• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

KonradRichtmark

Field Marshal
60 Badges
Feb 20, 2005
4.428
273
  • Cities: Skylines - Green Cities
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Stellaris: Digital Anniversary Edition
  • Stellaris: Leviathans Story Pack
  • Cities: Skylines - Natural Disasters
  • Hearts of Iron IV: Together for Victory
  • Stellaris - Path to Destruction bundle
  • Cities: Skylines - Mass Transit
  • BATTLETECH
  • Surviving Mars
  • Hearts of Iron IV: Death or Dishonor
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Stellaris: Humanoids Species Pack
  • Stellaris: Apocalypse
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Stellaris: Distant Stars
  • Surviving Mars: First Colony Edition
  • Cities: Skylines Industries
  • BATTLETECH: Flashpoint
  • Stellaris: Megacorp
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Stellaris: Ancient Relics
  • Hearts of Iron IV: No Step Back
  • Supreme Ruler 2020
  • Hearts of Iron Anthology
  • Crusader Kings II
  • Deus Vult
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis IV
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • March of the Eagles
  • Europa Universalis III Complete
  • Victoria: Revolutions
  • Europa Universalis: Rome
  • A Game of Dwarves
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Mount & Blade: Warband
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Cities: Skylines - Snowfall
Alla Kelters Konung

cross1.jpg

Pan-Keltisk AAR i CKDV 2.1b följer. Spelets mål kommer att ena alla de keltiska provinserna i spelet under en och samma dynasti. Knappast ett originellt tema, men ett trevligt ett, och det ger AARen ett bestämt mål och en bestämd varsel. Spelet är Paradox publicerade version, med två undantag. För det första har jag lagt till en egen event som skär ner på barns stats rejält då de fått klart sin utbildning, för att råda bot på de brutalt höga stats folk som växer upp i DV får. För det andra har jag gjort små editeringar till en hel del traiters effekter enligt smak och omdöme. AARen kommer att vara rejält inspirerad av Familjen Mac Gilla Pátraic av den vördade Davisx3m.
 
Var hälsade, och välkomna till sagan om Alla Kelters Konung. Jepp, det är jag det, Enna Ui Mordha. Eller, snarare, vad jag kommer att vara efter en obestämd tid. Eller så kommer någon av mina ättlingar att vara det. Hoppas jag. Detta är jag:

aar001_enna.jpg

Som ni ser är jag andra son åt Diarmait Ui Mordha, hertigen av Leinster. Kolla in mina stats! Jag är bra på lite allting, men främst på att svinga stridsklubba och slå in skallen på hedningar. Här ser ni det fagra hertigdömet Leinster, pappsens rike:

aar002_leinster.jpg
 
Tycker ni något ser fel ut med kartan? Det är precis vad det gör. Pappsen härskar bara över Leinster. Dublin, som är landets rikaste provins, styrs av min storebror Murchaid Ui Mordha. Och inte nog med det, han härskar över Man också!

aar004_murchaid.jpg

Som ni ser är han ett jävla päron, och ett luder dessutom. Totalt olämpad att ärva. Ändå är han först i successionsordningen eftersom vi här i Leinster har halvsalisk konsanguinär succession, och han har mer inflytande eftersom han faktiskt har land och jag inte har det. Måste ta ett snack med farsan om saken före han coolar av, han är ju trots allt 74 år gammal!

Men först ska jag ta hand om ett annat problem. Ni kanske noterade att jag inte har någon hustru. Jo, det är sant, farsgubben har försummat mig i det avseendet också. Den senila stofilen har säkert glömt bort att jag existerar! 34 år är en alltför lång tid att leva utan en kvinna i sitt liv. Eller en sängvärmare för den delen, jag är inte ett luder som min inkompetenta bror.

Här är kvinnan jag vill göra till hustru och drottning av alla kelter:


aar005_ingrid.jpg

Detta är den undersköna Ingrid, dotter åt självaste Svend Estridson Knytling av Danmark. Dessutom är hon kompetent och välutbildad, alltså på alla sätt en idealisk hustru. Jag tvivlar på att pappsen ger mig tillstånd att fria. Det sägs att det är bättre att be om förlåtelse än om lov, men jag tänker inte göra nåndera. Jag tänker presentera farsan ett fait accompli, som frankerna säger.
 
Last edited:
aar006_marriage.jpg

diarmait.jpg

Diarmait:
Enna! Min son! Kom hit omedelbart!

enna_marshal.jpg

Enna:
Ja, far?

Diarmait:
Detta kom med kuriren idag!

Till Diarmait Ui Mordha, Hertig av Leinster

Er son Enna gjorde ett gott uttryck på mig under sin visit till det danska hovet, och efter inte alltför svår begrundan har jag beslutat att ge honom min dotter Ingrids hand. Jag ska med glädje kalla denne tappre krigare och redige karl svärson. Min dotter anländer fortast möjligt, antagligen inte sent efter att ni mottagit detta brev.

Svend Estridson Knytling,
Kung av Danmark

PS. Se till att mina dottersöner får rejält med land, annars kommer du att sikta långskepp på Irlands Hav som kommer dit för att ställa saken tillrätta, ha ha ha!


Diarmait:
Enna, vad har du gjort!? Har du friat åt en dansk prinsessa bakom min rygg!?

Enna:
Jag? Aldrig att jag skulle gå bakom er rygg, fader! Nog var jag vid det danska hovet nog, och bekantskap stiftade jag med den sköna Ingrid, men fria? Nej, det är nog Svend Estridson som missförstått mina avsikter.

Diarmait:
Grymt, men vad gör vi nu? Prinsessan är på väg hit, och nobbar vi henne blir kungen rosenrasande! Enna, du får nog ta ansvar för vad du gjort och gifta dig med henne.

Enna:
Jag böjer mig för er vilja, fader.

murchaid_count.jpg

Murchaid:
Hörde jag rätt? Enna ska äntligen få till det! Hö hö hö!

Enna:
Som om du skulle kunna uppskatta äktenskapets salighet, horkarl.

amalgein_steward.jpg

Amalgein:
Skratta lagom, Murchaid. Detta snöpliga debacel har konsekvenser för dig med.

Murchaid:
Öh?

Diarmait:
Förklara, förvaltare Amalgein.

Amalgein:
Svend Estridson förväntar sig att hans barnbarn får ärva rejält, och det kommer de knappast att göra som det ser ut nu.

Murchaid:
Vad antyder du, flintjävel?!

Amalgein:
Att Enna behöver land, och rejält mycket. såvida vi inte vill se nya vikingräder. Ett hertigdöme minst. Min herre, enda lösningen jag ser är att Enna blir er arvinge.

Diarmait:
Bra, gör så! Murchaid, avstå från dina förläningar.

Murchaid:
Va!?! Aldrig i livet!

Diarmait:
Du gör som jag säger, ungjävel, eller så dras dina förläningar in med våld.

aar007_giveup_dublin.jpg


aar008_giveup_man.jpg

Något senare, efter att Murchaid stormat ut förbannad och Diarmait dragit sig tillbaka:

enna_marshal.jpg

Enna:
Jaaa! Perfekt! Gimme five, man! Du övertygade då allt pappsen och gav Murchaid så han teg!

amalgein_steward.jpg

Amalgein:
Det är lugnt, jag gillade ändå aldrig tanken om att tjäna under dumbommen.

Enna:
Förbannat bra gjort var det! Allt är perfekt! Jag är arvinge till Leinsters tron, och får snart gifta mig med den undersköna Ingrid Knytling! Historien, här kommer jag!
 
Last edited:
Haha :p
 
aar009_enna_countofman.jpg

För att förbereda generationsskiftet fick Enna ärva Man i förtid. Där satte han upp hov och fick för första gången smaka maktens sötma, och nygift som han var fick han även smaka en annan söt...

enna_count.jpg

Enna: Hallå där! Vem är du, och vad fan redogör du om mitt kärleksliv för?

Men herre, jag är ju berättaren! Berättaren ni anställde för att berätta historien om ert liv och era stordåd!

Enna: Berättare? När har jag anställt en berättare?

Så fort ni anlände till holmen, herre. Ni ville ha smekmånad med er hustru och hade inte tid att berätta er historia själv, så ni anställde mig.

Enna: Okej, men lämna frun min i fred, hon har känt sig illa de senaste dagarna.

ingrid_pregnant.jpg

Ingrid: Enna...

Enna: Ja, älskling?

Ingrid: Jag tror jag är havande, mina hovdamer säger att symptomen tyder på det...

Enna: Fantastiskt! Jag kommer att bli far! Min dynasti kommer att börja här! Kom, älskling, så ska jag hjälpa dig i säng. Hovfolk! Se till att drottningens kammare hålls väl uppvärmd! Se till att hon får mat på sängen! Livmedicus! Se till att hålla hennes tillstånd under konstant uppsikt!

amalgein_steward.jpg

Amalgein: Nämen Enna, chillax. Kvinnor har överlevt graviditet förr också, och inte gör det dem sängbundna precis. Ta det kallt.

Enna: Ska du säga, du har inte en dynasti att tänka på. Och vad gör du här förresten, är inte du anställd i pappsens hov?

Amalgein: Jag tog mig en unilateral semester. Gamlingen är ändå för senil och nära döden för att inse att jag inte är där.
 
Den 13 september i Nådens År 1067 avled Diarmait Ui Mordha vid en mogen ålder på 75 år. Så fort Enna fick besked skyndade han sig att flytta tillbaks sitt hov till sin föregångne fars högsäte i Leinster. Enna togs jublande emot av hög som låg, med undantag av ett antal politiska företagare som hade investerat mycket tid och resurser på att smöra in sig hos den tidigare arvingen Murchaid.

aar010_enna_inherits-1.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Okej, nu är vi här. Sammankalla administrationen, jag vill ha en lägesrapport. Förvaltare Amalgein, vad har vi?

amalgein_steward.jpg

Amalgein: Vårt rike består av fyra provinser: Dublin, Laigin, Man och Osraige. De övriga är dina personliga domäner, Osraige är förlänat åt Domnall Mac Gilla Patraic. Dublin har en grundinkomst på 2.40, Laigin på 1.20, Man på 0.60. Osraige har en grundinkomst på 1.20, av vilket Mac Gilla Patraic betalar ett tribut på 0.4. Ingen vidare utveckling finns, samtliga län har ett fort med palissad som herresäte och försvarsverk, men i övrigt består riket bara av torp, åkrar och gräs.

enna_duke.jpg

Enna: Inget att hänga i granen, alltså. Nåväl, vi får bygga upp det bäst vi kan. Men först ska vi ta itu med något annat. Flera av släkten Ui Mordhas medlemmar är ogifta, och vi behöver kompetent folk till administrationen, så...

loigsech_spymaster.jpg

Loigsech: Behöver vi det?

amalgein_steward.jpg

Amalgein: Min son, håll klaffen medan Hertig Enna talar.

enna_duke.jpg

Enna: Klart vi behöver kompetent folk! Se bara på dig, Loigsech, här sitter du på posten som chef för underrättelsetjänsten trots att du inte ens fullbordat din utbildning. En utbildning som, egendomligt nog, är militär.
Således, hovfolk, har ni min välsignelse att gå ut och söka er hustrur. Gift er med kloka, kompetenta kvinnor och ta med dem hit. Jag har redan utsett Hertiginna Ingrid till kansler. Hon gör ett mycket bättre jobb än morsan som var kansler innan, morsan som är 66 år gammal och har binnikemask.
 
amalgein_steward.jpg

Amalgein: Min herre, jag har uppfyllt er vilja. Jag har gift mig på nytt.

aar011_marriage_amalgein_yolanda.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Med en normandiska? Berätta mer.

amalgein_steward.jpg

Amalgein: Självfallet, herre.

aar012_yolanda_steward.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Men ser man på! Fager som våren och kompetent som bara den. Ett utmärkt val. Du får sparken.

amalgein.jpg

Amalgein: Vad i...

enna_duke.jpg

Enna: Vad då vad i? Hon är mycket bättre än du på förvaltande, och får således bli min nya förvaltare. Vad tror du jag ville att ni skulle skaffa kompetenta hustrur för? Vetenskapligt knypplande?

amalgein.jpg

Amalgein: Det är sant som du säger, men känner mig dock lite nobbad efter att ha tjänat dig så troget.

enna_duke.jpg

Enna: Ta det inte så hårt, Amalgein, nu är du ju make till en förvaltare med fet lön. Nu kan du leva gott och vila på lagrarna, och om du absolut vill vara med i administrationen kan du få bli assistent åt frun. Eller kronofogde eller vadhelst du vill vara. Aldrig att jag förbiser de förtjänta.

amalgein.jpg

Amalgein: Jag hoppas det, Enna.

loigsech_spymaster.jpg

Loigsech: Hertigen, spana in det här!

aar013_marriage_loigsech_margaret.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Du har alltså gift dig med underrättelsechefen från Skottlands hov?

loigsech_spymaster.jpg

Loigsech: Jajamensan! Precis som du sa! Erkänn att du inte väntade dig det! Bruden heter Margaret Atheling, hon är...

amalgein.jpg

Amalgein: En otroligt kompetent intrigmakare och en klart bättre underrättelsechef än du?

loigsech_spymaster.jpg

Loigsech: J-ja...

amalgein.jpg

Amalgein: Av vilket det naturligt följer att du, med rikets bästa i åtanke, avgår från posten son underrättelsechef till förmån för din fru.

loigsech_spymaster.jpg

Loigsech: Men... hertig...

enna_duke.jpg

Enna: Din far inser hur saker och ting fungerar i mitt hov.

loigsech.jpg

Loigsech: (suck) Ja herre, ske er vilja.

amalgein.jpg

Amalgein: Ägd.
 
Last edited:
Och så började uppbyggandet av det storkeltiska riket, ett rike som nu hade en administration som heter duga.

aar014_court.jpg

enna_duke.jpg

Enna: Konseljen är i sammanträde. Förvaltare, vad är vår ekonomiska situation?

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Tack vare jordreformen jag och Amalgein utarbetade och tack vare vår stabiliserande penningpolitik är rikets effektiva inkomst nu 112% mer än våra provinsers nominella grundinkomst. Vi håvar in totalt 7.3 guld i månaden från krondomänerna, och får 0.4 i månaden i tribut från greven av Osraige. Efter att ha betalat 0.8 i månaden åt kyrkan kvarstår 6.5.

enna_duke.jpg

Enna: Kläm åt greven lite till. Han får dra sitt strå till stacken. Älskling, meddela Mac Gilla Patraic att hans tribut har dubblerats.

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Det kan vi inte göra. Vi tar redan in så mycket skatt av honom som lagen tillåter.

enna_duke.jpg

Enna: Vilken lag? Är jag hertig eller är jag hertig?

ingrid_chancellor_pregnant.jpg

Ingrid: Rikets traditionella lag, den som definierar relationerna mellan furste, vasaller och ständer. Den som stipulerar de gränser inom vilka du utövar din makt, min kära.

enna_duke.jpg

Enna: Då tror jag det är dags att skriva om lagen. Sammanträdet är avslutat. Kom, älskling, så ska vi mysa framför en sprakande brasa och tillsammans skriva en ny grundlag åt det storkeltiska riket.

aar015_royalprerogative.jpg
 
girl.jpg

Uäääääääää!

enna_duke.jpg

Enna: Vad är det för en ungjävel som stör min arbetsro? Page, gå och gör nåt åt saken!

Page: Herre, det är er egen nyfödda dotter. Förlossningen började plötsligt, jag kom precis hit för att berätta om det för er.

enna_duke.jpg

Enna: Min dotter! Mitt första barn! Ur vägen, släpp fram mig! Blås i basun och trumpet! Spela Te Deum i kyrkan! Ställ till med fest! Enna Ui Mordha har blivit far! Alla kelters prinsessa har fötts!

Snart var hela hovet på fötter. Tjänstefolket skyndade sig att ordna med festligheter, medan ett antal av hovets främsta medlemmar hade samlats i den kungliga sängkammare där prinsessan kommit till världen.

ingrid.jpg

Ingrid: <3

enna_duke.jpg

Enna: Min dotter... salig är jag som får hålla ditt lilla liv i mina händer. Ditt namn ska vara Caitilin, och alla keltiska folk ska hedra dig som sin prinsessa.

amalgein.jpg

Amalgein: Gratulerar, min herre.

loigsech.jpg

Loigsech: Ja, vacker är hon absolut, brås helt klart på sin mor, he he he.

enna_duke.jpg

Enna: Men stick och brinn, alla vet att du är sur och förödmjukad över att ha förlorat ditt jobb åt frun din. Flickan min, bry dig inte om vad dumma farbrorn säger, han är bara en tölp utan liv, till skillnad från dig som är prinsessa. Framtiden tillhör dig.

yolanda_steward.jpg

Yolanda: Åh Amalgein, jag blir så rörd, när ska du göra mig havande?

amalgein.jpg

Amalgein: Närhelst min dam önskar.
 
En liten opinionsmätning här i detta skede. Vilket grafiskt format fungerar bättre? Det tidigare där varje karaktärs porträtt visas första gången han/hon talar under ett inlägg, eller det senare där den talandes porträtt visas vid varje replik?
 
Jag gillar det med porträtten inför varje mening :)
 
En liten opinionsmätning här i detta skede. Vilket grafiskt format fungerar bättre? Det tidigare där varje karaktärs porträtt visas första gången han/hon talar under ett inlägg, eller det senare där den talandes porträtt visas vid varje replik?

Porträtt varje. :)