• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Krapotkin

Cannon Fodder
48 Badges
Jun 11, 2007
405
0
  • Cities: Skylines - Parklife Pre-Order
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Cities: Skylines - Natural Disasters
  • Cities: Skylines - Mass Transit
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Cities: Skylines - Green Cities
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Cities: Skylines Industries
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Imperator: Rome
  • Prison Architect
  • Cities: Skylines - Campus
  • Prison Architect: Psych Ward
  • Crusader Kings III
  • Island Bound
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Europa Universalis III Complete
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sunset Invasion
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria: Revolutions
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Cities: Skylines - After Dark
su.jpg





Efter önskningar från olika folk här på forumet lägger jag nu upp min mod Septentrionalis Universalis version 0.8; Det Universella Norden.
Kartan bygger på de olika ländernas kommunkartor, med undantag för ett antal sammanslagningar och delningar av vissa.
Alla kommuner är spelbara och representerade i detaljerade region- och kulturgrupper.

Denna modden är anpassad till 'Chronicles' med version 5.1.



1545 provinser.
832 länder.
14 nya resurser.
3 nya religioner.


Du har chansen att spela en av flera hundra kommuner i hela Danmark, Sverige, Norge och Finland.








De gamla landskapen får chansen att göra sig hörda ännu en gång.







Island, Grönland, Vinland och flera andra områden är med dess 333 provinser självklart möjligt att exploatera.






Ta som Dansk möjligheten att vinna tillbaka Skåneland eller Buhuslän åt Norge.




Eller återerövra Nerike och Värmland åt götarna.






--------------------------------------------------
link; Septentrionalis Universalis - Chronicles
--------------------------------------------------




 
Last edited:
Hjälp till att utveckla S.U.

Då modden har växt från en liten kartmodifikation till att förändra rätt mycket mer, till vad jag hoppas till i framtiden, ändrar det mesta till viss del, så efterlyser jag nu eldsjälar som är beredda att hjälpa till med olika uppgifter.



Iom att befolkningsantalet får större betydelse numera behövs det events som påverkar den också, tex.


Ett som ger en "ockupationsmakt" möjligheten att "röva bort" en viss procent av befolkningen till sin egen huvudstad.
Flera olika events som ger möjligheten till förstörelse o massmord av olika grader i ockuperade provinser.
Events till att gynna befolkningsväxter.


Hur gott vete än är så får några gärna hjälpa till med att fördela (på ett realistiskt och opartiskt vis) de olika resurserna.

Några att rätta till positionerna för städer/namn/hamnar och soldater i de provinser som behöver.


Något ni alla kan göra är att komma med förslag på olika nationer, historiska eller påhittade. Ex.

Skåneland
Orkneyar
Sjuhärad
Mälardalen
Øresund
Finnveden
Värend
Visingsö
Sapmi
(Norska) Bohuslän
(Danska) Skåne
Tingalidet
Hanse Gotland
Bergslagen
Þjóðveldið (isländska fristaten)
Svalbard
 
Last edited:
Det ser ut som ett väldigt ambitiöst projekt du skapat där. Ser fram emot att testa modden nån dag.
 
Wetew said:
Det ser ut som ett väldigt ambitiöst projekt du skapat där. Ser fram emot att testa modden nån dag.
Ser fram emot din recension ;)

Wämö said:
Blekinge! :D <3
Blev ingen Blechingian kultur nu. Men se kan lägga till ett scenario med Blekinge har sin egen kultur i senare versioner om det är önskat av flera.

soos said:
Blä, går inte EU III vanilla? :(

soos said:
Om du gör Uppland är jag beredd att köpa exp. :)
Nä det går tyvärr inte :( Men Uppland är med till bland annat din glädje. Kan lovar att du inte ångrar dig av att köpa de senare versionerna som sagt. Mer realistisk AI, större djup i spelet, och Uppland med :)
 
Södra Stockholm: Årsta (tror jag)/Södermalm
Västra Stockholm: Hässelby/Kungsholmen
Norra Stockholm: Tensta/Norrmalm
Östra Stockholm: Hammarby (Sjöstad?)/Djurgården
Centrala Stockholm: Stockholm/Gamla Stan
 
Tayya said:
Södra Stockholm: Årsta (tror jag)/Södermalm
Västra Stockholm: Hässelby/Kungsholmen
Norra Stockholm: Tensta/Norrmalm
Östra Stockholm: Hammarby (Sjöstad?)/Djurgården
Centrala Stockholm: Stockholm/Gamla Stan
Behövde inte ens fråga, perfekt. Står tex Hässelby/Kungsholmen för "provinsens namn" / "dess stad" eller bara alternativ till provinsnamn?

Namn för delade kommuner;

W. Stockholm: Hässelby/Kungsholmen ?
N. Stockholm: Tensta/Norrmalm ?
E. Stockholm: Hammarby (Sjöstad?)/Djurgården ?
C. Stockholm: Stockholm

N. Göteborg; Hisingen
E. Göteborg; Angered
C. Göteborg; Göteborg
S. Göteborg; Frölunda

E. Jönköping; Husqvarna
W. Jönköping; Jönköping

N. Örebro; ?
S. Örebro; ?

S. Malmö; Oxie ?
E. Malmö; ?
N. Malmö; Malmö

S. Linköping; ?
N. Linköping; ?

S. Odense; ?
N. Odense; ?

N. Aalborg; ?
S. Aalborg; ?

N. Århus; ?
C. Århus; ?
S. Århus; ?

W. København; ?
N. København; ?
E. København; ?
S. København; ?

W. Uppsala; ?
E. Uppsala; ?

W. Västerås; ?
E. Västerås; ?

W. Frederikssund; ?
E. Frederikssund; ?

Om jag missat någon säg till.
 
Last edited:
Krapotkin said:
Nä det går tyvärr inte :( Men Uppland är med till bland annat din glädje. Kan lovar att du inte ångrar dig av att köpa de senare versionerna som sagt. Mer realistisk AI, större djup i spelet, och Uppland med :)

Hur mycket kostar båda expansionerna?

*snål* :eek:o
 
Tja, allt beror ju på hur du vill ha det. Vad passar bäst; förorter (Årsta, Tensta, Hässelby, Hammarby) eller "malmer"? Är hela innerstan i C. Stockholm? Jag har ju inte sett kartan så... :p
 
soos said:
Hur mycket kostar båda expansionerna?

*snål* :eek:o
Om du måste ha förbättringarna direkt går det på väl på femhundra nånting.. Men annars kommer "complete" ut snart, o den skulle väl gå på ung. fyrahundra skr.

Tayya said:
Tja, allt beror ju på hur du vill ha det. Vad passar bäst; förorter (Årsta, Tensta, Hässelby, Hammarby) eller "malmer"? Är hela innerstan i C. Stockholm? Jag har ju inte sett kartan så... :p
Jag kan tyvärr nästan inget om Stockholm o dess trackters namn. Men om vi relaterar till Göteborg så; Hisingen är ingen förort eller stadsdel, utan en ö. Angered va tidigare en stadsdel, men numera enbart en postort. Även om Angered inte finns på det sättet numera är det ändå ett namn som används av alla, liksom i Hisingens fall.

Bäst är väl att ta ett namn som har bredd hos befolkningen, ett som sammanfattar området. I annat fall får det väl bli det mest befolkade delarna som får ge namn.


Krantz said:
:( Är inte regionerna lite fel :confused: Eller hur har du tänkt?
Regionerna som i "regions.txt" eller regionerna som i län/landskap etc?
Men fel? Hur tänker du då?
 
Krapotkin said:
Om du måste ha förbättringarna direkt går det på väl på femhundra nånting.. Men annars kommer "complete" ut snart, o den skulle väl gå på ung. fyrahundra skr.


Jag kan tyvärr nästan inget om Stockholm o dess trackters namn. Men om vi relaterar till Göteborg så; Hisingen är ingen förort eller stadsdel, utan en ö. Angered va tidigare en stadsdel, men numera enbart en postort. Även om Angered inte finns på det sättet numera är det ändå ett namn som används av alla, liksom i Hisingens fall.

Bäst är väl att ta ett namn som har bredd hos befolkningen, ett som sammanfattar området. I annat fall får det väl bli det mest befolkade delarna som får ge namn.



Regionerna som i "regions.txt" eller regionerna som i län/landskap etc?
Men fel? Hur tänker du då?

Jag tänkte på dessa i regions.txt

Västergötland/Västra Götaland/Dalsland/Bohuslän
Närke/Örebro/Västmanland
Skåne/Blekinge
 
Krantz said:
Jag tänkte på dessa i regions.txt

Västergötland/Västra Götaland/Dalsland/Bohuslän
Närke/Örebro/Västmanland
Skåne/Blekinge
Ah jo, misstag. Blev lite mycket siffror i går natt när jag skulle städa upp de sista textfilerna. Men va lätt att fixa, tog två sekunder, o är nu..

*ÄNDRAT till 0.2
- även Bohuslän ändrat.

tack! :D
 
Last edited:
Krapotkin said:
Blev ingen Blechingian kultur nu. Men se kan lägga till ett scenario med Blekinge har sin egen kultur i senare versioner om det är önskat av flera.

Jag är den enda blekingen i de här trakterna. :(
 
Varför har du moderna kommuner och inte typ, dåtida gränser och regioner? Nu vet jag iofs inget om hur dagens kommuner har fått sina gränser, men jag anar lite att de inte var dragna på samma sätt på 1400-talet... fast man kan ju anta att det skulle krävas desto mer möda att leta upp dåtidens indelning, så.
 
Man skulle ju kunna använda sig av häradsindelningen eller möjligtvis sockenindelningen, båda borde väl vara väl belagda.
 
Heimdall said:
Man skulle ju kunna använda sig av häradsindelningen eller möjligtvis sockenindelningen, båda borde väl vara väl belagda.
Socken vore overkill, men härader och tingslag skulle självfallet giva spelet en mer genuin karaktär. Problemet är väl att det inte finns några slika kartor gjorda tidigare.