• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
urdh said:
Varför pratar jag engelska -.-
I alla fall, det verkar vara samma problem som de andra hade. Lyckades få spelet att starta genom att döpa om alla filer med svenska tecken, men det verkar bli en massa hemska grafiska problem, man ser inte kartan över huvud taget.

EDIT: Skärmdumpar.
Nä men måste va ett gfx fel. Är du säker på att du lagt alla filer rätt. Det följer med sammanlagt två "gfx" mappar i modden. Den ena ligger i Septentrionalis mappen och den behöver du inte röra. Den andra ska hamna på huvudmenyn. Som Wetew sa så ska du ersätta filerna i orginal"gfx"mappen med de från den bifogade. Men det är bara att lägga dem i orginalmappen så bör det funka.

Det kan inte va så att du missuppfatta rådet och la över SU.s gfx mapp över till huvudmenyn?
 
Krapotkin said:
Nä men måste va ett gfx fel. Är du säker på att du lagt alla filer rätt. Det följer med sammanlagt två "gfx" mappar i modden. Den ena ligger i Septentrionalis mappen och den behöver du inte röra. Den andra ska hamna på huvudmenyn. Som Wetew sa så ska du ersätta filerna i orginal"gfx"mappen med de från den bifogade. Men det är bara att lägga dem i orginalmappen så bör det funka.

Det kan inte va så att du missuppfatta rådet och la över SU.s gfx mapp över till huvudmenyn?
Säkerhetskopiera alltid hela spelet innan! Om man ändrar gfx-mappen så kan man inte köra mp eller vanilla (om jag minns rätt). Dessutom så tror jag att när man packar upp modden i mod-mappen så hamnar inte gfx där den ska vara, utan du får själv flytta den ;).
 
Krapotkin said:
För att modden ska funka riktigt är det vissa filer i huvudmenyns gfx mapp som behövs ändras. Men det har jag fixat iom att man extraherar modden där direkt. Font filerna ersätts, vilket också loadingscreens gör. Men bifogade orginalfilerna för dem.



1. Jo Hansan har jag inte hunnit arbeta något grundligare med, är så gott som exakt samma sak som HRE just nu. Hanseatic League hade jag tänkt mig lite mer som handelsförbund. När jag har tid att arbeta på den ska jag försöka få handel/cot/inkomst etc att spela större roll för medlemskap o dylikt.

2. Men det måste nästan gå att kunna komma runt det på något sätt.

3/6. Jo men det är verkligheten som avspeglar sig i viss mån. Är upp till dem att alliera sig rätt. Apropå svaga nationer, testa Härjedalen i Landskapsscenariot :( Stackarna!
Men skulle kanske kunna fixa några events som gör det lite jobbigare för de starkare nationerna, alt. att hjälpa de svagare. Lust att hjälpa till med events?

4. Jaså? Jag startar vid Islands ostkust. Något nån annan vart med om? :confused:

5. Iom den tänkta reformationen då varje kommun får ta ställning till luthers teser får det lite mer djup.
Men Holy See funktionen har möjlighet att bli något riktigt intressant om man arbetar om det som du föreslog. Något förslag någon?

7. Haha nä det har jag inte hunnit med än. Känns rätt mastigt att ge sig på hundratals provinsers produktioner. Har någon nån produktionskarta av något slag så man kan se på ett ungefär vad som bör prod. vart?


Tack tack.
Jag är usel på events, men jag kan göra ett försök. Räkna inte med att jag hinner med nåt innan måndag eftersom jag just nu sitter med en tentauppgift som ska vara klar på söndag. Att 15000 tecken skall vara så svårt att få ihop :(
 
theFreeman said:
Är Motala Komun med :confused: :D
Självklart! Sveriges hjärta ;)

Wetew said:
Jag är usel på events, men jag kan göra ett försök. Räkna inte med att jag hinner med nåt innan måndag eftersom jag just nu sitter med en tentauppgift som ska vara klar på söndag. Att 15000 tecken skall vara så svårt att få ihop :(
Nänä förstår, bara att jag sj inte är en höjdare med events.. Men ska ja ska väl kunna slänga upp lite events för att hjälpa de svagare kommunerna, landskapen och länen tillslut. Men det kommer tyvärr inte i första hand.

Men lycka till med tentan iaf

Edit:

Wetew said:
Säkerhetskopiera alltid hela spelet innan! Om man ändrar gfx-mappen så kan man inte köra mp eller vanilla (om jag minns rätt). Dessutom så tror jag att när man packar upp modden i mod-mappen så hamnar inte gfx där den ska vara, utan du får själv flytta den ;).
Jo men det är sant..
Fast tanken är att den ska utvinnas i huvudmappen så att man inte tvingas flytta massa mappar.
 
Krapotkin said:
Nä men måste va ett gfx fel. Är du säker på att du lagt alla filer rätt. Det följer med sammanlagt två "gfx" mappar i modden. Den ena ligger i Septentrionalis mappen och den behöver du inte röra. Den andra ska hamna på huvudmenyn. Som Wetew sa så ska du ersätta filerna i orginal"gfx"mappen med de från den bifogade. Men det är bara att lägga dem i orginalmappen så bör det funka.

Det kan inte va så att du missuppfatta rådet och la över SU.s gfx mapp över till huvudmenyn?
Det är inte så att man måste ha gfx-filerna från Theatrum Orbis Terrarum?
Tycker nämligen det ser ut som att terräng-texturerna saknas.
 
Med Hanseatic League (fr.o.m nu Hansan) så vore det väl bäst att den gynnade utlandshandel, då Hansan historiskt sätt handlade om handel med Tyskland. Det bästa vore att tyska staters ekonomi blev bättre desto fler nationer som går med (ex. istället för prestige så får ledaren +0,1 i Trade Effiency, om det är möjligt att modda). Desto fler som går med desto starkare blir ekonomin för ledaren (helst skall han vara tysk, med andra ord bör enbart de som har tyska provinser få möjligheten att bli "Kejsare"). Men om man finner "Kejsarens" makt och ekonomi för hotande går man ur. På så sätt blir ekonomin viktigare.

Det finns andra grejer jag tänker på också, men jag tror jag skall sammanställa min tankar bättre innan jag skriver mer :p
 
urdh said:
Tar man bort extend="gfx" från .mod-filen ser det ut så här:

Verkar vara något i gfx-mappen som inte vill fungera, vet inte riktigt hur det fungerar.
Ersatte du "extend" med "replace" eller tog du bara bort det helt? Om du tog bort det helt kommer inget i SU.s gfx mapp med, vilket det måste.

Men det här är bara något pers med mac råkar ut för?
Ska se om jag kan klura ut något.. :(
 
Wetew said:
Med Hanseatic League (fr.o.m nu Hansan) så vore det väl bäst att den gynnade utlandshandel, då Hansan historiskt sätt handlade om handel med Tyskland. Det bästa vore att tyska staters ekonomi blev bättre desto fler nationer som går med (ex. istället för prestige så får ledaren +0,1 i Trade Effiency, om det är möjligt att modda). Desto fler som går med desto starkare blir ekonomin för ledaren (helst skall han vara tysk, med andra ord bör enbart de som har tyska provinser få möjligheten att bli "Kejsare"). Men om man finner "Kejsarens" makt och ekonomi för hotande går man ur. På så sätt blir ekonomin viktigare.

Det finns andra grejer jag tänker på också, men jag tror jag skall sammanställa min tankar bättre innan jag skriver mer :p
Känner att jag har luckor i hansekunskaperna, men det gynnade iaf inte bara tyskarna utan alla orter där handeln försegick. Allt i den solidariska frihandelns namn :p
Men ska väl kunna slänga ihop något spännande och relativt realistiskt någon morgon. Tar mer än gärna emot förslag o hjälp.

Äsch behöver inte sammanställa förslagen, det är de spontana ideerna som kommer längst.
 
Krapotkin said:
Känner att jag har luckor i hansekunskaperna, men det gynnade iaf inte bara tyskarna utan alla orter där handeln försegick. Allt i den solidariska frihandelns namn :p
Men ska väl kunna slänga ihop något spännande och relativt realistiskt någon morgon. Tar mer än gärna emot förslag o hjälp.

Äsch behöver inte sammanställa förslagen, det är de spontana ideerna som kommer längst.
MIn tanke är att man byter ut prestige mot TE. Alltså är 5 prestige = .1 TE och 2 prestige =.04 prestige. Självklart behövs det andra ändringar. Men min tanke är att de tyska staterna skall bli lika dominerade som de var under den tiden för svensk handel. Eller är det meningen att modden skall utspela sig i nutid.
 
Wetew said:
MIn tanke är att man byter ut prestige mot TE. Alltså är 5 prestige = .1 TE och 2 prestige =.04 prestige. Självklart behövs det andra ändringar. Men min tanke är att de tyska staterna skall bli lika dominerade som de var under den tiden för svensk handel. Eller är det meningen att modden skall utspela sig i nutid.
Jojo det förstod jag, och får som du sa bli en hel del ändringar. Men det ska va rätt lätt gjort.
Men tyskland kommer inte vara med, så det får isf bli att man illustrerar själva gemenskapen och de allmänna bonusarna för de skandinaviska och baltiska städerna och inte lägga fokus på tyskarnas "gynnande"/"utsugning" av de olika orterna.
 
Krapotkin said:
In that case i'm afraid there isn't much to do. Fixing buggs I can see is quite easy to fix. In the case as above with the danish 'ö' I can relate to it and therefor fix it with the help of others. But in this case, with problems with mac.. I have no idea how mac works so..
But if you find out a way to fix it I will help you as good as I can.



Ohövlig, nej för fan..! Skandinaviask forum, så svenska passar perfekt :p
Då mantorp är en rätt liten ort i en relativt liten kommun så tror jag inte det tillför alltför mycket.. ledsen :p

Då blir jag sur ifall man kan vara Mjölby, För mjölby är ju värsta hålan. Men då får jag väll satsa på att vara linköping :)
 
Krapotkin said:
Jojo det förstod jag, och får som du sa bli en hel del ändringar. Men det ska va rätt lätt gjort.
Men tyskland kommer inte vara med, så det får isf bli att man illustrerar själva gemenskapen och de allmänna bonusarna för de skandinaviska och baltiska städerna och inte lägga fokus på tyskarnas "gynnande"/"utsugning" av de olika orterna.
Jaha... Jag misstog mig. Jag trodde att allt som just nu var TI skulle omvandlas till provinser. För isåfall skulle det vara perfekt med en del nordtyska statsstater.

Kommer du lägga in TI över Grönland och rutten dit?
 
Taklagarn said:
Då blir jag sur ifall man kan vara Mjölby, För mjölby är ju värsta hålan. Men då får jag väll satsa på att vara linköping :)

Du ödeshög är värre :mad:
 
Wetew said:
Jaha... Jag misstog mig. Jag trodde att allt som just nu var TI skulle omvandlas till provinser. För isåfall skulle det vara perfekt med en del nordtyska statsstater.

Kommer du lägga in TI över Grönland och rutten dit?

Pjo skulle vara roligt att kunna spela Kiel. Hade lagt in Rügen bara för skoj skull i tidigare versioner. Men då man spelar landskaps-, läns- eller nations scenariot så blir det lite struligt. :( Så fick ta bort dem tyvärr

Hade TI över allt väster om Färöarna. Men fann det lite klurigt att få framför allt kommunerna att en utforska och sedan kolonisera "rätt". Men måste nästan gå att kunna fixa på något sett..

Har nu iom 0.31 sett till att så gott som alla olika kulturer har ett favoritområde att kolonisera, och vet att man kan göra samma sak med vad de vill utforska. Kan testa om det fungerar rätt iom nästa vers. Trots att det blir nästan över tusen filer att ändra :p
 
kom och tänka på en sak, det här är en mod som man lägger in i mod mappen va?