• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Dagens kommungränser är väldigt moderna. Mindre ändringar var o vartannat år. Skälet till att jag inte tog häradsindelningen är bla därför att denna mod inte enbart ska täcka Sverige. Hur skulle det se ut för resten av den tänkta kartan? Skulle inte funka. För övrigt täcker inte häradsindelningen hela landet. Medan kommuner finns i alla aktuella länder.
 
Krapotkin said:
Dagens kommungränser är väldigt moderna. Mindre ändringar var o vartannat år. Skälet till att jag inte tog häradsindelningen är bla därför att denna mod inte enbart ska täcka Sverige. Hur skulle det se ut för resten av den tänkta kartan? Skulle inte funka. För övrigt täcker inte häradsindelningen hela landet. Medan kommuner finns i alla aktuella länder.
I Norge har man till exempel distrikt, och räknar man med tingslag omfattas väl ändå hela Sverige. Har du för övrigt tagit i beaktning att Norge och Finland har fler kommuner än Sverige?
 
Sleepyhead said:
I Norge har man till exempel distrikt, och räknar man med tingslag omfattas väl ändå hela Sverige. Har du för övrigt tagit i beaktning att Norge och Finland har fler kommuner än Sverige?
Med tanke på att tillgängligheten på socken och häradssköldar inte är alltför stor skulle det inte finnas möjlighet till att spela så många orter.
Jodå har kollat på alla länders kommunkartor, i Norge tex har de vissa kommuner med enbart ungefär hundra invånare. Men då blir det som tidigare att man får slå ihop vissa mindre kommuner med de större. Samma med Finland. Men den bördan den dan.

Ifall det nu inte skulle duga med att gränserna är anpassade efter de olika kommunerna så passar jag på att göra lite reklam för Kranz planerade mod, där får du häradsgränser. Bara att vänta på den isf ;)
 
Afstemning / Avstemning / Omröstning



Hvad er at foretrække for næste satsning; Norges eller Finlands kommuner?


Hva er at foretrekke for neste satsning; Norges eller Finlands kommuner?


Vad är att föredra för nästa satsning; Norges eller Finlands kommuner?


Mikä olla että pitää parempana edessä ensi panostaminen; norjalainens tai suomalainens kunta?



(skrämmande vad lika de skandinaviska språken är varandra)
(ursäkta alla finska språkfelen)




Norge; 7
conny
Mannisks
Gathenhielm
Krantz
Sleepyhead
Wetew
Davisx3m


Finland; 4
Flooper X
Mr. G
Quinton
wonkeyman
 
Last edited:
Finland!

Att återerövra Finland har högre prioritet än att återskapa unionen ;)
 
Finland! Vår Östra rikshalva. Vår finne på forumet vet vad jag pratar om :D
 
Norge!

Roligare när jag ska skapa mitt halländska imperium...

Jag har för övrigt spelat modden lite, den verkar bugga sig när man ska ladda en sparfil. Många kulturer och religioner blir "none" eller noreligion"
 
Gathenhielm said:
Norge!

Roligare när jag ska skapa mitt halländska imperium...

Jag har för övrigt spelat modden lite, den verkar bugga sig när man ska ladda en sparfil. Många kulturer och religioner blir "none" eller noreligion"
Hum.. Några speciella kulturer och religioner? Enbart för vissa länder eller allmänt?
Tack för att du säger till! :)


EDIT: Tog en snabbtitt. Kan det i kulturernas fall ha varit "West Geats", "East Geats", North Jutes" och "South Jutes" som strulade?
 
Last edited:
Krapotkin said:
Hum.. Några speciella kulturer och religioner? Enbart för vissa länder eller allmänt?
Tack för att du säger till! :)


EDIT: Tog en snabbtitt. Kan det i kulturernas fall ha varit "West Geats", "East Geats", North Jutes" och "South Jutes" som strulade?
Mest noterat att västgötarna strulade, så det kan nog stämma..
 
Gathenhielm said:
Mest noterat att västgötarna strulade, så det kan nog stämma..
Jo men gött då är det förmodligen felet jag hittade. Var lite lat o tog ett antal genvägar trodde jag, när jag ändrade vissa saker i provinces, cultures o localisation. Men det fixas lätt.

Tack ännu en gång för påpekandet :)