, något som både är användbart och som visar min makt åt alla. Kan vi bygga ett hederligt slott av sten här? Denna träborg är nog mysig, men vidare imponerande är den inte. Ett större slott skulle dessutom ge mer plats åt administrationen.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Det finns ingen i vårt rike som kan bygga så stora stenbyggnader, och med våra 159 guld skulle vi inte få något hyggligt slott ändå. Vill vi förbättra administrationen måste vi bygga kungaposter.

enna_duke.jpg

Enna: Vad är en kungapost?

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Ett torn som innehåller ett lokalt provinsialt utskott av administrationen, som innehåller sheriffer, skattmaser och andra representanter för centralmakten. Folk som kan implementera mina och Yolandas order effektivt. Den hierarkiska delegeringen av makt i ett system där ämbeten inte är ärftliga leder till att vi kan styra över en större domän utan vasaller. Håller den lokala småadeln på mattan, dessutom torde borgarna vara tacksamma över att lag och ordning snarare än den lokala adelns godtycke råder.

enna_duke.jpg

Enna: Låter bra. Alla kelters konung behöver en effektiv administration. Om adeln hålls på mattan kan man mjölka den på mera skatt! Om borgarna är tacksamma och nöjda kan man mjölka dem på mera skatt! Marskalk Donnchad, vad tycker du?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Instämmer precis, ett bra beslut. Tänk er ett stort torn av sten mitt i en slätt där det annars bara finns träskjul. Det är minsann en potent symbol för kungens makt. Ja, en positivt fallisk en!


enna_duke.jpg

Enna: Bra, det är alltså bestämt. Vi bygger en kungapost i vår rikaste provins Dublin nu, och i andra provinser så fort vi får råd. Sammanträdet är avslutat.

aar020_royalpost_dublin.jpg
 
En vacker dag i Februari 1170 då vintersolen sken och flyttfåglar som återvänt i förtid kvittrade föddes Hertig Ennas andra son.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Enna, jag presenterar stolt åt dig din andra son. Han väntar på att få ett namn av dig.

enna_duke.jpg

Enna: Jag tackar dig, goda hustru. Välsignad är din livmoder som gett mig tre barn på tre år. Välkommen till världen, min son. Du ska få namnet Diarmait, det min far bar. Må du börja göra rätt vid tidigare ålder än han.
 
aar022_bjorn_childraising.jpg

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Enna, Björn har börjat bli medveten om att det finns en värld utanför vaggan. Hur ska vi uppfostra honom?

enna_duke.jpg

Enna: Jag ska ta hand om mina söners uppfostran själv. Inte kan väl de ofrälse uppfostra kungar. Deras utbildning får munkarna ta hand om, det finns inga andra som är så lärda som de på Irland, och en kung måste vara brett bildad.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Våra döttrar då? Caitilin är sen att uppfatta världen kring henne, men en dag måste vi göra samma beslut för henne.

enna_duke.jpg

Enna: Döttrar förstår jag mig inte på. Låt nunnorna uppfostra dem, så blir det goda, dygdiga kristna av dem. I bästa fall blir de lärda dessutom.
 
En vacker sommardag 1070 var Hertig Enna på en jakttur i skogarna i Dublins läns norra ända. Han fick syn på ett vildsvin och skulle just sätta av i galopp när han plötsligt såg en skäkta från motsatt håll fälla galten. Han såg sig omkring för att upptäcka vem som jagade i hans skog, och till sin förvåning såg han en liten pojke med ett avfyrat armborst.

enna_duke.jpg

Enna: Nämen hej på dig, pysen. Vem är du som jagar i min skog?

roolb_kid.jpg

Roolb: Jag är Roolb O'Neill, greve av Tir Eoghain. Det var inte meningen att skjuta ditt vildsvin, jag trodde jag ännu var i Tir Eoghain.

enna_duke.jpg

Enna: Jag är Enna Ui Mordha, hertig av Leinster, och alla kelters konung. Behåll grisen du, det finns gott om vilt här i skogen, speciellt efter att min kungapost i Dublin har börjat utse jaktlicenser. Vill du hänga med och se hur man jagar vildsvin med häst och lans?

roolb_kid.jpg

Roolb: Ja! Jättegärna!

domnall_marshaloftireoghain.jpg

Domnall: Åh, där är ni ju, unge herre! Inte ska ni tala med äckliga gubbar ni stöter på i er skog.

enna_duke.jpg

Enna: Vafalls!?! Jag är Enna Ui Mordha, hertig av Leinster, greve av Leinster, Dublin och Man, och alla kelters konung! Passa dig, knekt!

domnall_marshaloftireoghain.jpg

Domnall: Rättelse. Äckliga och sinnessjuka gubbar. Kom, unge herre, nu återvänder vi hem.

roolb_kid.jpg

Roolb: Men han är jättesnäll!

domnall_marshaloftireoghain.jpg

Domnall: En virrpanna är vad han är. Kom nu.

enna_duke.jpg

Enna: Roolb, inte behöver du göra som den dumma marsken säger. Säg bara åt honom att du är greve och gör som du vill, och att han bara är en simpel förmyndarregent.

roolb_kid.jpg

Roolb: Marskalk Domnall.

domnall_marshaloftireoghain.jpg

Domnall: Ja, unge herre.

roolb_kid.jpg

Roolb: Jag är greve och gör som jag vill. Du är bara en simpel förmyndarregent.

domnall_marshaloftireoghain.jpg

Domnall: (suck) Ja, ja.
 
:)
 
aar023_hunting_roolb.jpg

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Enna, detta kom med posten idag. Roolb O'Neill ber om att få bli vår vasall.

aar024_vassal_roolb.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Men ser man på, pojken har tagit till sig mina ideal om keltisk enighet! Skicka svar omedelbart att hans ansökan beviljas.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Enna, är det inte lite omoraliskt? Du har dina idéer och jag stöttar dig i förverkligandet av dem, men att lura ett barn att binda sitt öde till ditt? Fy.

enna_duke.jpg

Enna: Vad säger du, kvinna? Att jag skulle refusera den som tror på mig? Hur trovärdig är alla kelters konung om han inte tror på sin egen sak? Jag lurar ingen, det är jag som lärde Roolb att stå på egna ben och säga ifrån åt gamarna till förmyndarregenter som bara vill åt hans land. Dessutom har jag nyss utökat mitt rike med nästan en tredjedel utan att spilla en droppe kristet blod. Det är väl bra?

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Ja ja. Men se till att han inte kommer illa.

enna_duke.jpg

Enna: Givetvis. Nu sticker jag ut på jakt igen.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Måste du göra det? Jag är så ensam här utan dig. Och tänk om du skulle skada dig!

enna_duke.jpg

Enna: Men men, jakt är viktigt för upprätthållandet av relationerna till våra grannar, och har just vunnit mig en provins utan krig. Kanske jag rentav kan upprepa det vinnande konceptet. Om jag hittar vackra blommor i skogen ska jag ta med en bukett åt dig.


Några månader senare.


aar027_hunting_murchad.jpg


aar028_vassal_murchad.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Ha! Vad var det jag sa!
 
aar029_grainne.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Detta är livet. Mitt rike växer och utvecklas i god takt, och adeln på Irland börjar inse vem som är kung. Jag är gift med en vacker, klok kvinna som gett mig fyra barn på fyra år, och får säkert många fler än. Jag kan nästan känna Irlands krona på min hjässa nu redan.

aar030_enna1071.jpg

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Enna, det kom bud från påven.

enna_duke.jpg

Enna: Åh, kanske han vill välsigna mitt styre över alla kelter! Ge hit!

aar031_itinerantbishop.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Äh, bara en vädjan om att ta emot en lösdrivande biskop. Nåväl, inte kan man väl neka påven. Vi tar in honom och ser vad han duger till.

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Här är hans curriculum vitae.

aar032_fogartach.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Dygdig och välutbildad. Passar bra som biskop över kronodomänerna. Lite småkättersk verkar han vara, men det får vi leva med, i brist på nån annan kandidat. Fogartach O'Braonain, välkommen till Leinster stift!

fogartach_diocesebishop.jpg

Fogartach: Tack, herre.
 
ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Enna, fruktansvärda nyheter!

enna_duke.jpg

Enna: Har ett av våra barn visat sig vara utvecklingsstört?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Nej.

enna_duke.jpg

Enna: Har skörden slagit fel och pesten anlänt i Dublin?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Nej.

enna_duke.jpg

Enna: Har Amalgein och Yolanda blivit ockultister och börjat offra getter åt Bafomet i tortyrkammaren?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Nej.

enna_duke.jpg

Enna: Vad är det då?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Vi är i krig med England.

aar033_england_dow.jpg
 
enna_duke.jpg

Enna: Konseljen är i extraordinärt sammanträde. Vi är alltså i krig med England. Marskalk Donnchad, vilken är vår militära kapabilitet?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Vi kan mobilisera drygt 1000 man från Leinster och 2200 från Dublin. Sammanlagt kan våra vasaller mobilisera sisådär 500 man.

enna_duke.jpg

Enna: Bara 500? Vad är det för sofflock till vasaller jag har?

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Vi tar in så mycket skatt från vasallerna att de knappast har råd att ställa upp vidare mycket trupper.

enna_duke.jpg

Enna: Nåja. Älskling, hur är Englands interna situation? Har kung William de Normandie stöd från sina vasaller?

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Den är tyvärr mycket stabil. För ett tag sedan slog han ner en drös upproriska saxiska vasaller. Nu har de ersatts av lojala normander. Kort sagt, William har hela England bakom sig.

enna_duke.jpg

Enna: Då har vi knappast några förutsättningar att klara oss ensam mot dem. Vi får lov att hävda på keltisk enighet och ställa oss under kung Malcolm Dunkeld av Skottlands beskydd. Endast med hans hjälp kan vi klara av denna storm. Ingrid, skriv till kung Malcolm att vi ber om att få komma under hans beskydd som vasall. Tills dess avvaktar vi. Låt oss inte mobilisera före vi blir invaderade, trupper är svinigt dyra att ha i fält.

aar035_scotland_vassal.jpg
 
amalgein.jpg

Amalgein: Enna, det är något jag tycker du behöver veta.

enna_duke.jpg

Enna: Ja, Amalgein?

amalgein.jpg

Amalgein: Jag tror bestämt din hertiginna vänsterprasslar med din nya underrättelsechef Edgar Atheling.

aar034_ingrid_adultery.jpg


enna_duke.jpg

Enna: Vad är det du säger?

amalgein.jpg

Amalgein: Jag har sett henne i hans sällskap märkbart ofta, och från sättet de ser på varann verkar det som om de är mer än bara bekanta...

enna_duke.jpg

Enna: Omöjligt! Du inbillar dig, Amalgein!
 
donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Hertig! Engelska trupper, Oxfords regemente närmare sagt, har siktats på Irlands hav. Det är en styrka på 1500 man.

aar036_oxfordregiment_onsea.jpg


enna_duke.jpg

Enna: Mobilisera Dublin och Leinster! Uppsamling i Dublin! Vi ska möta denna invasion.
 
enna_duke.jpg

Enna: Lägesrapport!

ingrid_chancellor.jpg

Ingrid: Skottland har mobiliserat sin här och förklarat krig mot England.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Oxfords regemente har landstigit på Man. De var aldrig på väg hit.

aar037_scotlandmobilizes.jpg


enna_duke.jpg

Enna: Perfekt. Jag väntar mig ett bråk modell större bryta ut vid skotsk-engelska gränsen inom kort. Under tiden ska vi göra slut på Oxfords regemente! Vi avseglar med kronoarmén imorgon!
 
enna_duke.jpg

Enna: Sannerligen, redan nu kan jag höra stridens dån och buller och känna lukten av blod inne i mina näsborrar. Marskalk, när anländer vi till Man?

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: I övermorgon, lite efter middagstid, enligt våra beräkningar. Vi borde kunna ge batalj samma dag.

enna_duke.jpg

Enna: Gott, gott, äntligen ska jag få göra vad kungar är skapta för. Och ära kommer det att finnas gott om åt andra med.

amalgein.jpg

Amalgein: Sannerligen.

enna_duke.jpg

Enna: Kanske det rentav blir karl av din odåga till son, Amalgein.

amalgein.jpg

Amalgein: Loigsech är inte med oss, Enna. Han försov sig och missade båten.
 
Och den 28 januari 1073 ägde det våldsamma slaget om Man rum. Arméerna ställdes upp mitt emot varann, banér fladdrandes i vinden och befälhavare yrkandes sina trupper till stordåd.

aar038_battleofisleofman.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Till storms ännu en gång, till storms, goda vänner! Förpassa deras nedre ädla derar till ett träd i Osraige!

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Låt vårt motto idag vara Blod! Blod! Blooooooood! Snitta upp deras bukar!

amalgein.jpg

Amalgein: Tyvärr kommer vad som kommer att ske att involvera en aning, tja, våld, men vi vet ju alla att det är för ett gott syfte.

enna_duke.jpg

Enna: Och herrar än snarkandes i säng i Irland ska förbanna sig själva för att de inte var här, och förringa sin mandom när andra talar om de som stred med oss på Sankt Rudolf Hycklarens dag!
 
Arméerna brakade samman på ärans fält. Ingen nåd gavs eller bads om. Hertig Enna ledde personligen Dublins riddare rätt in i fiendens led i ett försök att bryta igenom på mitten och framtvinga ett avgörande som skulle bryta fiendearméns moraliska ryggrad.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Amalgein, har du nånsin sett en så ståtlig anstormning?

amalgein.jpg

Amalgein: Det har jag verkligen inte. Hertigen visar stort mod. Synd bara att han är rätt framför fiendens spjutsmän. Åhå, där flyger han från hästen rätt in i fiendens formation med näsan före!


donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Herre min tid! Jag skickar in reserven tungt infanteri. Hertigen har en snöbolls chans i helvetet, men kanske vi kan utnyttja oordningen och åstadkomma ett genombrott.

Samtidigt, på ett annat ställe på slagfältet.

manatarms1.jpg

Ädling av fienden! Kapitulera och tillfångatas, och vinn din frihet mot lösen! Strid, och du skall dö!

enna_duke.jpg

Enna: Alla Kelters Konung kapitulerar aldrig! Dö av mitt svärd, knektar! Idag ska era varmvattenflaskor bli änkor!

manatarms1.jpg
manatarms2.jpg
manatarms3.jpg

Aj! Oj! Ajaj! Ajoj! Stööön!

enna_duke.jpg

Enna: En häst! En häst! Ett storkeltiskt rike för en häst!

aar039_isleofman_nobledistinguishes.jpg

fiachra_oDubhGhaill.jpg

Herre! Ni har förlorat er häst! Ta min reservhäst!

enna_duke.jpg

Enna:Tack, riddare! Låt oss skynda oss till våra egna led, jag ser att en trupp av vårt eget fotfolk är på väg hit! Än kan detta anfall lyckas! För Sankt Patrick!

aar040_isleofman_victory.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Riddare, du räddade mig där. Det var ädelt gjort. Vad är ditt namn?

fiachra_oDubhGhaill.jpg

Fiachra O'DubhGhaill, herre.

enna_duke.jpg

Enna: Gott och väl, Fiachra. Du har vunnit en plats vid mitt hov, och en plats vid min högra sida i varje kommande strid.
 
Last edited:
enna_duke.jpg

Enna: Så var vi hemma igen. Guillaume le Bâtarde lär tänka efter före han skickar en ny invasion hit.

donnchadremhair_marshal.jpg

Donnchad: Det är faktiskt precis vad han gör, och han leder invasionen i egen hög person.

aar041_william_invading.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Han menar alltså allvar. Skrapa ihop vasallernas arméer, vi ska ge honom ett mottagande han sällan glömmer.